• Anonym (Groda)

Kylskåpsdörren var öppen!

Hej.

Min man var och handlade filmjölk i morse omkring kl 8.30 och precis nu upptäckte jag att kylskåpsdörren var öppen. Den har alltså stått öppen i 4 timmar. Har all mat blivit dålig nu och måste slängas????

• Svar på tråden Kylskåpsdörren var öppen!
  • Aikido
    Pedagog200701 skrev 2016-09-29 16:30:37 följande:
    Filmjölk tex kan stå i rumstemperatur ett par dagar utan problem och på bara några timmar skadas INGEN mat!
    Vanlig mjölk brukar klara sig rätt bra även om man glömmer den framme en dag åtminstone här. Vet inte vad de gör med mjölken nuförtiden men nog fan är den svagt, grönt självlysande på nätterna.

Köttfärs är jag dock djävligt försiktig med. Men the nose knows - som regel.

• Nyfikna72

Det finns ingen möjlighet att något blir dåligt bara för en sån sak. Skulle det stå öppet strömlöst i en vecka i rumsvärme så kanske man kunde börja oroa sig. Vi hade strömavbrott i 5 dagar engång och det gjorde ingen direkt skillnad på nåt men å andra sidan fyllde vi det inte med färska räkor heller........

• Pedagog200701
    Nyfikna72 skrev 2016-09-29 16:40:36 följande:

Det finns ingen möjlighet att något blir dåligt bara för en sån sak. Skulle det stå öppet strömlöst i en vecka i rumsvärme så kanske man kunde börja oroa sig. Vi hade strömavbrott i 5 dagar engång och det gjorde ingen direkt skillnad på nåt men å andra sidan fyllde vi det inte med färska räkor heller........

Vi har varken kyl eller frys och man lär sig verkligen mycket Hur bra mycket mat håller sig ändå.
    Livet är en saga där varje sida ska läsas!
  • Anonym (12345)

Ingen fara alls det är bara att kompressorn kommer jobba hela tiden för att bygga upp kyla, det är ju inte som när du stänger av den helt eller vid strömavbrott.
    Det är bara stänga ingen dörren på en timme har kompressorn tysnat.

Ingen fara med maten alls.

• seriösanvändare

TS, en gång kom jag hem efter en hel dag på jobbet (7-8 tim) och upptäckte att kylskåpsdörren stod på glänt. Inte en dm, men några cm. Jag hade potatis, morötter, matlagningsgrädde, smör och majonäs i kylen. Inget var förstört, inte ens grädden. Kylen håller kylan ganska bra om dörren bara står på glänt. Det var dessutom ganska svalt i min lägenhet samt ute, ingen sommarvärme direkt. Sånt spelar också in.

Mycket som bör förvaras i kyl, klarar rumstemperatur i allt från några timmar till några dagar. Till och med mjölk klarar ju rumstemperatur ett par timmar om det inte är för varmt eller den inte står i solen. Och i en kyl där dörren står på glänt är det inte rumstemperatur.

Om du alltid är seriös, lever du bara ditt liv till hälften.
  • themia
    Anonym (Jossan) skrev 2016-09-29 15:27:36 följande:

Jag skulle inte våga chansa - släng allt!!

Jag öppnar ALDRIG kylskåpsdörren, förutom när jag verkligen behöver. Då tar jag ut en sak i taget, stänger dörren, väntar en minut, öppnar igen, tar ut nästa grej, stänger dörren osv. Det är av största vikt att släppa in så lite varm luft som möjligt i onödan, och ge kylen tid att komma ner i temperatur! Det tar visserligen fem minuter för mig att få fram tillräckligt med pålägg för att bre en macka, men det är det värt om man vill sätta matsäkerheten främst.

Hur gör du då när du dukat fram en måltid? Du måste ju slänga i dej maten på nolltid så att den inte ska hinna bli dålig!
    Du är nog ett troll.
  • Anonym (Kylväska)
    Anonym (Jossan) skrev 2016-09-29 15:27:36 följande:

Jag skulle inte våga chansa - släng allt!!

Jag öppnar ALDRIG kylskåpsdörren, förutom när jag verkligen behöver. Då tar jag ut en sak i taget, stänger dörren, väntar en minut, öppnar igen, tar ut nästa grej, stänger dörren osv. Det är av största vikt att släppa in så lite varm luft som möjligt i onödan, och ge kylen tid att komma ner i temperatur! Det tar visserligen fem minuter för mig att få fram tillräckligt med pålägg för att bre en macka, men det är det värt om man vill sätta matsäkerheten främst.

Handelar du i trollskogen där maten hålls kall i butiken, och man får kylväska för transporten
  • monkees
    Anonym (Groda) skrev 2016-09-29 12:29:05 följande:

Hej.

Min man var och handlade filmjölk i morse omkring kl 8.30 och precis nu upptäckte jag att kylskåpsdörren var öppen. Den har alltså stått öppen i 4 timmar. Har all mat blivit dålig nu och måste slängas????

Fixa en termometer till din kyl!
  • Anonym (Nä nä)

Det har inte hänt något. Lukta ovh smaka om du är orolig men för Guds skull.
    Släng inte maten!

• Gizmo
    Pedagog200701 skrev 2016-09-29 16:45:50 följande:
    Vi har varken kyl eller frys och man lär sig verkligen mycket Hur bra mycket mat håller sig ändå.
    Var bo ni? I skogen?
  • Anonym (Groda)
    monkees skrev 2016-09-30 07:36:30 följande:

Fixa en termometer till din kyl!

Jag får göra det. Var kan man hitta det? Måste det vara någon speciell som tål fukt och kyla?
  • Anonym (Groda)

Jag har hittills inte slängt någon mat. Jag ska göra så som jag blivit rådd till, att lukta och smaka på maten innan jag vill äta något. Så nojig som den där (Jossan) är, är jag inte på långa vägar. Men jag tror inte hon var seriös i sitt inlägg. Tack alla ni för svar!

• Stårschan
    Anonym (Groda) skrev 2016-09-30 07:57:03 följande:
    Jag får göra det. Var kan man hitta det? Måste det vara någon speciell som tål fukt och kyla?
    Termometer brukar vara standardutrustning i de flesta kylar och frysar, så det är säkert enklast att hitta en ny på något ställe där de säljer vitvaror.
  • Anonym (Groda)
    Stårschan skrev 2016-09-30 08:05:48 följande:

Termometer brukar vara standardutrustning i de flesta kylar och frysar, så det är säkert enklast att hitta en ny på något ställe där de säljer vitvaror.

Tack! Jag ska köpa en sådan nu i helgen.
  • Pedagog200701
    Gizmo skrev 2016-09-30 07:49:45 följande:

Var bo ni? I skogen?

Ja, vi bor i en 1800-talsstuga i skogen :)
    Livet är en saga där varje sida ska läsas!
  • Anonym (12345)
    Anonym (Groda) skrev 2016-09-30 08:14:08 följande:
    Tack! Jag ska köpa en sådan nu i helgen.
    Säljs lite överallt, Jula Clas, Ohlson m.m.
    Både min kyl och frys är helt nya men saknar termometer utan varnar när tempen sjunker, så jag köpte en enkel  både till kyl och frys och la in.

Man tycker att det borde vara standard.
Svar på tråden Kylskåpsdörren var öppen!