Vad "kostar" en bebis per månad?
Hej! Jag har precis fått reda på att jag är gravid. nu undrar jag följande:
Vad kostar en bebis per månad? Alltså med blöjor, våtservetter osv. Skulle vilja höra era erfarenheter :)
Tänker mig första året.
Hej! Jag har precis fått reda på att jag är gravid. nu undrar jag följande:
Vad kostar en bebis per månad? Alltså med blöjor, våtservetter osv. Skulle vilja höra era erfarenheter :)
Tänker mig första året.
Blöjor 3-400, mat kanske 4-500 (även amning kostar pengar, eftersom den som ammar behöver mer energi än normalt). Kläder, leksaker osv kanske 3-400 i månaden (fast där beror det ju på vad och hur mycket man köper och om det är begagnat eller nytt).
Sen är inkomstbortfallet den största kostnaden för många. Här förlorar vi runt 30 000 i månaden just nu eftersom min man är hemma med lägsta föräldrapenningen.
Blöjor ca 200
Kläder, leksaker etc nån hundring
"utrustning" (nu senast ny bilstol) de flesta månader ingenting, nu 2000, ibland några 100.
Mat har jag inte räknat på, kanske några hundra max.
Vårt inkomstbortfall ligger på ca 7000/mån.
Nu är min dotter bara 4månader så hon har inte börjat med någon typ av mat annat än amning ännu. Måste säga att det är billigare än man trodde hehe :)
Blöjor ca 200/mån, kläder köper jag en del begagnat och en del nytt, vissa månader behöver man inte köpa något alls, säg ett par kanske 300/mån högt räknat. Sen är det fötståss barnförsäkring på typ 150/mån. Leksaker har vi inte heller behövt köpa särskilt mycket än men blir mer och mer nu säg 300/mån högt räknat. Generellt skulle jag nog vilja påstå att en bebis kostar inte mer än vad man får i barnbidrag :P
Sen är där ju inkomstbortfall på i vårt fall ca 5000:-. Och om man kör med ersättning istället för amning så kan jag tänka mig att det blir betydligt mer pengar.
Och just det våtservetter, det gör jag egna. där köper jag icas egna tvättlappar, typ 500st för 20spänn eller nåt, sedan delar jag dem på mitten så blir de typ samma storlek som färdiga. Sen blandar jag hett vatten med kokosolja och häller över. Mycket bättre för den lilla bebisrumpan och dessutom billigt :D
Inkomstbortfall: ca 5000 per månad. Men då har vi full fl för att få ihop ekonomin.
Blöjor: ca 400 per månad.
Andra hygienartiklar ca 200 kr per månad tex tvättservetter oljor tvål salvor osv.
Försäkring: 109kr per månad
Och sen en massa extratvätt. Svårt att räkna på men jag har ett kräkbarn som vi byter kläder på flera gånger om dagen och sen tillkommer tvätt av "kräktrasorna"
Tack för alla svar!
Självklart är det väl inkomstbortfallet som blir största smällen ekonomiskt, men när jag läser era kommentarer så kännas det som att det inte kostar så mycket med blöjor osv. :)
Tack för alla svar!
Självklart är det väl inkomstbortfallet som blir största smällen ekonomiskt, men när jag läser era kommentarer så kännas det som att det inte kostar så mycket med blöjor osv. :)
Vagn kan bli en dyr historia.
Teckna gravidförsäkring redan nu, som sedan går över i försäkring på barnet!
Till en början kostar inte barnen så mycket om man inte vill ha det senaste av allt.
Grattis och lycka till!
Till en början kostar inte barnen så mycket om man inte vill ha det senaste av allt.
Grattis och lycka till!
Varför ska man ha en gravidförsäkring? Är inte så hemma på sånt här :)
Tack!
Grattis och lycka till!
Blöjor ca 200kr månaden och seda kläder och leksaker för ca 1000kr. Hon är tre månader och jag helammar :)
Varför ska man ha en gravidförsäkring? Är inte så hemma på sånt här :)
Tack!
Nu är min dotter bara 4månader så hon har inte börjat med någon typ av mat annat än amning ännu. Måste säga att det är billigare än man trodde hehe :)
Blöjor ca 200/mån, kläder köper jag en del begagnat och en del nytt, vissa månader behöver man inte köpa något alls, säg ett par kanske 300/mån högt räknat. Sen är det fötståss barnförsäkring på typ 150/mån. Leksaker har vi inte heller behövt köpa särskilt mycket än men blir mer och mer nu säg 300/mån högt räknat. Generellt skulle jag nog vilja påstå att en bebis kostar inte mer än vad man får i barnbidrag :P
Sen är där ju inkomstbortfall på i vårt fall ca 5000:-. Och om man kör med ersättning istället för amning så kan jag tänka mig att det blir betydligt mer pengar.
En nyfiken fråga från en icke-händig: Hur gör du sedan med tvättlapparna? Hur förvarar du dem? I en lufttät plastpåse? Hur många gör du åt gången? Hur länge "håller de" innan de blir gamla? (Börjar lukta illa, eller så.)
Vore jättesnällt om du ville svara.