• Jo2016123

Blir tokig! Kallt i huset och varmvattnet i duschen tar slut efter 5 min!

Bor i ett tvåplans-kedjehus byggt 1968. Har en NILAN värmepump, ca. 8 år gammal, som värmer upp inomhusluften och vattnet (kran-/duschvatten + vatten till elementen). 

Nu är det som alltid i början på hösten/vintern: kallt och ruggigt i huset. Duschvattnet tar slut efter bara ca. 5-10 minuter (året runt) så det blir jag eller sambon som får duscha på morgonen. Jag bäver för den dagen då barnen är tonåringar och vill duscha varje morgon och länge!

Har ni några tips på hur jag kan göra för att få bättre värme och varmvatten i huset?

Jag funderar på att skaffa en vattenmantlad kamin (lite mysfaktor på köpet) och koppla den till en ackumulatortank. Vad tror ni, skulle det vara ett bra alternativ? Eller ska man satsa på en vanlig kamin (för varmare luft och mysfaktor) och sedan sätta in en eldriven varmvattenberedare? Andra tips?

• Svar på tråden Blir tokig! Kallt i huset och varmvattnet i duschen tar slut efter 5 min!
  • Carambolan

Det låter väldigt lite. Är ni säkra på att det inte är något fel på den värmepump ni har?

• Studentpappa

Ställ upp effekten på pannan alternativ höj innegivarens inställda temp, sen köper ni en större varmvattenberedare. Det är en enkel och billig lösning, nu får betala lite mer i El men det är det nog värt.

Eller så borrar ni bergvärme, dyrt men bekvämt.

Träna hårt, Ät bra, Dö ändå
  • Anonym (Mannen svarade)

Skaffa bergvärme. Varmluftspumpar är bara ett komplement och inte menat att värma upp ett helt hus. Varmvattnet löser ni genom en större beredare.
    Det är lite att vänja sig vid när man flyttar till hus och är uppväxt i en lägenhet.

• Nyfikna72

Fast räcker varmvattnet bara i fem minuter så är det ju nåt fel nånstans. Har ni ingen separat beredare utan den är inbyggd så vet jag inte ens om det finns så små som räcker till så lite.

Svar på tråden Blir tokig! Kallt i huset och varmvattnet i duschen tar slut efter 5 min!