Inlägg från: Hjärtis |Visa alla inlägg
  • Hjärtis

Fortfarande illamående

Kan bara beklaga att du har det så illa. Jag har också hyperemesis (HG) och är i vecka 19 nu. Illamåendet har lättat lite de senaste veckorna, men kräker fortfarande ett par gånger om dagen och mår konstant illamående. Alla tips om kex och sea band och sånt har noll effekt på mig. Det som hjälp mig är:

- dropp, fick det tre gånger tidigt i graviditeten när jag kräkte som mest
    - vila, vila, vila och mer vila. Är 50% sjukskriven sen nån gång runt vecka 7 tror jag.
    - äta lite men tätt. vindruvor, knäckebröd, äpplen - vad du kan få i dig. Små portioner varje tille gör det lite lättare
    - viktigast av allt: vettiga mediciner. Jag har lergigan comp, primperan och ondansetron utskrivet. Den bästa kombon för mig är lergigan comp och ondansetron. De tar inte bort illamåendet jättemycket, men minskar kräkningarna kraftigt. 

Har läkarna fattat att det inte rör sig om vanligt gravillamående, utan faktiskt om en sjukdom? I mitt landsting (Östergötland) finns ett bra vårdprogram för HG som tydligt visar vilken hjälp en bör få när. Länkar det här, för det kan vara bra att känna till. vardgivarwebb.regionostergotland.se/Startsida/PM-medicinska-o-vardadm/PM-dokument/Barn--och-Kvinnocentrum/Kvinnoklinikerna-i-Ostergotland/Lokala-medicinska-PM-US/Hyperemesis-gravidarum-handlagging/

Till sist - håll ut. Det är jävligt, men förhoppningsvis lättar det ändå lite med tiden. Försök kriga till dig bättre mediciner (för som jag förstått det har du bara lergigan än) och försök att ta det lugn. 

Du är en kämpe!

• Hjärtis
    Sweetiedarling skrev 2016-10-02 18:11:38 följande:
    Jag fattar att det känns outhärdligt, mår själv väldigt illa. Men tyvärr finns ju ingen mirakelmedicin utan endast de som du redan fått tips om så finns inget sjukvården kan göra, förutom att lägga in dig med dropp ifall du inte får behålla nåt. Om du inte orkar jobba så är det ju bättre att bli sjukskriven så kan du åtminstone vila! Hoppas det går över snart!
    Någon mirkalemedicin finns inte, men det finns mer att göra för HG-patienter. Lergigan är bara första steget i behandlingstrappan, man kan få både primperan och ondansetron också, men det kräver kunniga läkare.
Svar på tråden Fortfarande illamående