• Anonym (Sun)

Han mörkade asperger

Jag anser faktiskt inte heller att han har ljugit, däremot har han undanhållit något för dig vilket inte riktigt är samma sak. Jag gjorde exakt likadant de första månaderna med min nuvarande partner, jag har nämligen en ADD-diagnos. Ville helt enkelt låta honom lära känna mig som jag är utan att trycka upp i ansiktet på honom att jag har denna diagnos. Jag är ju samma person ändå, med eller utan diagnos. Det finns dessutom mängder med odiagnostiserade personer där ute med långt värre besvär än jag. Så, jag hat full förståelse för att han inte berättar en sådan sak när man bara dejtar någon. Självklart blir det också så här när många har förutfattade meningar om vad det betyder att ha en diagnos.

Jag tror inte heller att han har försökt förställa sig, utan detta låter snarare som ett ganska vanligt problem när man väl blivit sambos. Jag har råkat ut för det själv, med helt vanliga killar utan diagnos. Efter ett tag så blir de bekväma och slutar liksom göra sig till. Tänk efter själv, sminkar du dig och klär upp dig lika mycket nu som du gjorde i början? Där tror jag snarare att du har svaret. Det handlar inte om hans Asperger i grund och botten, utan om att han har blivit lite för bekväm. Det är också detta ni isf behöver diskutera.

• Anonym (Sun)
    Anonym (Ellen) skrev 2016-10-05 17:18:47 följande:

Det skulle kunna vara så att han faktiskt tyckte att det var roligt, men att det i längden tog för mycket energi. Kanhända att den boost han fick av att vara nyförälskad gjorde att han kunde göra mer roliga saker än vad han normalt sett orkar med.
    Väldigt troligt att det är så! Om man har den minsta kunskap om Aspergers så fattar man att det förmodligen är fallet.
  • Anonym (Sun)

Okej TS, du är upprörd nu, så det är möjligt att det är därför du reagerar så starkt. Men om du tycker exakt likadant när du lugnat dig så tycker jag faktiskt synd om din sambo och anser att han förtjänar bättre, dvs någon som älskar honom på riktigt. Hans diagnos ska inte spela någon roll i sammanhanget. Du verkar dock snarare vara ute efter någon som ska underhålla dig. Jag blir beklämd av dina svar. :(

Jag kan ju tillägga att jag fick tipset av en legitimerad psykolog som jag gick hos att avvakta med att berätta om min diagnos med anledning av att folk flyr innan de lärt känna en då. Hon ansåg att det inte var relevant vad man kallade min problematik utan att det viktiga var vad man såg när man mötte mig och hur jag betedde mig.

• Anonym (Sun)
    Anonym (Lurad) skrev 2016-10-05 17:41:24 följande:

Det var väl ändå helt korkat resonerat?
    Öroninflammationer ger dig väl inte plötsligt en helt annan personlighet????

Öroninflammationer gör väl inte dig zoombie som bara vill se urtrista dokumentärer, när du en månad tidigare minsann kunnat titta på vilekn film som helst och prata och ha trevligt?????

Ärligt talat så är det DU som har lurat honom med att vara så som du är nu. Du kanske inte har en diagnos (eller så har du det, vad vet jag) men du är iaf förbaskat egocentrisk och otrevlig.
  • Anonym (Sun)
    seriösanvändare skrev 2016-10-05 17:47:24 följande:

Det är inte diagnosen i sig som spelar roll, det är hans beteende som spelar roll. Hade han fortfarande varit samma glada roliga kille som i början av förhållandet, hade hon säkert inte brytt sig om en eventuell diagnos. Problemet är att hon har lärt känna den hon trodde att han var, inte den han verkligen är. Och nej, det är inte hans plikt att underhålla henne, men i en relation vill man väl umgås? Varför ville han resa och hitta på roliga saker för ett år sen mej inte alls nu?
    Om du alltid är seriös, lever du bara ditt liv till hälften.
    Som jag skrev innan så låter inte detta som att det har med Aspergern att göra vilket hon givetvis tror nu. Det där är mänskligt och många blir sådana efter ett tag...
  • Anonym (Sun)
    Anonym (Lurad) skrev 2016-10-05 17:48:21 följande:

Men din psykolog menade nog inte att du skulle förställa dig och spela en annan person för att dölja effekterna av din diagnos.

Min sambo har ju varit en helt annan typ av person i början. Så här mycket förändras ingen. Jag fattar inte att det är HONOM du tycker synd om. Du tycker att det har varit helt okej att lura mig till att tro han gillade att göra allt det vi gjorde, till att nu ha blivit en person som knappt vill gå utanför dörrarna om det inte är absolut nödvändigt för att köpa en pizza.

Han tycker inte ens om den vegetariska mat som jag lagar som han sa sig ääääälska i början. Det är så många små och stora saker osm han inte gillar längre. Inte min parfym ens. Det säger han vara bara något som han sa för att tjejer gillar en massa dofter och sånt men att han inte trodde att jag skulle använda det sedan. Alltså varför skulle jag inte vilja använda parfym, det har jag alltid gjort.

Vi är alla annorlunda i början av en relation, har du inte fattat det? Det gäller helt klart dig också. Du kan ju börja med att fråga honom hur han tycker att DU har förändrats.

Eller skit i det förresten, jag tycker att du ska göra slut. Du verkar förbaskat enerverande och det är sällan jag stör mig på någon enbart utifrån text men så jobbig är du alltså. Det är helt uppenbart att du inte älskar honom, så varför stanna?
  • Anonym (Sun)
    Anonym (Lurad) skrev 2016-10-05 17:50:06 följande:

Precis ! Herregud är det bara du i denna tråd som förstår mig?

Det verkar ju som att alla andra tycker att min sambos beteende är helt okej och helt rimligt.

Det är du som är så fel ute att ingen förstår dig därav.
  • Anonym (Sun)

Det jag reagerat på under hela tråden är att TS inte en enda gång skriver om vad hon känner för killen ifråga.

Så TS, är du kär i honom? Älskar du honom? Detta är huvudfrågorna.

• Anonym (Sun)
    seriösanvändare skrev 2016-10-06 06:23:25 följande:

Jag ska egentligen inte svara för TS, men jag uppfattar det som att hon älskar den hon trodde att han var, den han var i början. Hon älskar inte den han är nu, vilket få skulle göra. Inte för att man måste vara social och rolig hela tiden, utan för att han är totalt förändrad. Som en helt annan person, samt otrevlig och oförstående.
    Om du alltid är seriös, lever du bara ditt liv till hälften.
    Ja om det är så är hon ju dum som inte lämnar honom. Jag tvivlar dock på att hon älskade honom från början, förälskad var hon möjligtvis isf.
  • Anonym (Sun)
    Anonym (Linn) skrev 2016-10-06 09:31:57 följande:
    Vad har jag och vem jag skulle leva med med saken att göra? Tråden handlar om TS inte mig. Eftersom du är för lat för att orka läsa har jag skrivit innan att samma problem rätt ofta ses hos personer utan Aspergers, killen blir astråkig efter ett tag eller bara vill göra sina saker, detta hos personer utan diagnos. Jag har även skrivit att jag inte alls är säker på att hans sätt behöver bero på Aspergern. Oavsett diagnos får väl TS bestämma sig för vad hon vill leva med? Diagnosen är ju trots allt ganska oviktig i det hela, utan det viktiga är hur TS vill leva. Jag har aldrig skrivit att det är synd om personer med Aspergers, däremot tycker jag det är synd om dem som får utstå folks okunskap och förutfattade meningar eftersom Aspergare hör och häpna är individer som alla andra.
    Jag fattar ärligt talat inte att vissa i den här tråden helt har missat det som du, och även jag tidigare i tråden, skriver - att många efter ett tag i relationen blir tråkiga. Vad har de varit ihop med för personer undrar jag?

Så gott som alla mina ex har efter ett tag blivit så att de hellre sitter och äter framför datorn och spelar tv-spel än umgås och hittar på saker... Min nuvarande gör likadant numera, så jag måste påminna honom om att vi ska äta tillsammans. Han har ingen diagnos, en helt vanlig kille bara. Flera av hans vänner är likadana. De umgås mest över Skype när de lirar spel online.

Så nej, jag fattar inte varför alla tror att det beror på Aspergern när oerhört många killar har detta beteende när de väl "kommit till ro" i en relation.
  • Anonym (Sun)
    Anonym (Se sammanhanget!) skrev 2016-10-06 10:18:02 följande:
    Vad får dig att tvivla på att hon älskade honom från början?
    Det faktum att förälskelse är det man känner i början, men att kärleken (att älska någon) är något man gör först när man känner personen ifråga. Så det är väl rätt självklart.
  • Anonym (Sun)
    Anonym (Lurad) skrev 2016-10-06 11:33:16 följande:

Hittade block där han skrivit långa listor över vad han skulle säga och göra med mig. Det är helt sjukt!

Han har skrivit listor över saker som:

Komplimanger att säga
    Saker att göra, (där är under rubriker som romantiska restauranger, romantiska promenadstigar, platser att se, filmer att se, musik att lyssna på  och då har han listat filmer som är lämpliga för flickvänner.)
    Mat att äta som flickvänner brukar tycka om (med under rubrik romantisk mat och festmat)
    Inredning, har han också listat och där tar han upp sånt som sängkläder och rosenblad och skumbad

sedan har listor över telefonsamtal som vi hade i början med datum och klockslag där han skrivit snälla saker att säga. Det verkar som att han strukit över efterhand som han sagt dessa saker för jag känner igen en hel del.

Sedan har ha vad som ser ut som nya listor som är ännu knäppare som verkar handla om barn.

Jag är så äcklad av det.

Vadå sjukt?! Jag hade tyckt att det vore gulligt om en kille gjort en sån lista för mig, det hade visat att han verkligen brydde sig och ville att jag skulle gilla honom. Charming!

Du har dock fortfarande inge svarat på min fråga: älskar du honom?
  • Anonym (Sun)
    Anonym (Solen) skrev 2016-10-06 12:56:11 följande:
    Alltså. Ja. Inget av det du skriver indikerar att han inte har empati. Jag säger det inte för att vara elak men jag tror inte du förstår vad empati är.

Han passar helt klart inte med dig, men vad ska man tillskriva dig för egenskaper som lämnar ut din partner, skriver att han äcklar dig och beskriver hans intressen och personlighet som du gör? Vad kallar man det?
    Undrar också... Måhända är sambons beteende udda, men allt som TS visar i tråden och det hat alla hennes inlägg här utstrålar är däremot skrämmande på riktigt. :(
  • Anonym (Sun)
    Anonym (många män har aspergers) skrev 2016-10-06 15:09:32 följande:
    Min sambo glömde visst berätta för mig att han har svårt att vara trogen. Han har ingen diagnos. Eller ljög han som undanhöll så viktig information om sig själv?

Min kusins man som var trevlig och social från början hänger mestadels med sin dator, surfar porr och umgås mer med sina vänner på nätet än sin fru, Han har ingen diagnos, och inte berättade han från början att han skulle bli mer osocial när förhållandet blev trist och tryggt heller. Eller ljög han?

Detta är ju ett återkommande tema på familjeliv om män som hellre festar med andra, glor på tv, bryr sig om sina egna intressen men inte fruns, vägrar hjälpa till med städ och barn . Oj vad många män som måste ha aspergers! Kanske lika bra att skaffa en kvinna eller leva själv resten av livet.
    Verkligen!

Hoppas jag slipper få en son med Asperger med tanke på hur idiotiskt många kvinnor resonerar.
  • Anonym (Sun)
    Anonym (Lurad) skrev 2016-10-06 15:48:48 följande:

Tack. Jag har börjat tro att flera i tråden själva har några diagnoser eftersom det verkar vara väldigt svårt att ta in helheten. Det är den totala förändringen som skrämmer mig. Det är nivåerna som är långtifrån lite udda, till helt ja,jag vet inte jag orkar inte förklara längre, det är så totalt hopplöst att se en människa som är så avstängd som min sambo är, det är inte normalt. Nu har jag dessutom fått förklaringen på varför han är som han är. Han har asperger.

Och vad har du för diagnos tro? Borderline?
  • Anonym (Sun)
    Anonym (Tuva) skrev 2016-10-11 22:09:35 följande:
    Det finns ju en del som känner så själva och dessutom är sådana som tror att alla tänker och känner som de gör. Folk säger allt möjligt naivt, som att ingen gillar korta män, mulliga tjejer, alltför manliga män, alltför kvinnliga män, tjejer som är blonderade, killar/tjejer som är "för på", glasögon, nördar, muskliga tjejer etc. Och det är dumheter. Men det gör världen lättare för dem att hantera då den blir mer svart-vit. Man kommer aldrig fram hos en människa som är svart-vit.

Jag tänker att de här idéerna, och drömmen om perfekthet är en av de största problemen i många förhållandena. Man ska kunna kräva en viss nivå på saker i ett förhållande, absolut, och man ska också förstå att man alltid kan lämna när man inte är beredd att undersöka eventuella lösningar. Men: Om man ser sig omkring så är förhållanden alltid något bräckligt i dagens samhälle. Idéerna vi har om varann kan bli en av vår tids största handikapp och gör att folk gärna slår ifrån sig den egna skulden när förhållandena sviktar. Och det drabbar såklart personer med Asperger med, utöver de nedsättningar som just den personen har med sig.

Förhoppningsvis kommer en generation snart som lär sig ta hand om sig själva på bästa sätt emotionellt och som lär sig respektera andra, när så är möjligt. Om man strävar efter att varenda kotte ska få med sig detta kommer också de allra flesta klara det bra, även de med valfri funktionsvariation. Jag börjar med att förmedla den hållningen till mina barn och andra barn jag har inverkan på!
    Tack! Tyvärr tror jag att det där var för intelligent för en hel del i den här tråden.
Svar på tråden Han mörkade asperger