Frågor om ultraljud och fosterdiagnostik
Hjälp mej snälla ni som kan, har googlat men känner mej vilsen. Jag är 33 år gammal och har två barn (8 och 7 år). Vi trodde vi var klara med bebis-tiden men både jag och min sambo är sugna på en sladdis och vill försöka. Detta kan ju innebära att jag inte blir gravid förrän jag är 34 eller 35. Och, på min tid gjorde man inte KUB i mitt landsting och man erbjuder fortfarande inte KUB här, bara om man tillhör riskgrupp med högt BMI och är över 35 eller har diabetes. Jag är smal, spänstig och väger runt 47 kilo så ngt högt BMI har jag inte. Så hur gör man när man har blivit lite äldre och vill ha ultraljud idag? Jag har möjlighet att åka till Stockholm men som jag förstår måste man först ha ett KUB för att få boka NIPT. Jag gjorde inte KUB på min tid, jag visste inte ens att det fanns då. Men många rekommenderar inte KUB utan att man ska göra moderkaksprov eller fostervattenprov istället. Men att detta är riskfyllt? Jag verkar för gammal för barn nu eller? Detta blir långt, vill ha all information ni som orkar skriva. Tack!