• Anonym (Anonym)

Frågor om ultraljud och fosterdiagnostik

Hjälp mej snälla ni som kan, har googlat men känner mej vilsen. Jag är 33 år gammal och har två barn (8 och 7 år). Vi trodde vi var klara med bebis-tiden men både jag och min sambo är sugna på en sladdis och vill försöka. Detta kan ju innebära att jag inte blir gravid förrän jag är 34 eller 35. Och, på min tid gjorde man inte KUB i mitt landsting och man erbjuder fortfarande inte KUB här, bara om man tillhör riskgrupp med högt BMI och är över 35 eller har diabetes. Jag är smal, spänstig och väger runt 47 kilo så ngt högt BMI har jag inte. Så hur gör man när man har blivit lite äldre och vill ha ultraljud idag? Jag har möjlighet att åka till Stockholm men som jag förstår måste man först ha ett KUB för att få boka NIPT. Jag gjorde inte KUB på min tid, jag visste inte ens att det fanns då. Men många rekommenderar inte KUB utan att man ska göra moderkaksprov eller fostervattenprov istället. Men att detta är riskfyllt? Jag verkar för gammal för barn nu eller? Detta blir långt, vill ha all information ni som orkar skriva. Tack!

• Svar på tråden Frågor om ultraljud och fosterdiagnostik
  • Carambolan

Om ditt landsting inte betalar för det så är det bara att plocka fram plånboken och boka tid hos en privat klinik :) Antingen om det finns där ni bor, eller ta en tur till Stockholm. Kub kostar inte så mycket men Nipt kostar ett gäng tusenlappar (men ger också mer säkert svar). Fostervattenprov gör de bara om kub visar hög risk, eftersom det ökar risken för missfall.

• Carambolan

Men missa inte att nipt är ett blodprov, så om du vill SE fostret är det kub som gäller, eller bara boka ett helt vanligt ultraljud.

• Anonym (Anonym)
    Carambolan skrev 2016-10-03 16:15:34 följande:

Om ditt landsting inte betalar för det så är det bara att plocka fram plånboken och boka tid hos en privat klinik :) Antingen om det finns där ni bor, eller ta en tur till Stockholm. Kub kostar inte så mycket men Nipt kostar ett gäng tusenlappar (men ger också mer säkert svar). Fostervattenprov gör de bara om kub visar hög risk, eftersom det ökar risken för missfall.

Jag läste på Mama Mia i Stockholm men de skriver på hemsidan att de endast erbjuder NIPT om KUB är dåligt. Som jag förstått det är det lite hugget och stugget om KUB är en bra metod. Då min ålder kommer dra ner resultatet. Jag kanske kommer precis på gränsen och då blir man nekad NIPT ändå och även om man betalar privat vad det kostar? Detta är ialf. vad jag kan läsa på Mama Mia hemsida.
  • Anonym (Anonym)
    Carambolan skrev 2016-10-03 16:17:48 följande:

Men missa inte att nipt är ett blodprov, så om du vill SE fostret är det kub som gäller, eller bara boka ett helt vanligt ultraljud.

Dom erbjuder ett ultraljud i v. 19 i mitt landsting. Men tanken är att vi vill upptäcka eventuella avvikelser innan Jag vet att inget test är 100%.
  • Anonym (Anonym)

Finns någon klinik i Stockholm eller övriga Sverige där man kan göra NIPT trots att man inte har dåligt KUB resultat? Givetvis om man betalar själv.

• Carambolan

Vasamamma gör det tror jag.

• Anonym (Anonym)
    Carambolan skrev 2016-10-03 16:25:55 följande:

Vasamamma gör det tror jag.

Jag ska kolla upp det
  • Anonym (Tanr)

Jag var 32 vid första barnet och 33 vid andra. Jag betalade själv för kubtest med andra barnet. Mina siffror var bästa möjliga trots min ålder och mätningarna under ultraljudet var jättebra. Vi funderade på att göra ett nipt men det kostade ca 10000kr och ett kub 2000kr så vi bestämde oss för att börja med kub. Ett nipt kan ni göra privat utan att göra ett kub först.

• Anonym (Anonym)
    Anonym (Tanr) skrev 2016-10-03 16:34:32 följande:

Jag var 32 vid första barnet och 33 vid andra. Jag betalade själv för kubtest med andra barnet. Mina siffror var bästa möjliga trots min ålder och mätningarna under ultraljudet var jättebra. Vi funderade på att göra ett nipt men det kostade ca 10000kr och ett kub 2000kr så vi bestämde oss för att börja med kub. Ett nipt kan ni göra privat utan att göra ett kub först.

Får man fråga vilken klinik du valde att göra KUB på?
  • Anonym (Tanr)
    Anonym (Anonym) skrev 2016-10-03 17:50:37 följande:

Får man fråga vilken klinik du valde att göra KUB på?

På emma i Malmö.
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (a) skrev 2016-10-03 19:48:23 följande:

www.crocusultraljudsklinik.se/

Här har du en klinik som gör det mot betalning, som finns på östermalm i Stockholm. 

Tusen tack för hjälpen, det uppskattas!
Svar på tråden Frågor om ultraljud och fosterdiagnostik