Vad händer? Kraschar kroppen?
Jag är en 29 år gammal kvinna. relativt frisk sedan tidigare. IBS som yttrar sig genom att växla mellan förstoppning och diarré, samt krampsmärtor, varit nästan fri från magbesvär de senaste 8 åren efter att jag uteslöt laktos samt tar laxerande relativt regelbundet. Annars har jag sedan tonåren spänningshuvudvärk samt migrän ett par gånger per år. Åker på förkylningar 3-4 ggr/år. Problem med ryggvärk och ryggskott till och från. För 4 år sedan blev jag rejält deprimerad och drabbades av PTSD efter en brutal våldtäkt (som skett flera år tidigare, men som jag inte började bearbetade för än för 3 år sedan) gick då i terapi, både KBT och samtalsterapi samt började äta antidepressiva. Mådde sedan bra efter drygt 6 månader och har ätit antidepressiva sen dess, min PTSD är som bortblåst, och har även mått bra i min ångest och depression fram till nu. Har under hela mitt liv jobbat heltid och haft mycket projekt på sidan om. Efter depression skar jag ner på aktiviteter för att minska stressen.
Mina problem nu är många, känns som att hela världen håller på att rasa. Jag har haft fruktansvärd migrän och spänningshuvudvärk (oftare än vanligt) ont i ryggen varje dag, magkatarrskänningar, illamående varje morgon samt ofta i samband med måltid, konstant hög puls (80-90) sover jättemycket ca 10 timmar/natt (nattsvettningar, mardrömmar) men får ändå alltid tvinga mig upp och är trött mer eller mindre all vaken tid. Törstig, dricker 3-4 liter/ dygn. Har svårt att koncentrera mig. Magen är i obalans med diarré och förstoppning. Ingen som helst sexlust, jobbiga ihärdiga förkylningar med feber som bara avlöser varandra. Dålig andedräkt. Ofta svamp i underlivet, ofta herpesutbrott (vilket jag inte haft på flera år sedan primärinfektionen) Känner mig deppig igen och har problem med ångest främst på kvällar och på morgonen.
Har en lugn och bra kärleksrelation, önskar lite mer uppmärksamhet och uppskattning men är i överlag nöjd. Inga barn. Arbetar heltid och har ett jobb med mkt ansvar men ett hanterbart arbetstempo -Älskar mitt jobb. Snusar drygt en dosa/dag. Dricker måttligt (typ 2-3 glas vin till helgen, mer alkohol ökar på min ångest) tränar 1 gång i veckan a 60 min. Cyklar i lugnt tempo ca 1,5 mil 5 dagar i veckan. Normal och stabil vikt.
Medicin citalopram 30 mg, omeprazol vb, laxoberal vb, alvedon vb.
Tagit ett flertal blodprover och låg lite lågt i Järn och fosfat (äter nu mivitotal tillskott) . I övrigt var proverna finfina! (Inkl TSH, T3, T4)
Vad är det för fel på mig? och i vilken ände ska jag börja?