• Tina81

Hur äter era 7-8-månaders?

Vore intressant att höra hur och vad era barn äter i den här åldern!

Vår tjej har sina få favoriträtter som vi varvar emellan. För att få henne att gilla nya rätter brukar vi blanda i lite morotspuré och då köper hon ofta det:) Det blir mest ersättning och 2 mer rejäla mål/dag, tex puré och ersättning efteråt tills hon verkar helt mätt. Portionsstorlek ca 1 dl (varierar rätt mycket).

Hur äter era barn? Tar ni med er puréer när ni är iväg? Några tips?:)

• Svar på tråden Hur äter era 7-8-månaders?
  • Tina81

Hur ger ni mat i bitar förresten?:) Är det inte risk att de sätter i halsen?

• Tina81

Tack för tips! Testade idag att ge så små bitar av kokt ägg, banan och makaroner. Hon kunde inte ta upp det själv så jag gav från min hand till hennes mun. Då ville hon jättegärna ha! Hon gillar oftast inte att äta från sked, detta gjorde stor skillnad. Sen fick hon en större bit smörgåsrån att öva på att äta själv.

Vad tror ni om detta? Dumt att mata i bit från min hand?

Ni som ger ärtor till 8 månaders eller yngre, ger ni hela ärtor? Kan de plocka upp så små bitar?

• Tina81

Tack! Har googlat det men verkar inte helt rekommenderas när barnet redan börjat med puré. Det jag funderar på nu är om jag kan fortsätta ge henne små bitar från min hand tills hon klarar att ta upp så små bitar själv? Eller andra förslag?

aztec skrev 2016-10-10 02:36:03 följande:

Googla BLW!

Bästa jag någonsin gjorde med mitt första barn.

Mitt andra är nu 8mån och vi kör på samma "metod" dock är han inte lika duktig (hehe) så han äter inget helt mål själv än. Men det tar sig.

• Tina81
    Anonym (Läskigt med bitar) skrev 2016-10-11 20:01:31 följande:

Min 8 månaders bebis får:

Frukost = ca 2 dl turkisk yoghurt

Lunch = ca 1,5-2 dl puré (lagar oftast själv)

Middag = ca 1,5-2 dl puré (lagar oftast själv)

Ammar fritt i övrigt vilket brukar bli 1 ggr på förmiddagen, 2 gånger på eftermiddagen, inför natten och under natten.

Jag tycker det är läskigt att börja med bitar. Har aldrig gett större bitar än tex mjuka riskorn i maten.

Tycker också det är läskigt!

Idag har det inte gått bra alls med maten. Hon har bara velat äta mjukt bröd i bitar och ersättning. Allt annat blir hon jätteirriterad av, det blir liksom en kamp! Det tar upp till en timme att få i henne något..vad gör man?
Svar på tråden Hur äter era 7-8-månaders?