• Anna333

Hund och pojkvän

Hej!

Min pojkvän är avundsjuk på min hund. Han säger att när vi kramas och hunden skäller avbryter jag och går till min hund. Jag tycker inte det stämmer. Vi har haft många jobbiga konflikter kring detta. Jag har försökt lösa det, t o m betalat för en privatlektion för en hundtränare/problemhundsutredare för att få min pojkvän att försöka få en bättre relation till min hund.

Försöker också att visa min kärlek till min pojkvän så att han inte ska vara osäker på att jag tycker om honom.

Blir så ledsen och uppgiven på det hela! Min hund och jag är väldigt tajta och hon är väl inte världens enklaste hund, men jag har nog inte stött på en enda människa som inte tyckt om henne, förutom min pojkvän...

Förstår mig inte på honom. Någon som varit i en liknande sits?

• Svar på tråden Hund och pojkvän
  • caveat emptor

Jag har inte varit i en liknande situation men jag hade inte orkat slösa tid och energi på en karl som ids vara svartsjuk på en HUND! Snacka om idiotiskt...

När jag träffade min man hade jag en hund och två katter. De ingick i paketet och det respekterade han. Dessutom älskar han våra djur (som de nu har blivit) vilket sjävklart är skönt för oss alla. Men oavsett hade han varit tvungen att acceptera mina djur för att vara en del av mitt liv.

Vad kommer din pojkvän bli svartsjuk på härnäst månntro?

• Anonym (Blahh)

Osäker på din kärlek, o svartsjuk på hunden.

Skicka honom till närmsta sandlåda.........behåll honom inte hos dig iaf.

• anonymus99

Ha ha. Och kag som skulle älska träffa en tjej med hund.har haft hund hela mitt liv så vet vad det innebär.skulle aldrig kunna vara med en tjej som ej accepterar eller blir svartsjuk på min hund..

• Bestemor

Hunden skäller för att avbryta. Den tror ni ska slåss, att ni går in i närkamp.

Säg till hunden vänligt att vara tyst, så slutar den och lär sig att det inte är någon fara.

• Anonym (fostran)
    Anna333 skrev 2016-10-02 21:39:38 följande:
    Hej!
    Min pojkvän är avundsjuk på min hund. Han säger att när vi kramas och hunden skäller avbryter jag och går till min hund. Jag tycker inte det stämmer. Vi har haft många jobbiga konflikter kring detta. Jag har försökt lösa det, t o m betalat för en privatlektion för en hundtränare/problemhundsutredare för att få min pojkvän att försöka få en bättre relation till min hund.
    Försöker också att visa min kärlek till min pojkvän så att han inte ska vara osäker på att jag tycker om honom.
    Blir så ledsen och uppgiven på det hela! Min hund och jag är väldigt tajta och hon är väl inte världens enklaste hund, men jag har nog inte stött på en enda människa som inte tyckt om henne, förutom min pojkvän...
    Förstår mig inte på honom. Någon som varit i en liknande sits?
    Tänker inte ens kommentera ang svartsjuka gentemot hund. Urfånigt.

Däremot bör du fostra hunden att det är helt lugnt att ni kramas och pussas. Så fort hunden vill ha uppmärksamhet så säger du "tyst", eller "tsch". Använd inte hundens namn. Och så fortsätter ni. Det kan ta en stund innan hunden fattar. Men du bör absolut inte ge hunden övrig uppmärksamhet när den avbryter er.
  • Anna333

Tack för alla svar, tips och råd!

Ja, känns ju verkligen konstigt att vara avundsjuk på en hund

Ja jag kan förstå att man blir irriterad speciellt av skall, försöker säga till min hund när hon sätter igång och för oväsen. Men hon är en spetsblandning med skallet på tungan hela tiden och tycker dessutom om att skälla, så jag kan omöjligt få tyst på henne alltid i alla lägen, vilket min pojkvän skulle önska.

Han är även kritisk till mitt sätt att hantera henne. Detta känns lite märkligt då jag har haft hundar hela mitt liv och även gått en hundkursledarutbildning. Han däremot har aldrig haft hund. Hans föräldrar har haft och har hund. Han tycker att de har lyckats i sin uppfostran till skillnad från jag.

Hade varit lättare också att acceptera att han blivit lite irriterad då och då om han tyckte om min hund lite mer.kan inte komma på en enda positiv sak han har sagt om henne och vi har varit tillsammans i över ett år.

Hon tycker om honom och vill t ex sitta mellan oss i soffan och kela när vi tittar på film, men då knuffar han bara bort henne

• Ess
    Bestemor skrev 2016-10-03 09:46:05 följande:

Hunden skäller för att avbryta. Den tror ni ska slåss, att ni går in i närkamp.

Säg till hunden vänligt att vara tyst, så slutar den och lär sig att det inte är någon fara.

Jag är också inne på det spåret. Varje gång ts går ifrån killen till hunden så uppmuntrar hon hundens beteende, det blir liksom -Tack för att du räddade mig från detta hemska!
  • Ess
    Anna333 skrev 2016-10-03 16:10:06 följande:

Tack för alla svar, tips och råd!

Ja, känns ju verkligen konstigt att vara avundsjuk på en hund

Ja jag kan förstå att man blir irriterad speciellt av skall, försöker säga till min hund när hon sätter igång och för oväsen. Men hon är en spetsblandning med skallet på tungan hela tiden och tycker dessutom om att skälla, så jag kan omöjligt få tyst på henne alltid i alla lägen, vilket min pojkvän skulle önska.

Han är även kritisk till mitt sätt att hantera henne. Detta känns lite märkligt då jag har haft hundar hela mitt liv och även gått en hundkursledarutbildning. Han däremot har aldrig haft hund. Hans föräldrar har haft och har hund. Han tycker att de har lyckats i sin uppfostran till skillnad från jag.

Hade varit lättare också att acceptera att han blivit lite irriterad då och då om han tyckte om min hund lite mer.kan inte komma på en enda positiv sak han har sagt om henne och vi har varit tillsammans i över ett år.

Hon tycker om honom och vill t ex sitta mellan oss i soffan och kela när vi tittar på film, men då knuffar han bara bort henne

Är du verkligen säker på att han är avundsjuk och inte bara jäkligt trött på den bjäbbiga hunden?

Du lär knappast göra dig av med hunden för hans skull, och han lär knappast börja gilla den heller. Är han verkligen rätt kille för dig då?
  • Anonym (Fia)

Jag hade aldrig orkat med en kille som var så upptagen av en hund. Aldrig. Men jag har också svårt för hundar och hundmänniskor. Hoppas din kille inte är som jag och att det löser sig för dig.

• Anonym (Fundera)

Låter som att han ser henne som irritationsmoment även när hon försöker vara sällskaplig och trevlig, på ett lugnt och tyst sätt, inte bara när hon skäller? Och är han svartsjuk när du ger hunden uppmärksamhet, eller stör han sig på att hunden beter sig dåligt, när den hon gör det?

Isf, vill du ha en sån kille?
    Hur är han i övrigt? Svartsjuk? Får du prata med andra killar? Umgås med dina vänner? Lyssnar han på dig, bortsett från hundfrågor, försöker inte få dig att göra saker du inte vill och så? Och hur gick det med kursen där han skulle lära sig hantera henne?

Har haft en kille som inte tyckte om min hund. Min hund var en sådan som skulle gå över lik för min skull och jag detsamma för henne, hade bra lydnad på henne men hon var inte typen som kunde sitta stilla längre perioder, hur mycket man än tränade, tjatade, upprepade och sa till, och ville gärna vara med. Killen var inte så bra, väldigt svartsjuk, fick knappt gå ut, och höll på med mig när jag inte ville, men jag var blind. Hunden gick emellan väldigt mycket, inte otrevligt men kom och störde. Han störde sig. Jag försökte säga till hunden. Till slut sa han åt mig att lämna bort hunden och då fick jag upp ögonen och gjorde slut. I mitt fall gick min hund bara mellan när han ville något jag inte ville, något jag insåg sen.

Nu menar jag inte att din skulle vara så. I ditt fall kanske din kille är en jättebra kille, som bara inte tycker om hundar, eller tycker hundar av din typ är jobbiga, vilket man får acceptera att inte alla gör, men även där tycker jag att du ska fundera på om du vill ha det så. Du älskar din hund och det kanske är bättre med en kille som köper att "du utan hund" inte är du och till och med stöttar det? 

• anonymus99

Måste bara fråga...som hundägare själv så blir jag lite nyfiken....vad är det för ras på hunden samt tik eller hane

• Anonym (rr)

jag håller med många av tidigare inlägg men undrar: du säger hunden är skällig av sig, men då gör man väl nåt åt det? Gå på hundkurs? I stället för att försöka "träna" din pojkvän i att gilla hunden och acceptera skällbeteendet, bör du jobba mer med hunden så den lär sig att inte skälla i tid och otid. 

Detta med en hund som skäller väldigt ofta hämmar även dig, även om du älskar hunden. Det är otroligt irriterade med folk som tex tar med sig hunden på stan eller andra ställen, och den skäller hela tiden.
    En seriös hundägare ser till att hunden får en bra uppfostran. Tycker det låter som om du bara har accepterat att du har en skälig hund men det behöver man inte göra. 

• Anna333

Stort tack igen för svar!

Nej, jag har frågat honom upprepade gånger om han bara är irriterad på henne, men han svarar varje gång att han både känner irritation och konkurrens. Han säger att han känner konkurrens när vi kramas och hon kommer fram.

Jag skulle väl förstå detta att han irriterande sig på henne, men detta med konkurrens har jag svårt att begripa.

Jag har inga manliga kompisar,bara ytterst få tjejkompisar. Prioriterar aldrig dem framför min pojkvän.

Kursen gav nog mig mer än honom. Han vill helst göra så lite som möjligt, men har nog förstått nu att han måste göra något för att hjälpa till. Det är väl mest jag som tar initiativ till att göra de övningar som hundtränaren föreslog.

Jag tycker att han lyssnar på mig, men ofta får jag inte så mycket gensvar. Han är en person som har extremt svårt att öppna sig för andra, och även veta vad han känner själv.

Hon är relativt väluppfostrad tycker jag. Men kan tänka mig att man såklart måste arbeta lite med det hela livet.

Hon är en spetsblandning. Alla som har haft/känner till spetsar vet att de tycker om att skälla.

Min hund tillåts inte att skälla i tid och otid, annat än när hon t ex är ute på gården och ingen bryr sig /hör.

• anonymus99

Spetsblandning? Tyckte du sa du hade en hund..det där är ju skit på snöre. Liten gläfs gläfs. Har du en väska till hunden också å bär omkring den i på stureplan.. Suck skaffa en hund du kan jobba med.

• Anna333

Det är en blandrashund med finsk lapphund, siberian huskey, Grönlands hund, vorster mfl

Hennes mormor var draghund i norr.

• sextiotalist
    Anna333 skrev 2016-10-04 14:24:17 följande:

Det är en blandrashund med finsk lapphund, siberian huskey, Grönlands hund, vorster mfl

Hennes mormor var draghund i norr.

Det låter som en hund som behöver mycket arbete, de raser du nämner är ju första hand arbetande hundraser. Så det är inte omöjligt att hunden är understimulerad.
Svar på tråden Hund och pojkvän