• NorthK

Superförkyld bebis på natten - hjälp snabbt!

Hej! Vår 4 mån bebis har blivit superförkyld = superoroliga föräldrar!

Hon hostar slem, har feber och är framför allt supertäppt i näsan. Frågan är, hur gör vi nu på natten??? är superorolig över att hon inte ska kunna andas genom näsan och typ... Kvävas??

Vi har använt snorsug med koksalt men hon blir täppt direkt igen, och på natten kommer vi ju inte att kunna göra det hela tiden.

Är det farligt för bebisar att sova och vara täppt?? hur ska vi göra?

(Blir svinnojig, läste precis att bebisar bara andas genom näsan... Vad händer om det inte går??)

• Svar på tråden Superförkyld bebis på natten - hjälp snabbt!
  • Ellie

Massor av koksalt i näsan och så upprätt läge som möjligt. Jag minns att jag satt och sov i fåtöljen med bebisen i famnen (givetvis madrasser och kuddar på golvet nedanför ifall hon skulle glida ner). Vill du inte sitta upp med bebisen kan det hjälpa att höja huvudänden på sängen, tex med böcker under madrassen, eller under benen. Kan hon inte andas alls skriker hon sannolikt. Jag tillhör dem som ger febernedsättande rätt ofta, för att bebisen/barnet skall må bättre och sova lugnare, men det är ju många som hellre låter bli.

• tantgrön

Låt henne sova i babyskyddet, det hjälper som sagt att sova upprätt. För en natt eller så är det igen fara att sova så dom rekommenderar det på flera bvc tillockmed.. annars håller jag med om att Alvedon är bra om febern är hög.. lycka till det kommer säkert att gå bra????

• NorthK

Tack för svar!

Vi har ställt upp sängen vid fotändan med ett par böcker samt tagit in vagnen (med sittdelen) - kanske kan vara nått? Kan hon sova i vagnen?

Sova i babysittern tror jag inte hon vill :)

• Life

Hej TS,

Förkylda bebisar är tufft men det går över! Du har redan fått bra tips i tråden om att låta barnet sova så upprätt som möjligt. Min dotter var riktigt sjuk runt 5-6 månaders ålder och vi turades om att ha henne sovandes i sjalen medan vi själva satt i fåtöljen i vardagsrummet. Vi byttes av var andra/tredje timme typ. Har ni inte sjal eller fåtölj kan man ju sätta sig i soffan så bekvämt som det går och kanske ta en stor filt eller dylikt och vira runt er och knyt ihop bakom ryggen. Ev sele om ni har en bekväm sådan...

• NorthK

Hej igen... Bebis sover fortfarande inte.

Vi har prövat vagnen, uppallad spjälsäng, och att bära henne. Hon somnar i famnen men så fort vi står stilla vaknar hon :(

Just nu ligger vi i sängen och ammar. Det går bra. Hon somnar direkt. Men jag vågar inte ha henne sovandes i vår säng när hon är så förkyld :(

• Aileen Allannah

Varför skulle hon inte kunna sova i er säng bara för att hon är förkyld? Se till att hon ligger säkert bara.

• twinboymom

Ge nässpray! Det är ok om det inte blir för mycket och för länge. De använder det på neo till och med när det behövs. Anledningen till 2-årsgränsen är föräldrar som inte kunnat begränsa sig och överanvänt det på små barn.

• vicalb

Når våra små har varit förkylda har dem sovit i min famn. Jag halvliggande i soffan. Det har funkat ganska bra. Känner igen din oro.

• NorthK
    Aileen Allannah skrev 2016-10-02 22:54:40 följande:

Varför skulle hon inte kunna sova i er säng bara för att hon är förkyld? Se till att hon ligger säkert bara.

För att då ligger hon ju ner och blir täppt direkt.

Nu verkar det som om det enda som duger är att sova brevid mig i vår säng, så det får kanske bli så ändå... Har lagt en kudde under så att hon kommer upp lite med överkroppen, kanske duger??
  • NorthK
    vicalb skrev 2016-10-02 23:01:53 följande:

Når våra små har varit förkylda har dem sovit i min famn. Jag halvliggande i soffan. Det har funkat ganska bra. Känner igen din oro.

Ja, usch vad orolig man blir..

Tyvärr har vår tjej aldrig gillat att sova på vårt bröst till exempel, funkar bara i sjalen men då korta stunder :)
  • AidaK

Droppa bröstmjölk i näsan det hjälpte oss bäst för längden och även för stunden. Det har ju sin lindrande effekt med.

Öppna fönstret och vädra, dom andas lättare då berättade en barnmorska.

hoppas hon blir frisk snart :)

• vicalb
    NorthK skrev 2016-10-02 23:15:41 följande:

Ja, usch vad orolig man blir..

Tyvärr har vår tjej aldrig gillat att sova på vårt bröst till exempel, funkar bara i sjalen men då korta stunder :)

Skickade ett tips i din inbox också...hoppas det går bra inatt.
Svar på tråden Superförkyld bebis på natten - hjälp snabbt!