Kylskåpsdörren var öppen!
Hej.
Min man var och handlade filmjölk i morse omkring kl 8.30 och precis nu upptäckte jag att kylskåpsdörren var öppen. Den har alltså stått öppen i 4 timmar. Har all mat blivit dålig nu och måste slängas????
Hej.
Min man var och handlade filmjölk i morse omkring kl 8.30 och precis nu upptäckte jag att kylskåpsdörren var öppen. Den har alltså stått öppen i 4 timmar. Har all mat blivit dålig nu och måste slängas????
Hur öppen? Hela dörren eller bara en springa?
All mat behövs absolut inte slängas. Titta, lukta, smaka funkar på nästan allt. Har du fisk, skaldjur eller andra saker som blir dåligt fort så kanske du behöver slänga det. Men mjölk, smör, ost, fil, frukt, grönsaker osv behöver absolut inte slängas.
Den var öppen typ en dm. Vissa saker ligger ju oöppnade i sina förpackningar. Måste jag öppna allting? Jag har inget kött eller skaldjur i kylen utan det är mest mejeriprodukter och grönsaker. Så du tror inte det är någon fara med dessa produkter?
Jag hade inte bekymrat mig över det ts. Visst kan du lukta och smaka på grejerna om du är osäker, men jag hade nog bara stängt dörren och kilat vidare.
Precis som vanligt så kan du smaka och lukta på maten om den smakar ok. Mjölk blir ju sur när den blir gammal. Ost, youghurt och liknande ser du om det är mögel på.
Jag hade inte slängt någonting bara för att dörren stått på glänt ett par timmar. Däremot skulle jag lukta på allt innan jag använde det. När man är ute på fjällvandring bär man ju med sig en del mat (smör, ost mm) i ryggsäck i flera dagar utan att det blir dåligt. Skaldjur, fisk eller rå köttfärs skulle jag ha varit försiktig med, men inte slängt rakt av.
Kylskåpet har dessutom säkert gått på högvarv för att försöka hålla temperaturen medan det stått öppet. Vad var det för temperatur i det när ni stängde?
Den var öppen typ en dm. Vissa saker ligger ju oöppnade i sina förpackningar. Måste jag öppna allting? Jag har inget kött eller skaldjur i kylen utan det är mest mejeriprodukter och grönsaker. Så du tror inte det är någon fara med dessa produkter?
Men jag skulle gärna vilja veta vilken temperatur det var i kylskåpet. Det kunde ju vara av intresse för fler att veta hur pass snabbt eller långsamt det går att få upp temperaturen när dörren står på glänt.
Men jag skulle gärna vilja veta vilken temperatur det var i kylskåpet. Det kunde ju vara av intresse för fler att veta hur pass snabbt eller långsamt det går att få upp temperaturen när dörren står på glänt.