• Anonym (Ugh)

Kan soc tvinga?

Om man är tvungen att gå till socialen för att klara sig då man är arbetssökande, kan dom då tvinga en till vilket jobb som helst? Jag är utbildad inom vården och försökte jobba som timvikarie i några månader. Jag vantrivdes så pass att jag kräktes nästan dagligen, av ångest och stress, grät hela tiden och kunde inte sova på nätterna. Blev hemskickad ett par gånger då jag kräktes på jobbet och det är ju inte så accepterat på en vårdavdelning och hade dessutom svårt att utföra arbetsuppgifterna pga så kraftig ångest. Jag försökte verkligen men det blev aldrig bättre och jag kunde helt enkelt inte leva så. Har tidigare lidit av depression och ångestsyndrom och kände mig tillbaka i träsket jag lyckats kräla mig ur efter 15 år. Kan soc ställa kravet att jag går tillbaka som timvikarie trots detta? Till saken hör att jag tjänade aldrig mer än 3500 på en månad då dom märkte att det inte funkade lika väl som jag märkte det. Är verkligen livrädd för detta, det går inte leva så.

• Svar på tråden Kan soc tvinga?
  • Kjell2
    Anonym (Ugh) skrev 2016-10-03 13:57:50 följande:

Om man är tvungen att gå till socialen för att klara sig då man är arbetssökande, kan dom då tvinga en till vilket jobb som helst? Jag är utbildad inom vården och försökte jobba som timvikarie i några månader. Jag vantrivdes så pass att jag kräktes nästan dagligen, av ångest och stress, grät hela tiden och kunde inte sova på nätterna. Blev hemskickad ett par gånger då jag kräktes på jobbet och det är ju inte så accepterat på en vårdavdelning och hade dessutom svårt att utföra arbetsuppgifterna pga så kraftig ångest. Jag försökte verkligen men det blev aldrig bättre och jag kunde helt enkelt inte leva så. Har tidigare lidit av depression och ångestsyndrom och kände mig tillbaka i träsket jag lyckats kräla mig ur efter 15 år. Kan soc ställa kravet att jag går tillbaka som timvikarie trots detta? Till saken hör att jag tjänade aldrig mer än 3500 på en månad då dom märkte att det inte funkade lika väl som jag märkte det. Är verkligen livrädd för detta, det går inte leva så.

Nej, soc kan inte tvinga dig jobba.

• Anonym (nej)

Nej socialtjänsten kan inte tvinga dig till någonting. Men de kan neka dig försörjningsstöd om du inte uppfyller deras krav.

Varför mår du så dåligt på jobbet? Är det bara den specifika arbetsplatsen som du mår dåligt på? Eller är det vården? Eller skulle du må dåligt på vilken arbetsplats som helst?

• Anonym (B)

Om du förklarar detta (som du gjort här) och kanske försöker fixa ett intyg från din läkare borde ju din socialsekreterare förstå.

Det kommer ordna sig! Kram

• Anonym (nej)
    Anonym (B) skrev 2016-10-03 14:37:52 följande:

Om du förklarar detta (som du gjort här) och kanske försöker fixa ett intyg från din läkare borde ju din socialsekreterare förstå.

Det kommer ordna sig! Kram

Utan läkarintyg lär socialsekreteraren inte förstå. Och skulle hon ändå göra det så begår hon i så fall tjänstefel.

Enligt socialtjänstlagen har alla ett ansvar för sin egen försörjning. Man är endast berättigad till försörjningsstöd om man uttömt alla andra försörjningsalternativ. Man har bara möjligheten att tacka nej till jobb om man har ett giltigt skäl om man vill ha försörjningsstöd. Sjukdom är ett giltigt skäl. Men det behöver man styrka med ett sjukintyg från en läkare.
  • Anonym (Suck)

Vägra du men då kan du inte heller tro att du ska bli försörjd av soc heller. Eller så slutar du tramsa och jobbar som oss andra?! Vad vill du jobba med då? Fila naglarna?

• Jenna Eriksdotter
    Anonym (Suck) skrev 2016-10-03 14:48:15 följande:

Vägra du men då kan du inte heller tro att du ska bli försörjd av soc heller. Eller så slutar du tramsa och jobbar som oss andra?! Vad vill du jobba med då? Fila naglarna?

Idiot svar.
  • Anonym (D'archangelp)

Prata med en läkare. Får du sådan ångest har du sannolikt någon extra sårbarhet. Det är väsentligt med läkarkontakt för att slippa bli anvisad jobb man inte klarar.

• Jenna Eriksdotter

Soc kan tvinga dig att söka X antal jobb i månaden, så sök inte jobb du inte klarar av, så borde den biten vara löst. Sen är det många andra krav man ska uppfylla. Men så länge du inte ingår i något program som Fas3, jobb prövning eller praktik så har inte soc någon kontakt med arbetsgivare och kan inte kontrollera vilka jobb du erbjuds eller vilka jobb som du eventuellt tackar nej till. Lycka till! =D

• Anonym (B)
    Anonym (nej) skrev 2016-10-03 14:45:22 följande:

Utan läkarintyg lär socialsekreteraren inte förstå. Och skulle hon ändå göra det så begår hon i så fall tjänstefel.

Enligt socialtjänstlagen har alla ett ansvar för sin egen försörjning. Man är endast berättigad till försörjningsstöd om man uttömt alla andra försörjningsalternativ. Man har bara möjligheten att tacka nej till jobb om man har ett giltigt skäl om man vill ha försörjningsstöd. Sjukdom är ett giltigt skäl. Men det behöver man styrka med ett sjukintyg från en läkare.

Eh, citerade du fel nu? Jag skrev om läkarintyg.
  • Anonym (Ugh)
    Anonym (Suck) skrev 2016-10-03 14:48:15 följande:

Ja jag skulle jävligt gärna sitta o fila naglar hela dagarna om jag slapp må som som jag gjorde då. Du har aldrig lidit av psykiska besvär va? Förutom den formen av antisocial personlighetsstörning (psykopati) som du verkar lida av med tanke på din fullständiga avsaknad på empatiförmåga. Om du någon gång får t.ex. cancer eller nån annan allvarlig sjukdom så hoppas jag att din omgivning säger åt dig att "sluta tramsa" och gå till ett jobb där folks liv hänger på att du kan utföra ditt arbete på rätt sätt. Jag kunde inte det.

Till er vuxna som svarat, tack!
  • Anonym (nej)
    Anonym (Ugh) skrev 2016-10-03 15:37:35 följande:

Ja jag skulle jävligt gärna sitta o fila naglar hela dagarna om jag slapp må som som jag gjorde då. Du har aldrig lidit av psykiska besvär va? Förutom den formen av antisocial personlighetsstörning (psykopati) som du verkar lida av med tanke på din fullständiga avsaknad på empatiförmåga. Om du någon gång får t.ex. cancer eller nån annan allvarlig sjukdom så hoppas jag att din omgivning säger åt dig att "sluta tramsa" och gå till ett jobb där folks liv hänger på att du kan utföra ditt arbete på rätt sätt. Jag kunde inte det.

Till er vuxna som svarat, tack!

Men strunta i alla oväsentliga kommentarer.

Varför mår du dåligt? Mår du dåligt hela tiden eller bara på jobbet? Mår du bara dåligt på vissa jobb men inte på andra?

Har du någon läkarkontakt? Är du anmäld som arbetslös på arbetsförmedlingen?
  • seriösanvändare
    Anonym (Suck) skrev 2016-10-03 16:22:52 följande:
    Så du jämför cancer med ditt trams? Haha på allvar? Cancer är dödligt att vara arbetsskygg är det inte. Men du tycke ändå soc ska försörja dig för att du inte "kan" jobba.
    Men lägg av. Som arbetssökande får man inte vara kräsen, men alla passar inte för alla jobb. Inom vården måste man vara både stresstålig, tålmodig och inte sällan ha ett psyke av stål. Antingen har man dessa egenskaper, eller så har man det inte. TS har uppenbarligen inte det, alltså är hon inte lämplig för jobbet. Särskilt inte om hon får sådan ångest att hon kräks. Det betyder inte att hon är lat eller "arbetsskygg".

Och tro mig, i omvårdnadsyrken vill man INTE ha en anställd som kräks på jobbet med jämna mellanrum, eller mår så dåligt att h*n inte kan jobba!

TS, du måste ha ett läkarintyg. Sen kan Soc kräva att du söker visst antal jobb per månad för att få försörjningsstöd, men de kan inte kräva att du tar ett visst jobb om du inte klarar av det. Det man inte får göra, är att tacka nej bara för att man inte vill ha jobbet. Men det är något annat.
    Om du alltid är seriös, lever du bara ditt liv till hälften.
  • Anonym (.)

Vilka jobb söker du då? Du klarar inte att jobba i de vårdarbeten du provat. Fine. Sånt händer. Fick  du bara timvik som gav 3500 i månaden gissar jag att det inte var någon av de längre vårdutbildningarna du läste så då sitter du åtminstone inte med några hundratusen i lån i onödan. Vad verkar realistiskt bland yrken som inte kräver viss yrkesutbildning? Industri? Städning? Enklare kontorsarbete? Annat? (Eller har du annan utbildning/kompetens som du inte nämnt?)

Som andra skrivit: Sociala myndigheter kan inte tvinga dig att ta jobb. Däremot är de skyldiga att avvisa ansökan om försörjningsstöd om du inte visar att du gör vad du kan för att försörja dig själv (=söker och tackar ja till alla jobb du förväntas klara av). Ett läkarintyg om att du säger dig må väldigt dåligt av vårdarbete kan du naturligtvis be att få och kanske ha nytta av. Men det intressanta är ju vad du gör för att må bättre, att du försöker få /andra/ jobb och förebygga fortsatt bidragsberoende. Går du i terapi? Har du sökt andra utbildningar? Bett AF om ekonomiskt bidrag till yrkesinriktad kurs inom bristområde? Frågat om möjlighet till praktik inom lämpligt område under pågående försörjningsstöd?

Svar på tråden Kan soc tvinga?