• Anonym (Sus)

8-åring som börjat kissa på sig i skolan

Undrar om det är någon mer som har barn som börjat kissa på sig i skolan efter att ha varit torr länge?

8- åringen här hemma har börjat med det utan att det egentligen finns någon uppenbar orsak och vi vill veta varför så att vi kan hjälpa honom för han tycker att det är jobbigt och pinsamt.

Han kissar på morgonen men håller sig sedan hela dagen. Vi har bett läraren påminna under dagen men han vill inte gå på toaletten då. Ibland låtsas han att han gör det.

I slutet av dagen kissar han på sig. Ofta i samband med toalettbesök vid hämtning, att han inte hinner få ner byxor mm innan det är för sent. Vi frågar alltid innan vi lämnar skolan om han behöver kissa. Han säger alltid nej. När vi ber honom försöka ändå händer det olycka. Om han vägrar gå på toa kommer det i bilen eller i affären när vi är på väg hem. Inte lite, det märks att han hållt sig hela dagen. Han säger att han ibland kissar på sig pyttelite under skoldagen men att han kan hålla sig efter ett tag igen så att han småskvätter lite vet vi.

Han är rädd att bli retad för det här men säger att han inte kan gå på toa i skolan.

Lärare säger att han är omtyckt. Inga problem. Dricker bra under dagen. Vågar ta plats, synas och höras i andra sammanhang.

Ingen UVI som annars kan framkalla sådant här.

Trygg och stabil hemmiljö. Ett syskon på väg som han längtar enormt mycket efter.

Vi har bett lärare säga till och påminna.

Har skickat med mobil med förinställda larm som påminnelser men det blev för pinsamt när kompisarna frågade om det så han vägrar ta med in i klassrummet.

Pratat om det utan att skuldbelägga och frågat honom vad han tror att det beror på. Han svarar att han inte vet, att det bara blir så. Vill gärna sluta.

Varit till VC. Väntar på kallelse till barnmedicin.

Vad mer kan vi göra?

• Svar på tråden 8-åring som börjat kissa på sig i skolan
  • Tangent

Kan anledningen vara att toaletterna är ofräscha?
    Har ni pratat med skolsköterskan? Eftersom det händer I skolan är det nog bra om hon är inblandad.

• Haskel

Såsom du beskriver det hela, så är det väl uppenbart att han, mer eller mindre gör det med flit. 

• cosinus

Verkar ju inte vara ett medicinskt problem. Håller man sig hela dagen jag då blir man djävulusiskt kissnödig.

Det hela handlar ju mest om att få rutin på att kissa på skolan minst till lunch, gärna oftare. Räcker ju inte med att lärarna påminner, de måste se till att han går på toaletten. Likaså när ni hämtar, åk inte därifrån föränn han kissat. Inte värt att det ska bli olyckor i bilen eller affär när det går undvika.

• Fia 28
    cosinus skrev 2016-09-30 13:38:08 följande:

Verkar ju inte vara ett medicinskt problem. Håller man sig hela dagen jag då blir man djävulusiskt kissnödig.

Det hela handlar ju mest om att få rutin på att kissa på skolan minst till lunch, gärna oftare. Räcker ju inte med att lärarna påminner, de måste se till att han går på toaletten. Likaså när ni hämtar, åk inte därifrån föränn han kissat. Inte värt att det ska bli olyckor i bilen eller affär när det går undvika.

Precis, vägra åk därifrån före han varit på wc. Kanske det finns någon wc i skolan som ligger mer avsides om det är det som är problemet. 
  • Anonym (abc)

Han kissar på sig för att han vägrar använda skoltoaletterna och inte klarar av att hålla sig en hel skoldag. Det finns givetvis en anledning till att han vägrar och ni måste såklart gå till botten med det och hitta anledningen. Det är först ni vet varför som ni kan börja åtgärda.

En smart plan är att involvera hans lärare och skolsköterskan.

Är det ofräscht på skoltoaletterna? Har dörrarna lås? Är de tillräckligt rena? Luktar det illa i dem? Har han på något sätt blivit fobiskt mot skoltoaletterna? Någon enstaka inciden? Att han fastnat på toaletten och inte fått upp låset på dörren? Blivit retad för något? Blir han möjligtvis mobbad? Kanske mobbad inne på toaletten?

Ja, vad det än är så måste ni ta reda på det.

En kortsiktig lösning på det är att han kissar precis innan skolan börjar och direkt när ni lämnar honom. Kanske i en buske om han vägrar på skoltoaletten? Åk inte iväg förräns han har kissat. Kanske ha vätskerestriktion på honom dagtid. Alltså låta honom dricka så att han inte blir uttorkad men inte mer. Det sistnämnda är givetvis en urusel lösning men kanske ändå bättre att stackarn kissar på sig i skolan dagligen.

• Carambolan

När jag var liten hade jag en (helt irrationell) rädsla för att toalettdörren skulle gå i baklås. Det eskalerade ännu mer när det en dag började brinna inne på en av toaletterna i min skola. Jag tror inte att jag gick på toaletten en enda gång mellan årskurs 1 och 5 utan jag höll mig hela dagarna. (Gick inte på fritids så det var inte jättelånga dagar).

Kanske kan det finnas något sådant irrationellt tankemönster som ni behöver hitta och hjälpa er son ur?

• Anonym (Sus)

Toaletterna är väldigt fina och fräscha. Däremot saknas lås. Han säger att det inte spelar någon roll om det går att låsa eller inte så det är svårt att veta om det är avgörande.

Skolsköterskan menar på att det är normalt att en del barn tar ett steg bakåt i utvecklingen i samband med omställningar men att det nog vore bra om vi bokade en tid hos vårdcentralen, där vi nu har varit.

Läraren hävdar att hon inte kan lämna de andra barnen i klassrummet för att följa med och kontrollera att D verkligen går på toaletten så att påminna och uppmana till toalettbesök är så långt hon kan sträcka sig. Hon antyder också att då stora olyckor främst sker i samband med hämtning i slutet av dagen är det mest troligt att problemet kommer hemifrån. Kan inte utesluta det men enligt honom själv vill han inte ändra på något hemma, mår bra och det finns liksom inget som tyder på att det är något som är dåligt hemma.

Det där med att tvinga honom till att gå på toaletten innan vi åker hem är tyvärr väldigt svårt. Vi har 15 minuters marginal innan vaktmästaren låser porten och min envise 8- åring ser det som en rolig utmaning så han håller sig tills vi blir ombedda att gå ut.

• Fia 28
    Anonym (Sus) skrev 2016-09-30 14:00:30 följande:

Toaletterna är väldigt fina och fräscha. Däremot saknas lås. Han säger att det inte spelar någon roll om det går att låsa eller inte så det är svårt att veta om det är avgörande.

Skolsköterskan menar på att det är normalt att en del barn tar ett steg bakåt i utvecklingen i samband med omställningar men att det nog vore bra om vi bokade en tid hos vårdcentralen, där vi nu har varit.

Läraren hävdar att hon inte kan lämna de andra barnen i klassrummet för att följa med och kontrollera att D verkligen går på toaletten så att påminna och uppmana till toalettbesök är så långt hon kan sträcka sig. Hon antyder också att då stora olyckor främst sker i samband med hämtning i slutet av dagen är det mest troligt att problemet kommer hemifrån. Kan inte utesluta det men enligt honom själv vill han inte ändra på något hemma, mår bra och det finns liksom inget som tyder på att det är något som är dåligt hemma.

Det där med att tvinga honom till att gå på toaletten innan vi åker hem är tyvärr väldigt svårt. Vi har 15 minuters marginal innan vaktmästaren låser porten och min envise 8- åring ser det som en rolig utmaning så han håller sig tills vi blir ombedda att gå ut.

Men då får han kissa bakom en buske då innan ni sätter er i bilen. 
  • Lena

Det är helt orimlig med toaletter utan lås! Klart han inte går på dem.

• Anonym (Uppmärksamhet)

Jag har ingen erfarenhet av detta, men har hört av ett par bekanta att när det kommit ett syskon in i bilden har deras äldre (då enda) barn börjat kissa ner sig.. Då har de varit 6-7 år.

Lägger ni mycket tid på förberedelser inför syskonet, så det märks? Kanske märker han att nåt stort är på gång och han söker uppmärksamhet på nåt undermedvetet sätt :/

• JennieLj

Jag hade det problemet när jag var i ungefär samma ålder. Jag vet egentligen inte om toaletterna i min skola var speciellt ofräscha heller, men jag upplevde dem så. Kanske till viss del för att de användes av barn och man kunde därför inte alltid lita på att de lämnades i bra skick? Ovan vid offentliga toaletter och lite känslig så kan det bli väldigt jobbigt. Jag minns att jag under en tid fick lov att använda toaletten i lärarrummet, den var mycket fräschare. Med tiden gick problem över. Kanske finns det någon annan toalett som skulle kunna funka bättre för diin son? :)

• Anonya

Jag tänkte genast så som abc i #5, dvs att han av någon anledning fått obehag för att gå på skoltoan och att det nu är så starkt att det är som en fobi eller tvångstanke. 

Går det bra för honom att kissa på andra toaletter än hemmets? Hur är det hos släktingar och kompisar?
    Om det går bra, hur är det med allmänna toaletter? Han verkar vara bra på att hålla sig länge, men hur är det när ni är lång tid i shoppingcentrum, på nöjesfält, på tåg eller något annat att han måste gå på allmän toa? 

Svaret på frågorna ovan tror jag kan ge en del vägledning, dvs är det att kissa på annat än hemmatoaletter som är jobbigt eller på allmänna. Även om toaletterna är nya och fräscha, blir det lätt med så pass små barn lite kiss, papper och vatten här och där. Han är också så stor att han är väl medveten om att tex baciller inte syns. Som kille kan han ståkissa och behöver inte sätta sig ner, men de kanske är tillsagda att de inte får stå upp. Så är det ibland för att minska mängden kiss som hamnar på fel ställe, för det gör det lätt för killar i den åldern och risken för att det skvätter är större i skolan än hemma (man har mer bråttom, det känns inte lika noga, det är redan kanske kladdigt). Är han rädd för baciller, måste han ändå röra locket och ringen. 

Att toaletterna inte har lås, tycker jag låter helt galet. Jag jobbar i skola och på hösten i förskoleklass sitter många elever med toadörren på vid gavel och ingen reagerar på det. I ettan har majoriteten dörren stängd och i tvåan är det mycket ovanligt att man vill riskera att någon kommer in. Däremot är det inte ovanligt att man är rädd för att låsa och gärna ber en kompis vakta. 

Det kan hända att din son vet vad problemet är, men inte vill berätta. Det kan också hända att han inte är medveten om orsaken, men med lite hjälp kan komma på det eller leda dig/er fram till det. 

Ibland kan det hjälpa att istället för att fråga om någon är rädd för si eller tycker så är jobbigt osv, istället säga att för en del barn är det så att de tycker att *exempel*, kan det kanske vara så för dig? Prata någon gång när han inte är ledsen eller upprörd, utan en lugn stund. Säg att du har funderat på hur du ska hjälpa honom och att du försökt ta reda på lite mer och att ni tillsammans behöver vara lite detektiver för att komma på vad som gör att det är jobbigt och sedan är det lättare att komma på vad man ska göra. Viktigt han vet det är på anonymt forum, på vårdcentralen etc du hört dig för, så han inte tror halva bekantskapskretsen vet om hans problem.

Ett exempel som är bra att ha med är angående ångest, för det är en möjlig orsak till problemet, dvs typ "ibland kan det vara så att man inte vill göra något för att det då känns så jobbigt inuti en. Det kan vara svårt att förklara men till exempel så att man blir rädd eller orolig eller så att det bara känns fel inuti. Någon tycker att det känns fel i bröstet liksom."

Oj, vad långt det blev. Hoppas du kan hitta några nya tankar. Kommer man på vad problemet är, kan man åtgärda det. Ibland är det lätt tex att tipsa om att barnet kan lyfta upp ringen med hjälp av papper och förklara att alla baciller försvinner om man tvättar noga med tvål etc. Ibland kan det behövas proffshjälp. Oberoende är det lättare ju kortare tid det hunnit gå. Lycka till!

• Anonya
    Haskel skrev 2016-09-30 13:32:04 följande:

Såsom du beskriver det hela, så är det väl uppenbart att han, mer eller mindre gör det med flit. 

Här håller jag inte med. Visst kan 8-åringar kissa på sig med flit, men då är det på ett annat sätt. En 8-åttaåring utan specialbehov tycker inte det är det minsta roligt eller coolt att kissa på sig i skolan. TS skriver också att han tycker det är pinsamt. Att han gör det till en rolig sport att inte gå på toa före vaktmästaren kräver att de ska ut, ja då vet han ju att han inte behöver kissa för det finns en räddande tidpunkt. Kan eller vågar man verkligen inte kissa så kan man också lätt spexa till det för att inte visa att det är jobbigt. 

Många vuxna kvinnor har sk nyckelhålsinkontinens, dvs när de närmar sig hemmet eller kanske redan är på toa får de mycket svårt att hålla sig och kissar kanske också på sig. 

• Anonym (Hmm)

Vi hade samma problem här o skolhälsovården tyckte det var normalt.

Kissa före efter varje rast. Tala med läraren så de påminner.

För oss hjälpte det också att han fick sköta om tvättandet själv, skölja upp kalsongerna

En dag slutade det bara.

• Anonym (Mamma)
    Haskel skrev 2016-09-30 13:32:04 följande:

Har själv ett barn med inkontinens (dag) o enures (natt). Hon är snart 9. Ett av det värsta för ett barn att uppleva är att kissa på sig, så att nån skulle göra med flit är helt otänkbart. Du kanske tänker "som en protest"?

Pga att det är så hemskt jobbigt för barn som släpper kiss (eller avföring) så blir signaler mellan blåsa o hjärna utsuddade, det som inte syns eller känns har aldrig hänt. Min dotter kissar ibland på sig 5 ggr i skolan. 90% av gångerna är det en fröken eller kompis som gör henne medveten om att hon är blöt. Inte ens det känner hon. Å vem vill medvetet gå nerkissad i skolan? Hennes diagnoser beror på två saker, ärftlighet och förstorad tarm. Tarmen har blivit större på ett ställe nära urinblåsan där det samlats avföring i åratal, förstoppning som inte märkts av pga att det far förbi avföring som kommer ut. Detta kan man se med ultraljud o det kommer göras när pojken får komma till barnmottagningen.

Det är jättevanligt med dessa bekymmer, tyvärr är vi alltför få vuxna som pratar om det. Det är vanligare blan d pojkar. Så att det händer olyckor är inget konstigt. Att han inte känner sig kissnödig, motsträvar toalettbesök, är inte heller konstigt. Det blir för jobbigt, det kanske händer olyckor även om han går på toa å då "kan han lika strunta i det".

Hoppas han får rätt hjälp <3 finns klockor att köpa som har 8 larm som man kan välja vibration på så det inte hörs när gan påminns i klassrummet.
  • Anonym (T)

Syrrans dotter kissade på sig i skolan när hon var 11 för att de var så ofräscha. Hon fick byta skola för att hon blev så mobbad för det. Se upp med sånt också!

• Haskel
    Anonya skrev 2016-09-30 18:54:34 följande:

Här håller jag inte med. Visst kan 8-åringar kissa på sig med flit, men då är det på ett annat sätt. En 8-åttaåring utan specialbehov tycker inte det är det minsta roligt eller coolt att kissa på sig i skolan. TS skriver också att han tycker det är pinsamt. Att han gör det till en rolig sport att inte gå på toa före vaktmästaren kräver att de ska ut, ja då vet han ju att han inte behöver kissa för det finns en räddande tidpunkt. Kan eller vågar man verkligen inte kissa så kan man också lätt spexa till det för att inte visa att det är jobbigt. 

Många vuxna kvinnor har sk nyckelhålsinkontinens, dvs när de närmar sig hemmet eller kanske redan är på toa får de mycket svårt att hålla sig och kissar kanske också på sig. 

Anonym (Mamma) skrev 2016-09-30 19:08:10 följande:
    Har själv ett barn med inkontinens (dag) o enures (natt). Hon är snart 9. Ett av det värsta för ett barn att uppleva är att kissa på sig, så att nån skulle göra med flit är helt otänkbart. Du kanske tänker "som en protest"?

Pga att det är så hemskt jobbigt för barn som släpper kiss (eller avföring) så blir signaler mellan blåsa o hjärna utsuddade, det som inte syns eller känns har aldrig hänt. Min dotter kissar ibland på sig 5 ggr i skolan. 90% av gångerna är det en fröken eller kompis som gör henne medveten om att hon är blöt. Inte ens det känner hon. Å vem vill medvetet gå nerkissad i skolan? Hennes diagnoser beror på två saker, ärftlighet och förstorad tarm. Tarmen har blivit större på ett ställe nära urinblåsan där det samlats avföring i åratal, förstoppning som inte märkts av pga att det far förbi avföring som kommer ut. Detta kan man se med ultraljud o det kommer göras när pojken får komma till barnmottagningen.

Det är jättevanligt med dessa bekymmer, tyvärr är vi alltför få vuxna som pratar om det. Det är vanligare blan d pojkar. Så att det händer olyckor är inget konstigt. Att han inte känner sig kissnödig, motsträvar toalettbesök, är inte heller konstigt. Det blir för jobbigt, det kanske händer olyckor även om han går på toa å då "kan han lika strunta i det".

Hoppas han får rätt hjälp <3 finns klockor att köpa som har 8 larm som man kan välja vibration på så det inte hörs när gan påminns i klassrummet.
    Med flit, kanske är hårt sagt. Men i och med att sonen ibland låtsas att han går på toaletten, så handlar det ju inte om att han glömmer. Det handlar väl hursomhelst om någon ovilja att gå på toaletten.

• Anonym (Mamma)
    Haskel skrev 2016-09-30 20:02:13 följande:

Med flit, kanske är hårt sagt. Men i och med att sonen ibland låtsas att han går på toaletten, så handlar det ju inte om att han glömmer. Det handlar väl hursomhelst om någon ovilja att gå på toaletten.

Som jag skrev. Min dotter luras oxå i skolan o hemma, försöker "komma undan". Detta för att olyckor händer oavsett. Dom har fått nog. Jag använder inte ens ordet toalett för att hon ska slippa höra det ordet. Man blir ju normalt torr vid 2 år typ...
  • Uttran

Himla märkligt att det inte går att låsa toaletterna, jag förstår att din son vägrar gå på dem. Det bästa är nog att ta upp det med rektorn, det måste ju gå att åtgärda. I väntan på lås får man skriva upp haspar, jag skulle erbjuda mig att göra det själv.

Svar på tråden 8-åring som börjat kissa på sig i skolan