Inlägg från: Anonym (D'archangel) |Visa alla inlägg
  • Anonym (D'archangel)

Varför tog erat förhållande slut?

Anonym (dispo) skrev 2016-09-29 07:15:04 följande:
    "Hålla för alltid" och så höll det ändå bara tre år? Förlåt om jag låter oförskämd, jag menar inte så. Men för mig ska det nog hålla i minst tio år eller så innan jag ens funderar på om det kommer att hålla livet ut. Det ska hinna komma och gå några kriser.

Mer än tio år? :O Du låter i överkant pessimistisk. "Hålla för alltid" handlar inte bara om hur förhållandet är utan också om vad man gör för att det ska hålla.

Hur långt tänker du dig att livet är om prövotiden för ett förhållande ska vara 10 år?

• Anonym (D'archangel)
    Anonym (dispo) skrev 2016-09-29 10:49:41 följande:

"Hålla för alltid" är ett ganska starkt antagande. Därför bör man ha gott om erfarenhet med partnern ifråga innan man tror det. Det är ju ett faktum att de flesta förhållanden inte håller för alltid eller ens i närheten av hela livet.

Man behöver inte ha en negativ syn på förhållandet bara för att man inte vill anta att det kommer att hålla för alltid. Tvärtom så är det nog större chans att det håller om man alltid kommer ihåg att det kan ta slut ganska snabbt.

Man kan helt enkelt inte överblicka livet många år framåt. Man själv förändras och det gör ens partner med. Efter bara ett par år har man inte ens hunnit se riktningen.

Att säga "jag hoppas vi alltid är tillsammans" är en sak. Att säga "jag tror att vi alltid kommer att vara tillsammans" är en lite annan sak.

Om man lever i ett förhållande som man tror kan ta slut närsomhelst så tror jag att man börjar ha flyktvägar, och då tror jag att förhållamdet är rätt så kört.

Ambitionen att vara tillsammans för alltid är något man bestämmer sig för att ha.

Styr ni erat förhållande eller styr det er? Det är ni som bestämmer.
  • Anonym (D'archangel)
    Anonym (dispo) skrev 2016-09-29 14:27:59 följande:
    Det är skilnad mellan att ha ambitionen att vara tillsammans för alltid, och att övertygat tro att det faktiskt kommer att bli så. 

Att ha den ambitionen är såklart bra och det har jag också.

Men att faktiskt *tro* någonting som både är osannolikt och svårt att styra är gulligt men naivt.
    Spelar det någon som helst roll vad man tror?

Du menar att huruvida jag lyckas med något är avhängigt i vilken grad andra lyckats med det tidigare? Det där ett felaktigt sätt att tänka kring sannolikhet kopplat till den egna handlingsförmågan. Det är som om jag skulle sitta hemma i soffan och säga att det är 65% chans att jag kommer orka gå och träna.

Och vem styr över ett förhållande om inte de två partnerna i det? Jag har 50% inflytande över mitt förhållande. Säg några andra frågor i livet som jag har 50% inflytande över.

Ett annat tankefel är att förhållanden "spricker". För det mesta spräcker vi dom själva eller väljer att avsluta dom.
  • Anonym (D'archangel)
    Anonym (dispo) skrev 2016-09-29 15:21:11 följande:

Jag vet inte riktigt vad du vill ha sagt nu. 

De flesta människor är ungefär som du. De flesta förhållanden tar slut innan parterna dör. En utomstående betraktare skulle se ditt förhållande som ett bland alla andra, och konstatera "det håller sannolikt inte till döden".

Du kan tro att du är speciell och bättre än snittet på att hantera förhållanden, men det tror många andra också och ganska precis hälften har fel. Googla "Dunning Kruger effect". 

Är det så svårt att acceptera att man inte kan veta ens hur det egna förhållandet kommer att se ut om några eller många år..? Eller att människor överlag är extremt dåliga på att skatta sina egna egenskaper och sitt omdöme. Det finns ju hela böcker skrivna om hur människor generellt överskattar sin egen förmåga och underskattar riskerna.

Vad jag vill ha sagt? Att du har en deterministisk syn på dina egna möjligheter. Tror du att det är ngn sorts gudomlig sannolikhet som avgör om ett förhållande misslyckas eller inte?

En sårad människas cynism känner man igen direkt. Att kalla saker lite nedlåtande för "gulligt" och så.
Svar på tråden Varför tog erat förhållande slut?