• Tina81

Hur äter era 7-8-månaders?

Vore intressant att höra hur och vad era barn äter i den här åldern!

Vår tjej har sina få favoriträtter som vi varvar emellan. För att få henne att gilla nya rätter brukar vi blanda i lite morotspuré och då köper hon ofta det:) Det blir mest ersättning och 2 mer rejäla mål/dag, tex puré och ersättning efteråt tills hon verkar helt mätt. Portionsstorlek ca 1 dl (varierar rätt mycket).

Hur äter era barn? Tar ni med er puréer när ni är iväg? Några tips?:)

• Svar på tråden Hur äter era 7-8-månaders?
  • Carambolan

Alla våra barn har fått plockmat i den åldern. Vi har slutat salta familjens mat och börjat salta på tallriken istället, så kan bebisen äta samma. Huvudfödan har varit amning men de har suttit med vid alla måltider och ätit litegrann i alla fall. Tittade tillbaka i min blogg och när yngsta var 7-8 månader älskade han pastaskruvar, ärtor (verkligen en bra finmotorisk övning att äta), kycklingbitar, broccolibuketter och lingongrova med smör på (bör man dock ge i små bitar annars blir det lätt stora klumpar i munnen). Skulle vi iväg tog jag bara med en liten burk med rester!

• Anonym (F)

Min son 8,5 månad äter gröt till frukost, burkmat till lunch + fruktpure, mellanmål (bananpannkakor eller smörgås eller fruktsallad med turkisk yoghurt) middag burkmat + fruktpure och innan läggdags får han ersättning!

Vi tar med puréer när vi skall ut! Vet jag i förväg om att det inte kommer finnas möjlighet att värma maten tar jag istället med ersättning :)

• Mascaraklumpar

Dottern är 8 månader och får gröt morgon och kväll och till lunch och middag äter hon samma sak som övriga familjen. Hon äter runt en halv dl per gång och i övrigt ammas hon.

• Physalis

8,5 månaders tjej.

Frukos: gröt, vatten

Mellanmål; halv burk päronpuré, vatten

Lunch: Rester av våran osaltade mat/ barnmatsburk till (äter ibland inte så mycket här), övar på att dricka ur mugg

Mellanmål: bröd med leverpastej, små bitar knäckebröd med smör, ostkuber/ fruktbitar/ grönsaksbitar. Plockar fram lite olika här. Äter hon dåligt får hon lite fil. + vatten

Middag: gröt, vatten

Kvällsmål: amning

Ska testa pastaskruvar det lät roligt att ge

Jag brukar låta henne leka lite med frukt/grönsaker när de är hela samt suga på stora bitar som jag håller i, det tycker hon är spännande.

• Tina81

Hur ger ni mat i bitar förresten?:) Är det inte risk att de sätter i halsen?

• Physalis
    Tina81 skrev 2016-10-09 15:01:49 följande:

Hur ger ni mat i bitar förresten?:) Är det inte risk att de sätter i halsen?

Halsen på en 8 månaders är väldigt smal, jag brukar inte ge större än ett majskorn av hårda grejer som ej smällter. Av smörgås som bör falla isär kan jag ge som 2-3 majskorn.

När jag ger ex äpple ger jag lite längre smala bitar och inte kuber. Allt med skal skärs också så att skalet inte kan bli ett lock.
  • Tina81

Tack för tips! Testade idag att ge så små bitar av kokt ägg, banan och makaroner. Hon kunde inte ta upp det själv så jag gav från min hand till hennes mun. Då ville hon jättegärna ha! Hon gillar oftast inte att äta från sked, detta gjorde stor skillnad. Sen fick hon en större bit smörgåsrån att öva på att äta själv.

Vad tror ni om detta? Dumt att mata i bit från min hand?

Ni som ger ärtor till 8 månaders eller yngre, ger ni hela ärtor? Kan de plocka upp så små bitar?

• Carabellis kusp

För min 7-månaders:

Lite hemgjord järnberikad gröt till frukost.

Lite mat från familjens lunch som ej är saltad och sånt som bebisar ej får äta och marginellt med gluten.

Samma förhållningssätt vid middagen.

Gott om bitar och olika texturer! Fri amning utöver detta.

• aztec
    Tina81 skrev 2016-10-09 20:47:56 följande:

Tack för tips! Testade idag att ge så små bitar av kokt ägg, banan och makaroner. Hon kunde inte ta upp det själv så jag gav från min hand till hennes mun. Då ville hon jättegärna ha! Hon gillar oftast inte att äta från sked, detta gjorde stor skillnad. Sen fick hon en större bit smörgåsrån att öva på att äta själv.

Vad tror ni om detta? Dumt att mata i bit från min hand?

Ni som ger ärtor till 8 månaders eller yngre, ger ni hela ärtor? Kan de plocka upp så små bitar?

Googla BLW!

Bästa jag någonsin gjorde med mitt första barn.

Mitt andra är nu 8mån och vi kör på samma "metod" dock är han inte lika duktig (hehe) så han äter inget helt mål själv än. Men det tar sig.
  • Tina81

Tack! Har googlat det men verkar inte helt rekommenderas när barnet redan börjat med puré. Det jag funderar på nu är om jag kan fortsätta ge henne små bitar från min hand tills hon klarar att ta upp så små bitar själv? Eller andra förslag?

aztec skrev 2016-10-10 02:36:03 följande:

Googla BLW!

Bästa jag någonsin gjorde med mitt första barn.

Mitt andra är nu 8mån och vi kör på samma "metod" dock är han inte lika duktig (hehe) så han äter inget helt mål själv än. Men det tar sig.

• Physalis
    Tina81 skrev 2016-10-10 09:48:07 följande:

Tack! Har googlat det men verkar inte helt rekommenderas när barnet redan börjat med puré. Det jag funderar på nu är om jag kan fortsätta ge henne små bitar från min hand tills hon klarar att ta upp så små bitar själv? Eller andra förslag?

Har du en bricka på barnstolen så kan du ju lägga lite där och låta henne öva. Du kan ju mata henne först så hon inte är vrålhungrig, sen får hon plocka själv.

Min är duktig med pinsettgreppet men vi varierar hur vi gör.

Jag lägger en del på brickan och en del får hon ta ur min hand och en del försöker hon fånga med munnen ur min hand.
  • aztec
    Tina81 skrev 2016-10-10 09:48:07 följande:

Nu när du nämner det så förstår jag såklart att det är en "dålig" idé.

Men jag hade gjort som någon nämnde, lägg lite på bordet så hon får öva samtidigt som du kan ge små bitar med din hand.

Lycka till.
  • Anonym (Läskigt med bitar)

Min 8 månaders bebis får:

Frukost = ca 2 dl turkisk yoghurt

Lunch = ca 1,5-2 dl puré (lagar oftast själv)

Middag = ca 1,5-2 dl puré (lagar oftast själv)

Ammar fritt i övrigt vilket brukar bli 1 ggr på förmiddagen, 2 gånger på eftermiddagen, inför natten och under natten.

Jag tycker det är läskigt att börja med bitar. Har aldrig gett större bitar än tex mjuka riskorn i maten.

• Tina81
    Anonym (Läskigt med bitar) skrev 2016-10-11 20:01:31 följande:

Min 8 månaders bebis får:

Frukost = ca 2 dl turkisk yoghurt

Lunch = ca 1,5-2 dl puré (lagar oftast själv)

Middag = ca 1,5-2 dl puré (lagar oftast själv)

Ammar fritt i övrigt vilket brukar bli 1 ggr på förmiddagen, 2 gånger på eftermiddagen, inför natten och under natten.

Jag tycker det är läskigt att börja med bitar. Har aldrig gett större bitar än tex mjuka riskorn i maten.

Tycker också det är läskigt!

Idag har det inte gått bra alls med maten. Hon har bara velat äta mjukt bröd i bitar och ersättning. Allt annat blir hon jätteirriterad av, det blir liksom en kamp! Det tar upp till en timme att få i henne något..vad gör man?
  • Anonym (Vera)

Helammar till 8 månader sedan blw/ plockmat som liten plockar själv i kombo med fri amning.

• Carambolan

Mina har kunnat äta ärtor, majs, bönor och liknande i den åldern men visst kräver det ordentligt med övning och orsakar mycket frustration innan de lärt sig pincettgreppet :) Börja med större bitar om du märker att det är för svårt. Broccolibuketter, kokta morotsstavar eller sparris är väldigt greppvänligt.

• Physalis
    Tina81 skrev 2016-10-11 21:40:27 följande:

Tycker också det är läskigt!

Idag har det inte gått bra alls med maten. Hon har bara velat äta mjukt bröd i bitar och ersättning. Allt annat blir hon jätteirriterad av, det blir liksom en kamp! Det tar upp till en timme att få i henne något..vad gör man?

Jag körde varannan måltid. Något hon äter sig mätt av sen något nytt/ något som tar tid att experimentera/ lekas med.

Sen tänker jag att det ska vara spännande med nya grejer, inte jobbigt så om det inte fungerar en dag så backar jag.
Svar på tråden Hur äter era 7-8-månaders?