• Fiffi85

Ni som varit föräldralediga länge, vad har arbetsgivaren sagt?

Efter 18 månader har ju arbetsgivaren rätt att kräva att man tar föräldradagar 5 dagar i veckan. Ni som valt att vara hemma längre än 18 månader har arbetsgivaren haft någon åsikt om det? Krävt intyg på antal dagar? Hur länge har ni varit hemma med era barn?

• Svar på tråden Ni som varit föräldralediga länge, vad har arbetsgivaren sagt?
  • Carambolan

Jag och min man har varit hemma ungefär ett år var med vart och ett av våra tre barn. Aldrig någon av våra arbetsgivare som bett om intyg av något slag.

• Trippelmamma76

Planerar att vara hemma till 2,5 ca. Kan aldrig tänka mig att någon av min eller sambons arbetsgivare skulle krångla om det?

• maratontjejen

Jag var hemma i 15 månader, sambon i 9 månader. Ingen av våra arbetsgivare sa ngt speciellt om det.

• Sommar15

Det är ju en sak att inte säga något om det, en annan sak att tycka något om det och låta den anställde "hamna i frysboxen" så att säga (sämre möjligheter till befordran etc). Men nu är väl i alla fall de flesta arbetsgivare såpass moderna att de låter både mamman och pappan vara hemma typ 9 mån var utan att det gör nån märkbar inverkan på karriären. Är man däremot hemma 2 år i sträck gånger ett par stycken barn så kommer nog en arbetsgivare inte räkna med att man kan tillföra så mycket. Men det beror såklart också på bransch och arbetsuppgifter.

• Holma

Jag var hemma 2 år o sen min man 2 år o ingen har ens tänkt tanken på att kolla det

• pigglet
    Fiffi85 skrev 2016-10-04 12:27:06 följande:

Efter 18 månader har ju arbetsgivaren rätt att kräva att man tar föräldradagar 5 dagar i veckan. Ni som valt att vara hemma längre än 18 månader har arbetsgivaren haft någon åsikt om det? Krävt intyg på antal dagar? Hur länge har ni varit hemma med era barn?

Min arbetsgivare (kommunen) har inte kollat. Man gör som man vill.
    Makens (privat, litet företag) har inte heller kollat.

Någon som vet varför jag inte lyckas svara i trådar utan att först citera någon? Lyckas inte skriva några bokstäver alls.
Svar på tråden Ni som varit föräldralediga länge, vad har arbetsgivaren sagt?