• Anonym (TS)

Tips vid krupp!

Mitt barn fick diagnosen krupp i dag och inhalera adrenalin. Även om min äldsta son har astma tyckte jag det var skrämmande, det här var något nytt! Lillasyster som fick diagnosen är 11 månader.

Har ni några tips på hur jag ska lyckas hålla mig lugn nästa gång? Vad har hjälpt era barn?

Fick rådet att gå ut på balkongen, hjälper inte det på 10 min skulle vi in för att inhalera. Saft kunde också hjälpa? Varför hjälper något sött?

Tankarna snurrar, jag vill lära mig ALLT! Hur har det varit för er? När fick era barn diagnos? Har det vuxit bort? Kan krupp "övergå" i astma, även jag har astma nämligen?

Och så vidare.. :) Jättetacksam för svar! :)

• Svar på tråden Tips vid krupp!
  • Krupp

Vår dotter fick ett falskt kruppanfall kring ettårsdagen. Efter det har hon haft lättare besvär en eller två gånger, men inte lika illa som första gången :) andra gångerna kunde jag höra på hennes andning att hon började få besvär innan det eskalerade till den typiska hostan.

Det som hjälpte var att låta henne sova upprätt, samt att sitta ute på balkongen invirad i en filt och få lite kall luft! I allmänhet gäller det att lugna barnet (antagligen därför saften hjälper!) då besvären blir värre när de är upprörda. Så det gäller att själv låtsas vara kolugn också haha :)

• PoL

Visst är det otäckt - särskilt första gg!! En del barn tycks få det medan andra slipper, det sägs vara ärftligt även om det inte drabbar alla. Jag kan beskriva lite hur det drabbat oss, så kanske nåt kan vara till hjälp.

Mina söner har falsk krupp då och då båda två. Det kommer alltid på natten och då när det är ett luftvägsvirus som är på väg att bryta ut. Vi har än så länge inte behövt åka in med ambulans, men en gång släppte inte tätheten i den minstas andning så vi fick extra hjälp dan efter på vc med kortisontabletter som löstes upp i vatten för att drickas, samt inhalator med medicin i.
    Jag har alltid bricanyl tillgängligt för att lätt nå det när det väl behövs, och då ger jag medicinen så fort jag hör att de är rejält täta i luftvägarna. Man behöver inte invänta den typiska skällande hostan.

Kall luft hjälper, alt ånga (stäng in er i badrum o dra på hett vatten så rummet fylls av ånga).

I de flesta fallen är det otäckt men inte farligt, påminn dig om det så att du kan behålla lugnet! För barnet som har svårt att andas är det oerhört viktigt att inte bli uppskrämd för då blir det ju ännu läskigare...

Sätt er invirade i varma filtar ute i den kalla luften, krama om barnet och prata lugnt om sånt som får er att må bra. Det funkar för oss iaf!

• Aileen Allannah

Lugna barnet, lugna barnet och lugna barnet! Det finns dåligt (om ens någon) med studier som bevisar att kall luft är bra mot krupp, men det verkar ju hjälpa många, och det är inte farligt. Luftrörsvidgande eller hostmedicin har knappt någon effekt, på sjukhuset får man inhalera adrenalin och man får betapred.

Sen finns det inte längre något som heter falsk krupp. Det är krupp, kort och gott.

• Anonym (TS)

Tack!

Jag var precis ut på balkongen nu, så fort hon började gråta i sängen virade jag in henne och gick ut. Hon halvsov och grät till jag öppnade dörren, då lugnade hon sej, såg förvånad ut och andades bättre och bättre :) vågar knappt lägga ner henne nu... sittsover i mitt knä.

Jag har svårt att känna att "det inte är farligt". Jag menar, min son har varit otaliga gånger på sjukhus för astman, det är luftrörsvidgande och syrgas samt syresättningskoll som standard.. Nu fick dottern andas adrenalin, syresättning kollades och de sa att efter 10 min på balkongen (och det inte hjälper) så ska hon in och andas. Ibland kan de behöva syrgas.. Jamen då får hon ju inte i sig tillräckligt med syre? Och det är ju farligt? Det är det jag har snöat in på rejält nu.

Hon har inte skällande hosta om hon inte trissar upp sig själv när jag försöker lugna, har bara låtit stumt i lungorna och jag har förra och dennatt gång hon var förkyld trott hon bara behöver hosta lite. Känner mig usel.

Skönt att höra att det kan bli bättre och bättre för varje gång! Nu är jag tacksam att vi väljer inskolning på förskola när det börjar bli sommar :)

• cosinus

Tre av mina 4 barn har provat.

Äldsta provade vi åka in med en gång vid 18-månader. Hon var livrädd för andningsmasken och jag tror eg vi klarat oss bättre hemma så här i efterhand. Efter det fick hon kanske ett 10-tal anfall men hon skrällhostar mer än det sätter sig på andningen. Hennes största problem som 5-åring var att hon var så rädd för att bli lika dålig som lillebror så hon var mer panikslagen är eg påverkad.

Lillebror började få anfall som 7-månaders. Sen hade han i snitt ett per månad från aug-maj tills han var i 6-årsåldern. Första året var ganska lungt. Han vaknade, hostade hade svårt att andas. Jag brukade sätta honom i sele på magen och gå ut och han kunde oftast andas ok ute men det täpte ihop inne. Så vi brukade åka in mest för att slippa vandra runt hela nätterna. Det gick eg ingen större nöd på honom. Mellan 18 mån och 5 år sålder ändrade det karaktär. Man fick igen förvarning och han blev jättedålig. Han kunde ligga och sova och andas ok för att sen hosta till, vakna och sen var det kört. Väl vaken fick han inte nog med luft. Inget hjälpte, det var bara att slänga sig i bilen mot akuten. Det tar 15 minuter och ofta var han så dålig att han inte hostade, inte grät bara kämpade med att få luft. Vi var tvugna att åka bägge två för han kunde inte sitta fastspänd, då fick han ingen luft alls utan en fick köra och en kämpa med sonen. Syskonen fick slitas ur sängarna och kastas i bilen och därav storasysters skräck. I flera vintrar hade jag alltid en uppsättning kläder till familjen redo att hoppa i nattetid om sonen skulle bli dålig. Till slut sa läkarna att vi aldrig mer skulle köra själv utan ringa ambulans men det blev bara 2 ggr för precis då började det lätta något samt att vi fått pulmicort utskrivet och det, i hästdos, hjälper faktiskt.

Då, när det begav sig så fick han inhalera, fick medicn och så fick vi åka hem (för han svarade bra på behandlingen) men så fort han somnade kom det tillbaka men aldrig så illa som innan vi varit in så genom att sitta och sova med honom upprätt hela natten klarade vi oss alltid från att åka in igen.

Nu är han 10 och får ff hostan och lite på andingen men vi är aldrig in mer.

Minstingen har fått det kanske 5-6 ggr. Får inte heller så farligt skrällig hosta men det slår sig på andningen. Men hon kommer på rätt köl när hon lugnat ner sig. Brukar ta 20 minuter att få henne men man hör liksom att det kommer reda sig. Hon blir inte akut sämre och sämre, hon har några andetag ibland iaf som skräller/piper/rosslar och då känner jag att hellre 20 min jobb att få henne lugn och sova en natt halvsittandes i soffan än behöva dra hela cirkusen med sjukhus vilket hon nog skulle tycka var rätt skrämmande hon också.

• Anonym (Kim)

Jag har hört att inandas vattenånga ska vara bra (koka upp vatten sätt huvudet ovanför kastrullen med en handuk över sig), vidga luftrören, men det är ju raka motsatsen mot att sitta på en kall balkong! Lyssna på sjukvårdens råd är mitt råd.

• Anonym (TS)

Cosinus: DET är min skräck, det du beskriver. Så många gånger man gjort såna turer med sonen pga astma..

Men så skönt att det lugnat sig för er! Känns också lugnande för mig att höra att de inte har haft lika svår krupp allihop, och att det blir bättre! Hon fick detta förra månaden också, jag fattade bara inte att det kunde behöva behandlas.. :( Så jag räknar med ca 1 gång per månad nu fram över..

Kim: ja ånga har jag bara läst på nätet. Har dålig erfarenhet av det. Jag blev ordinerad det med min svåra astma som liten, när mamma testade för att slippa åka in (jag var livrädd för sjukhus eftersom vi bodde där nästan) så höll jag på att stryka med istället..

Natten till idag var vi ut på balkongen bara en sväng, som hjälpte. Höjde sängen mer också och sen sov hon hela natten! Det rosslig lite men inte nåt tecken på krupp än, så skönt!

• Anonym (TS)

Cosinus: DET är min skräck, det du beskriver. Så många gånger man gjort såna turer med sonen pga astma..

Men så skönt att det lugnat sig för er! Känns också lugnande för mig att höra att de inte har haft lika svår krupp allihop, och att det blir bättre! Hon fick detta förra månaden också, jag fattade bara inte att det kunde behöva behandlas.. :( Så jag räknar med ca 1 gång per månad nu fram över..

Kim: ja ånga har jag bara läst på nätet. Har dålig erfarenhet av det. Jag blev ordinerad det med min svåra astma som liten, när mamma testade för att slippa åka in (jag var livrädd för sjukhus eftersom vi bodde där nästan) så höll jag på att stryka med istället..

Natten till idag var vi ut på balkongen bara en sväng, som hjälpte. Höjde sängen mer också och sen sov hon hela natten! Det rosslig lite men inte nåt tecken på krupp än, så skönt!

Svar på tråden Tips vid krupp!