Inlägg från: Anonym (feminist) |Visa alla inlägg
  • Anonym (feminist)

För och nackdelar, ensam vårdnad

Anonym (Puff) skrev 2016-10-02 18:05:16 följande:
    Jo, det vet vi redan. Men rent krasst kan hon göra allt detta ändå.

Eftersom vi inte haft veckoumgänge utan helgumgänge bara (och just nu dagumgänge) så kan hon rent krasst flytta och skicka in flyttanmälan för barnet och så får pappan hem en förfrågan om orsak till att han inte skrivit under flyttanmälan. Hans enda chans då är att kräva interimistiskt beslut på boendet tills ärendet utreds.
    Ingen av oss ser hur det kan vara det bästa för barnet. Dels ha flyttat från sin trygga 'värld' av hem, förskola, alla kompisar hen har gått med sedan start, all personal osv till nytt ställe och så plötsligt hem till pappa med fru och 'mista' mamman som hen växt upp med.

I nuläget är det alltså utifall att mamman avlider som vi oroar oss för. Pappan har dock bestämt sig för att ta striden och säga att antingen är det som nu eller så ansöker vi om boendet och så är det med det.
    Det tycker jag låter som ett väldigt bra och klokt beslut av din man, varför skulle han inte ha lika mycket att säga till om när det gäller sonen som mamman.
    I synnerhet är det ju viktigt att han har bestämmanderätt och kan påverka barnet liv, när hon inte är fullt fungerande.
    Så släpp inte taget om sonen. 
  • Anonym (feminist)
    Anonym (...) skrev 2016-10-03 06:03:23 följande:
    Är du säker på det... (översta meningen)

Jag känner inte till ett enda fall där varannan vecka barn bara har en vårdnadshavare... enskilld vårdnad vill man väl ha för att den andra föräldern ska ha så lite att säga till om som möjligt, typ?! (Men jag kanske är helt fel ute) så har det iaf varit i de fall jag har stött på...
    Ja, det stämmer det som du undrar över.
    Umgänges och boendet påverkas inte av enskild vårdnad, men med enskild vårdnad så har man en bunt andra fördelar som att kunna flytta som man vill, kunna byta skola som man vill, man behöver inte informera i lika stor utsträckning om jag inte har helt fel. 
    Man har helt enkelt en större möjlighet att påverka barnets livsvillkor om man har enskild vårdnad.
    Men barnet har fortfarande rätt till umgänge med båda sina föräldrar sålänge dom inte bedöms som farliga för barnet, och även då brukar man få umgängesrätt fast med övervakning.
    Den rätten är mycket svår att ta bort juridiskt.
Svar på tråden För och nackdelar, ensam vårdnad