• Anonym (Mia)

Vilka har "rätt" att medverka vid ett samarbetssamtal?

Anonym (Undrande) skrev 2016-09-29 10:42:41 följande:

"Suck"

Suck på sånna här kommentarer.

Dom har försökt många gånger förr. Hon är lagd åt det paranoida hållet. Skulle gärna berätta för henne att det inte är så.

Samt stt hennes dotter kommer vara hos OSS. Inte ensam med min man. Jag hade velat känna mig trygg iallafall. Fattar stt hon får neka. Men det var ju inte min fråga för det är ju väldigt uppenbart? Eller hur?

Om hon velat träffa dig hade hon bjudit in dig själv eller ringt. Varför skulle hon bli lugnare av att du är med ich att pappan inte är ensam med barnet? Vad har han gjort tidigare?
  • Anonym (Mia)
    Anonym (Undrande) skrev 2016-09-29 10:39:10 följande:
    Ja men hon hatar min man lika mycket. Eller ja. Hon hatar OSS. Jag vill försöka prata med henne så jg kan visa att jag inte vill "ta" hennes dotter vilket hon verkar tro.

Och det är ju ändå hos OSS dottern sla vara. Inte bara hos mannen.
    Låter mer som du vill pinka revir "hon skall vara hos OSS". Anledningen att hon kommer är för att träffa och umgås med sin pappa dom också är den som är ansvarig/vårdnadshavare.
  • Anonym (Mia)
    Brumma skrev 2016-09-29 14:37:05 följande:
    Barnet har även tre syskon som hon har rätt att ha regelbundet umgänge med. Vv vore väl det mest lämpliga om syskonen skall få så bra syskonkontakt som möjligt? Och jo, om bonusbarnet och bonusföräldern har en nära relation kommer barnet även för att träffa bonusföräldern. Faktum är att barnet har laglig rätt att träffa bonusföräldern om de står varandra nära.

Man KAN vara närstående till andra än sina föräldrar...
    Vad har det med denna tråden att göra? Här verkar det knappt som att TS och barnet ens setts.
  • Anonym (Mia)
    Brumma skrev 2016-09-29 14:37:05 följande:
    Barnet har även tre syskon som hon har rätt att ha regelbundet umgänge med. Vv vore väl det mest lämpliga om syskonen skall få så bra syskonkontakt som möjligt? Och jo, om bonusbarnet och bonusföräldern har en nära relation kommer barnet även för att träffa bonusföräldern. Faktum är att barnet har laglig rätt att träffa bonusföräldern om de står varandra nära.

Man KAN vara närstående till andra än sina föräldrar...
    I övrigt behöver du inte sitta och idiotförklara folk "hur det kan vara" i helt andra situationer. Tycker du något av det du skrev stämmer in på TS? På vilket vis är det viktigt att mamman skall förstå att det är hos både henne och pappan barnet ska vara och att det inte ska vara själv med pappan?
  • Anonym (Mia)
    Anonym (Suck) skrev 2016-10-02 22:52:33 följande:
    Som jag förstår det så vill inte mamman prata med dig så det får du acceptera. Jag tror knappast att mamman tror att du på mågot sätt kan bli mer mamma åt hennes dotter än vad hon själv är. Uppför dig väl och behandla dottern rättvist så blir det säkert bra mellan dig och dottern.
    Exakt samt backa ett steg eller tio. Inte konstigt om mamman får för sig att TS skall ta över saker när hon tycks vara den som driver på mest.
  • Anonym (Mia)
    Anonym (Undrande) skrev 2016-10-03 14:35:41 följande:
    Jag driver inte på.

Det har ni missuppfattar. Det är min man som tog upp förslaget. Att man kanske äntligen kunde prata som vuxna människor. Sedan ska den självklart ha samtal ensamma. Jag fattar att jag, som hans nya inte ska va med och. Bestämma. Tror jag hR uttryckt mig lite klantigt.

Syftet med hela denna tråden var att vi kanske kunde hitta en säker plats och prata igenom saker.

Som en neutral plats.

Inte att jag ska styra och ställa.

Jag har nog med mina egna barn. Men konflikter vill jag inte ha runt varken våra barn eller deras dotter.
    Det är
    Mellan henne och din man, du har inte ens med saken att göra. Om de nu inte kan kommunicera blir det knappast bättre att du skall vara med och medla.
  • Anonym (Mia)
    Anonym (Undrande) skrev 2016-10-04 00:57:12 följande:
    Jag ska som sagt inte lägga mig i umgänge. Inte medla.

Jag vill prata med henne på ett ställe som inte är laddat (hemma)

Alltså lösa saker. Men kanske ska föreslå familjerådgivning istället.

Tycker ni det är sunt att barnens mammor inte kan kommunicera vid hämtning och lämning?

Eller rättare sagt, att jg ska behöva gå och gömma mog för att banen inte ska känna av stämningen?
    Det är ju inte dig hon skall kommunicera med utan pappan.
  • Anonym (Mia)
    Anonym (varför så elaka?) skrev 2016-10-05 12:33:49 följande:
    Blir helt matt över såna här kommentarer. Du förstår väl själv att hon INTE menar att "ta" någons barn? Varför spinna vidare på något så konstigt, ens i den här tråden? Om biomamman säger såna saker ,det får väl stå för henne. Hon kanske är en sån person som är bitter över uppbrottet och sur över att mannen har ny familj och inte hon själv (till exempel) 

Det är många riktigt sura inlägg i denna tråd, jag förstår faktiskt inte varför. TS ställde en enkel fråga: Vilka får vara med på samarbetssamtal.  

Det hade räckt att svara: det är för vårdnadshavarna. Om de vill ha med någon annan säger de det. 

Sen är det jättemånga som hackar på TS om att hon verkar vara allt möjligt negativt. Jag ser en person som vill lösa en krångligt situation. Givetvis skriver hon att barnet ska vara "hos OSS". Bor man ihop så är det ju så. Barnet i fråga kommer möta sina halvsyskon osv. Klart det måste fungera då. Hur kan det vara fel att säga att barnet kommer vara hos oss? Det är så det är i praktiken. Knappast så att pappan sticker iväg till ett annat hus för att vara ensam med det äldsta barnet. 

Visst är det pappan som är vårdnadshavare men det vet vi allihopa att i den praktiska vardagen finns det alla möjliga människor i alla barns liv som inte är vårdnadshavare: styvföräldrar, halvsyskon, mormor, farfar osv. Finns inget barn som bara träffar sin vårdnadshavare och aldrig någon annan. Därför är det helt rätt funderat av TS, hur ska detta fungera i praktiken? 
    Syskonrelationen kan fungera utmärkt utan att TS måste umgås med mamman. Sedan förstår nog mamman alldeles utmärkt att TS och pappan bor ihop och att barnet kommer att träffa dem båda utan att TS måste köra upp det i ansiktet på biomamman.
  • Anonym (Mia)
    Brumma skrev 2016-10-07 10:33:43 följande:
    Har läst flera mammor härinne som haft väldiga problem med att bonusförälder kallar sig bonusmamma eller är för engagerade i barnet (läser saga, handlar kläder, åker på utflykter själva, kallar barnet älskling osv). Jag kan inte se ngn annan anledning till att man blir irriterad över ngt sådant annat än att man är osäker i sin föräldraroll eller har svårt att låta barnet ha egna relationer.
    Jag förstår inte hur man som förälder inte kan tycka det är en BRA sak att en annan vuxen människa som barnet nu är tvunget att dela liv och hem med faktiskt bryr sig så mycket om barnet att de har en sådan stark relation. Naturligtvis hävdar dessa mammor att relationen till barnen är bra och att de inte är oroliga för att någon annan skall ta över. Något jag tror fullt och fast på. Men NÅGOT måste ju göra att dessa mammor känner sig hotade? Vad vet jag inte om man nu inte är osäker på sin roll.. Avundsjuka kanske? Kontrollbehov?
    Oavsett - jag tror inte det är helt ovanligt och jag tror inte man måste ha en väldigt dålig relation till sitt barn för att vissa ska känna en oro/ilska över att ngn annan sak "ta över"..
    Jag tror att många av de trådarna bottnar i att bonusmamman just gör allt medan pappan i princip inte gör något alls utan helt plötsligt backar han medan barnet fått en "ny förälder". Jättebra med engagerade bonusföräldrar med många bonusmammor tex härinne vittnar om att de i princip får göra allt när barnen är där (och slutligen finns det många bonusmammor som också ledsnar på det). Jag kan förstå de fall där biomamman reagerar när pappan i princip verkar blivit helt frånvarande och barnet nästan bara är med bonusmamman varje umgänge. För hur kul det än kan vara för barnet så är det ju inte riktigt det som är syftet med umgänget.
Svar på tråden Vilka har "rätt" att medverka vid ett samarbetssamtal?