• Anonym (Förvirrad)

Det känns som om kärleken falnar - ska köpa hus

Vi har varit tillsammans i 13 år och gått igenom saker som borde innebära att vi har en stark grund att stå på.

Men istället känns det som om känslorna har övergått till en vänskapligare form. Sexlivet är i stort sett dött, det är jag som inte känner någon lust.

Båda har stressiga jobb som påverkar honom mest. Han är ofta sur och less när han kommer hem. Barnen har också reagerat på det.

Dock bor vi väldigt trångt och har skrivit upp oss på ett stort hus till våren. Men det gör mig nu rädd. Tänk om vi är på väg att gå isär?

Finns det någon möjlighet att rädda ett sådant äktenskap?

• Svar på tråden Det känns som om kärleken falnar - ska köpa hus
  • KaSaM

Låter som om ni fastnat i ekorrhjulet som kallas vardag och slentrian. Kanske behöver ni ta er tid att uppskatta varandra igen, kanske behöver ni samtal tillsammans med en parterapeut eller kanske behöver ni bara prata om vart ni står i er relation och vart ni är på väg.

• Carambolan

Måste ni jobba så mycket? Att inte vara stressade och sura till vardags tror jag är en viktig nyckel. Särskilt om ni ska bo i hus, det kommer ju kräva att ni lägger skitmycket tid på hus och trädgård istället för på varandra och barnen.

• Christi38

Om du utgår från dig själv enbart, VILL du få relationen att fungera på nytt? Vardagsslentrian är tyvärr lätt att fastna i och med stressiga jobb och barn är det mycket att ta tag i.

Sitt ner och försök prata ut bara ni två. Annars parterapi?

• Anonym (Mannen svarade)

Va? Förväntar du dig sex efter så många år tillsammans?

• smulpaj01
    Anonym (Mannen svarade) skrev 2016-10-02 14:07:04 följande:

Va? Förväntar du dig sex efter så många år tillsammans?

Va? Varför skulle man inte det? Nu har jag "bara" 9 år med sambon men vi har mkt sex och kommer nog alltid ha det..... Alltid lika bra dessutom
  • Anonym (Förvirrad)

Ja, parterapi kanske vore något. Det känns dock lite pinsamt att någon okänd skulle lyssna på alla våra problem.

Vardagsslentriant har det absolut blivit och jag ska försöka bli bättre att visa uppskattning.

Sexlivet dog väll i stort sett ut i samband med vårt tredje barns födelse. Nästan samtidigt blev jag diagnostiserad med cancer. Idag mår jag bra men har ett ambivalent förhållande till min egen kropp, jag vill helst njuta i ensamhet inte med honom.

• Tecum
    Anonym (Förvirrad) skrev 2016-10-02 18:49:49 följande:
    Ja, parterapi kanske vore något. Det känns dock lite pinsamt att någon okänd skulle lyssna på alla våra problem.

Vardagsslentriant har det absolut blivit och jag ska försöka bli bättre att visa uppskattning.

Sexlivet dog väll i stort sett ut i samband med vårt tredje barns födelse. Nästan samtidigt blev jag diagnostiserad med cancer. Idag mår jag bra men har ett ambivalent förhållande till min egen kropp, jag vill helst njuta i ensamhet inte med honom.
    Det låter inte som någon bra grund att bygga ett fortsatt förhållande och husköp på. Du får tänka igenom hur du vill ha livet i framtiden, och med vem. Du har lust, men inte med honom. Att skylla på vardag, slentrian och jobb låter som en undanflykt.
  • Christi38

TS,

Försök prata med honom först. Annars föreslå parterapi kanske - och du, det är den personens jobb att lyssna och hjälpa.

Vet du vad jag tror mer, att du kanske behöver prata med någon utomstående ang den diagnos du fick. Även om du mår bra idag, från den, kan det finnas tusen saker som snurrar där inne i huvudet. Och hur man hanterar det är ju helt individuellt. Men det kanske är en anledning att du avskärmar dig ändå?! Jag har varit i precis samma sits...

• Anonym (osper)
    Tecum skrev 2016-10-02 19:06:26 följande:
    Att skylla på vardag, slentrian och jobb låter som en undanflykt.
    Håller med. Det är alltid en priofråga. Är tvätten viktigare än förhållandet?
Svar på tråden Det känns som om kärleken falnar - ska köpa hus