• Aprilia77

Hur slippa stank från kattbajs i lådan?!

Hej! Vår familj har fått en liten ljuvlig kattflicka på 14 veckor, andra veckan hon bor hos oss nu. Hon är gosig och duktig på alla sätt och vis men jag har så svårt att stå ut med kattlådan och stanken efter att hon har bajsat. Plockar så klart bort direkt om vi är hemma men hon bajsar ju också när hon är själv hemma och på nätterna och då hinner det lukta rejält! Behöver tips på vilken sand/kristaller och vilken låda som är bäst och mest luktfri. Har nu kristaller (clean and clear) och en låda med lucka, en billig jag köpte på Jula. Vad ska jag köpa för att slippa stanken? Är tänkt att hon ska få gå ut sedan när hon är äldre och blivit kastrerad och id-märkt, hoppas innerligt att hon lär sig bajsa i skogen då, hur står jag ut till dess?!
    Mycket tacksam för svar!

• Svar på tråden Hur slippa stank från kattbajs i lådan?!
  • Meus Veritas

Usch kristallsand är ju bland det värsta man kan ha. Den tar inte bort nån stank alls och klumpar sig inte med kisset så man tillslut har kisskristaller i hela lådan. Sen är det många katter som får ont i tassarna av den så gör er av med den direkt. Jag prövade oxå kristallsand och stank här med. Nu kör jag på pussis kattsand, stinker inget och klumpar sig jättebra när dom kissat =) Annars har jag hört många bra saker om coops egna kattsand så det är ju annars ett alternativ. Hoppas att det hjälper för er med

• Långbenopluto

Jag använder sanden från Four Friend, den gör allt luktfritt! Finns på nätet och många djuraffärer.

Kristallsand är det sämsta man kan ha.

• Bertram

Och jag som tyckte Four Friends luktade skunk? :P

Men en klumpbildande kattsand är ett måste, jag använder pussi compakt, den är även billig, mkt prisvärd, köpte evercleans förut men den blev bara sämre och dyrare tillslut.

• Maggie24

Kristallsanden funkade inte alls för mina katter, de fick ont i tassarna av det (jag och sambon fick också jävligt ont av att kliva på det när katterna drog med sig en del ut på golvet - som att gå på legobitar!) så jag bytte till Icas premium tror jag det heter. Klumpbildande med små lila kulor i som doftar typ lavendel (?). MYCKET bättre!

Dålig lukt är ju mer eller mindre oundvikligt, men kattsanden jag använder hjälper en hel del!

En bekant till mig hade något pulver som hon strösslade över i kattlådan som skulle neutralisera doften också, vet inte var hon köpte det dock, men borde finnas på djuraffärer!

• Birgitta02

Jag använde everclean. Luktade aldrig. Sen kan det ju kanske vara så att katten inte är helt frisk och därmed luktar bajset väldigt starkt. Och du ska ha två lådor dessutom.

• Bertram

Everclean var bra förr, nu har den blivit dyrare och sämre kvalité

• Aprilia77

Tack för tips på sand, ska kolla upp detta. Vad rekommenderar ni för låda då?

Svar på tråden Hur slippa stank från kattbajs i lådan?!