• Blessed72

Heltäckningsmatta / Gifter?

Hej!

Har precis flyttat och planerar att lägga heltäckningsmatta i 8 åringens rum.
    Efter att ha läst lite på nätet har jag  dock börjat tvivla , en heltäckningsmatta ska tydligen innehålla en massa kemikalier som kan var skadliga för människan och dessutom vara besprutad med flamskyddsmedel som har hormonstörande egenskaper. Detsamma gäller dock PVC plastmattor och en sådan ligger redan i hans rum. Skulle jag försämra ur hälsosynpunkt om jag la in en heltäckningsmatta över plastmattan? Finns det någon på detta forum med kunskaper om detta?

• Svar på tråden Heltäckningsmatta / Gifter?
  • ikna

Flamskyddsmedel osv skulle inte störa mig hälften så mycket som all skit som sätter sig i en heltäckningsmatta.
    Jag hade inte lagt in matta om jag vore dig.

• StevenDiese

Vet inte hur gammal pvc mattan är men det borde förhålla sig så att ju äldre ju mer gift. Utvecklingen har gått framåt snabbt de sista åren. Pvc mattan bör ha ftalater. Om ftalater är sämre eller bättre än flamskydd vet jag inte men det kanske går att googla sig till.

Det finns numer flamskydd som uppfyller oeko-tex standard och borde därför vara bättre än de som inte gör det.

Lämpliga frågor att ställa till försäljaren är om materialet (eller åtminstone flamskyddet) är certifierat enligt oekotex. Samt om någon av substanserna på kandidatlistan (reach) förekommer i mattan. Det är de skyldiga att förmedla till konsumenten fast det görs oftast genom en anonym text på förpackningen i stil med "mattan innehåller perfolaktyl" (påhittat ämne".

• Nyfikna72

Fast rent konkret så får man nog i sig minst lika mycket gifter genom att bara gå ut och andas...........man lär nog sätta saker i proportion till varann också.

• Blessed72

Tack  för svar Steven Diese ! och er andra.
    Jag ska försöka kolla upp med tillverkaren vilket flamskyddsmedel mattan jag har tänkt innehåller, för som du säger finns det flamskyddsmedel som är mindre skadligt än bromerad flamskyddsmedel.

Några fler som har några synpunkter på detta?

• snedtak

Jag hade personligen inte valt heltäckningsmatta eftersom det är svårare att städa + att jag inte gillar stilen. Däremot tror jag inte barnet far illa av det, utan det är snarare jag som stör mig på ev. fläckar. Tänk på alla brittiska barn som växer upp med heltäckningsmatta i vart och varenda rum.

Däremot tror jag ur kemikaliesynpunkt att den mycket väl kan vara bättre än plastmattan som ligger där idag. Gamla plastprodukter, särskilt mjuka sådana, kan i allmänhet innehålla diverse mjukgörare och andra mindre nyttiga saker som "frigörs" när plasten åldras.

• StevenDiese

Moderna heltäckningsmattor drar ju inte åt sig så mycket som de gamla fluffiga.

Sen kan man ju ta hem en städfirma med matt-tvätt som går över den med 2-3 års mellanrum. Alternativt hyra en.

• Thedrjohn

Stor skillnad på pvc plastmatta och modern heltäckningsmatta. Den senare behöver inte alls avge störande ämnen. Det finns exempelvis heltäckningsmatta i bambu, ull sisal mm

Svar på tråden Heltäckningsmatta / Gifter?