Inlägg från: Anonym (Ànne) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Ànne)

Han mörkade asperger

Anonym (L) skrev 2016-10-06 17:43:19 följande:

Det är ju precis det som jag försöker säga också.

Den innehåller kriterierna för dom olika diagnoser inom autismspektrumet,

Asperger finns sen i slutet av 90 talet inte längre som egen diagnos utan tillhör numera där

2013 försvann den som egen diagnos.

Inte i slutet av 90 talet.

Annars har du helt rätt.
  • Anonym (Ànne)
    pyssel skrev 2016-10-06 18:03:40 följande:

Läs mitt inlägg igen och läs sedan diagnosmanualerna jag refererat till

Skribenten du citerade verkar vara mer påläst än dig ser jag.

Det äe precis som denne skriver,nämligen att AS inte längre finns som egen diagnos.

Who :s diagnosmanual ( som används på dom flesta håll i Sverige) innehåller kriterierna för diagnoserna inom Autismspektrumet.
  • Anonym (Ànne)
    pyssel skrev 2016-10-06 18:38:59 följande:

Nu har du inte läst ordentligt. Jag har skrivit att WHO:s manual ICD-10 har kvar den men att den är borta ur DSM-5 (2013). Team i Sverige använder olika manualer och de som använder DSM kodar om för statistiska ändamål till ICD:s diagnoskoder enligt Socialstyrelsens bestämmelser. Både DSM och ICD används och 2018 förväntas ICD-11 följa efter DSM-5 och ta bort Asperger.

Det är du märker jag som inte läser ordentligt.

Who:s diagnosmanual har inte heller kvar den som egen diagnos.

Den gamla diagnosmanualen är påväg att försvinna helt,även om den inte har hunnit gjort det helt än.
  • Anonym (Ànne)
    pyssel skrev 2016-10-06 19:09:04 följande:

Kod F84.5

Genomgripande utvecklingsstörningar (F84)

- F84.0: Autism i barndomen

- F84.1: Atypisk autism

- F84.2: Retts syndrom

- F84.3: Annan desintegrativ störning i barndomen

- F84.4: Överaktivitetssyndrom förenat med psykisk utvecklingsstörning och stereotypa rörelser

- F84.5: Aspergers syndrom

- F84.8: Andra specificerade genomgripande utvecklingsstörningar

- F84.9: Genomgripande utvecklingsstörning, ospecificerad

Källa: ICD-10

Precis!

Alla dom diagnoserna ingår i Autismspektret.

Asperger finns som sagt inte längre som egen diagnos, varken i den gamla eller den nya diagnosmanualen (WHO:s diagnosmanual)

Om du inte redan visste det är Asperger en lättare form av Autism,med några få skillnader.

Who:s diagnosmanual är den som redan används generellt i Europa.

Inom en viss tid kommer Habiliteringen osv här i Sverige använda sig helt av den.
  • Anonym (Ànne)
    pyssel skrev 2016-10-06 20:04:15 följande:

Nej du har inte förstått.

Ovanstående är ICD-10. 2018 kommer ICD-11 där Asperger förväntas försvinna - SOM I DSM-5. Det handlar inte om att den nu "hamnar på spektrumet" - den är borta i DSM-5 och ICD-11 förväntas göra detsamma. Dvs WHO kommer enligt artiklar jag läst i bl.a Läkartidningen följa APA:s ändringar. Du har nog missförstått det där med "egen diagnos" och ordet "egen" för den kommer att försvinna "som diagnos", inte som "egen diagnos", vad du nu menat med det. Ändringen är inte att den "hamnar på spektrumet" utan att den tagits bort i DSM-5 (ICD-11 har ju inte kommit än).

Ja, jag har koll på AS och ASD, eftersom du frågar. Och det är de påstådda skillnaderna man inte anser att det finns tillräcklig evidens för, därav ändringen.

Det är du som uppenbarligen inte har förstått, trots att personer med uppenbara större kunskaper inom det har försökt att förklara det för dig.

Skillnaderna mellan Asperger och Autism är väldigt små, har man numera kommit fram till (därav att Asperger numera ingår i begreppet Autismspektra)

Några skillnader finns dock ;

Personer med Autism kan till skillnad från personer med Asperger ha grad av Utvecklingsstörning.

Barn med Autism utvecklar till skillnad från barn med Asperger i vissa fall något senare språkutveckling.

Bortsett från dessa få undantag är kriterierna det samma med svårigheter med socialt samspel,svårigheter att anpassa sig till oväntade situationer etc,

Who:s diagnosmanual är som sagt den som redan används generellt i Europa.
  • Anonym (Ànne)
    pyssel skrev 2016-10-06 19:09:04 följande:

Kod F84.5

Genomgripande utvecklingsstörningar (F84)

- F84.0: Autism i barndomen

- F84.1: Atypisk autism

- F84.2: Retts syndrom

- F84.3: Annan desintegrativ störning i barndomen

- F84.4: Överaktivitetssyndrom förenat med psykisk utvecklingsstörning och stereotypa rörelser

- F84.5: Aspergers syndrom

- F84.8: Andra specificerade genomgripande utvecklingsstörningar

- F84.9: Genomgripande utvecklingsstörning, ospecificerad

Källa: ICD-10

Asperger ingår numera redan inom Autismspektrumet tillsammans med Autism, högfungerande Autism osv.

Att det kallas just för Autismspektrumet är just att det i grund och botten rör sig om Autism, men med olika former och grader av det.
  • Anonym (Ànne)
    pyssel skrev 2016-10-06 20:04:15 följande:

Nej du har inte förstått.

Ovanstående är ICD-10. 2018 kommer ICD-11 där Asperger förväntas försvinna - SOM I DSM-5. Det handlar inte om att den nu "hamnar på spektrumet" - den är borta i DSM-5 och ICD-11 förväntas göra detsamma. Dvs WHO kommer enligt artiklar jag läst i bl.a Läkartidningen följa APA:s ändringar. Du har nog missförstått det där med "egen diagnos" och ordet "egen" för den kommer att försvinna "som diagnos", inte som "egen diagnos", vad du nu menat med det. Ändringen är inte att den "hamnar på spektrumet" utan att den tagits bort i DSM-5 (ICD-11 har ju inte kommit än).

Ja, jag har koll på AS och ASD, eftersom du frågar. Och det är de påstådda skillnaderna man inte anser att det finns tillräcklig evidens för, därav ändringen.

Den gemensamma nämnaren för diagnoserna inom Autismspektrumet är just svårigheterna med sociala samspelet med andra människor.

Föreställ dig ett rum (spektrum) där du samlar sånt som i grund och botten har samma nämnare men med olika former av det.

Men för att återgå till TS frågeställning :

Det låter som att hon bör fundera på om hon vill fortsätta leva med honom, trots att du lever olika liv.
  • Anonym (Ànne)
    Anonym (dum fråga) skrev 2016-10-06 20:46:57 följande:

Dum fråga, men vad säger egentligen att ts sambo INTE är deprimerad? Kan man inte bli deprimerad när man har asperger?

Ja,självklart kan man bli deprimerad när man har Asperger.

Det kan vara som så att ts sambo även är deprimerad.
  • Anonym (Ànne)
    pyssel skrev 2016-10-06 21:20:19 följande:

Fortsätt göra bort dig. Det finns inget "redan" med vare sig WHO, Europa eller Sverige. Du har inte ens koll på att HFA inte är en diagnos utan H:et är en kompletterande BESKRIVNING till en autismdiagnos som innefattar normal till hög intelligens men inte är AS enligt ICD-10 eller DSM-IV (pga skillnaden i språkutveckling som du lyckats snappa upp). Förstår att detta blir för komplicerat för dig nu. Du får helt enkelt slå dig till ro med att personer som medverkat i x antal utredningar och bedömningar har koll på manualerna. Ska du tjafsa mer kan du pm:a om du har svårt med källor eller manual-läsning och behöver hänvisningar. Att du undviker faktumet att du har fel genom att rabbla basic autismkunskap blir bara märkligt. Och det du tar upp om skillnaden mellan AS och autism är ju just det man kritiserat som ohållbart för att motivera AS som diagnos.

Det är ingen mer än du som gör bort här i tråden!

Who:s diagnosmanual är den som gäller här i Sverige!!

När den gamla diagnosmanualen används ska den omkodas till Who:s diagnosmanual!!

Det är inte förrän på senare år man har kommit fram till att skillnaderna mellan Asperger och Autism är små (ohållbara) för att Asperger ska kunna klassas som egen diagnos.

Just därför valde man år 2013 att ta bort Asperger som egen diagnos och låter den numera ingå i Autismspektret tillsammans med Autism och andra autismtillstånd.

Den gemensamma nämnaren för diagnoserna inom Autismspektrumet är just svårigheterna med socialt samspel med andra människor!!!
  • Anonym (Ànne)
    Anonym (dum fråga) skrev 2016-10-06 20:46:57 följande:

Dum fråga, men vad säger egentligen att ts sambo INTE är deprimerad? Kan man inte bli deprimerad när man har asperger?

Depression förekommer mer eller mindre inom alla diagnoserna inom Autismspektrumet.

Det vill säga Asperger, Autism, högfungerande Autism etc.

Så som sagt är det inte omöjligt att ts sambo även har depression.
  • Anonym (Ànne)
    pyssel skrev 2016-10-06 21:49:27 följande:

När DSM används kodar man om till ICD (WHO:s). När ICD används behöver man inte "koda om" för statistikens skull, det är ju redan enligt det av Socialstyrelsen bestämda systemet. Omkodandet har inte med "gammalt och nytt" att göra. Fattar du nu?? WHO:s manual är för övrigt inte nyast, som du gapar om, och har inget med 2013 att göra. Det är APA:s manual DSM-5 som är från 2013 och inte ens har AS med som diagnos, till skillnad från förra DSM och nuvarande ICD. APA har även gjort fler ändringar än AS rörande spektrumet i nya DSM.

Ja,när DSM används kodar man den till Who:s.

Who:s är den som gäller i Sverige!!

Who:s är nämligen den som används som standard ute i Europa.

Det är inte förrän på senare år som man kom fram till att likheterna mellan Asperger och Autism är för stora för att låta Asperger fortsätta vara en egen diagnos.

Därför valde man år 2013 låta Asperger ingå i Autismspektret som är "ett samlingsrum" för Autismtillstånd.

Återigen är Asperger en lättare form av Autism där till skillnad från Autism inte kan ingå utvecklingsstörning.
  • Anonym (Ànne)
    Johan75 skrev 2016-10-06 21:56:18 följande:

Ni gör bort er båda två. Trist att se två personer som uppenbarligen har betydligt mer kunskap i ämnet än oss övriga hänga upp sig på att förklara hur mycket den andra "gör bort sig" istället för att diskutera fram eventuella åsiktsskillnader (ifall ni nu verkligen har några). 

Det är inte alls min mening att göra bort Pyssel på något sätt, utan jag försöker så vänligt jag kan påvisa för H*N hur fel H*N har i det som diskuteras angående diagnosmanualerna, att Asperger inte längre finns som egen diagnos osv.
  • Anonym (Ànne)
    pyssel skrev 2016-10-06 22:09:35 följande:

Jag har koll och den andra inte. Jag har gett Ts min syn on topic tidigare i tråden. Att det dyker upp först en med desinformation om diagnosen, som jag korrigerade, utan att ana att det skulle dyka upp en som hakar på och kunde ännu mindre.. Ja då rättar jag några ggr till tills jag tröttnar. Det går ju inte in hos vederbörande vad ändringarna är så det är väl dags att låta okunskap förbli okunskap.

Det är ju du av oss som inte har koll,trots att du säger dig ha suttit med i olika utredningar.

Jag försöker bara på ett artigt sätt påtala det du har fel i det vi diskuterar.

Det är som sagt Who:s diagnosmanual som gäller här i Sverige.

Där fortfarande DSM diagnosmanualen används kodas den om till a Who :s diagnosmanual.

Asperger är som sagt en lättare form av Autism.
  • Anonym (Ànne)
    pyssel skrev 2016-10-06 22:23:05 följande:

DSM ÄR FRÅN 2013. Inte WHO:s manual ICD-10. Varför fattar du inte? Asperger i ICD ingår i "genomgripande störningar i utvecklingen" - före 2013 i ICD-10 och efter 2013 i ICD-10. Det FINNS INTE MED alls i DSM från 2013. Du hat fått allt om bakfoten. Jag vet skillnaden på AS och övriga störningar i ICD så varför rapar du upp det?

Du får ta och fatta att i Sverige UTREDS vissa efter DSM och andra efter ICD men kodningen följer ICD. Du får skilja på vad som "gäller" gör sjukvårdens statistik och adhd som "gäller" vid utredning.

Jag är inte här för att undervisa dig mer - du får läsa på själv nu.

Who:s diagnosmanual är från år 2013 och framåt.

Det är den som redan gäller här i Sverige och generellt i övriga Europa.

All form av Autism är neuropsykiatrisk "störning" i hjärnan.

Jag skulle tro att det finns personer med Autism som vill få uppleva hur det är att uppfatta omvärlden som "normala" personer gör det.

Du och jag får helt enkelt enas om att vara helt oense om vem av oss som har rätt.

Ja,jag har under vår diskussions gång läst på för att ha stöd i att kunna uttala mig så tvärsäkert.

Hade jag inte skrivit från mobilen, hade jag mer än gärna länkat till det som stödjer att jag uttalar mig så tvärsäkert.
  • Anonym (Ànne)
    pyssel skrev 2016-10-06 22:27:23 följande:

Jisses... Goddag yxskaft igen.

Precis!

Goddag yxskaft igen på DIG!

Hade jag varit dig hade jag tyckt det vore skämmigt att sitta här i tråden och skriva saker om detta som är "helt uppåt väggarna"

Hade du varit kunnig i ämnet hade t.ex vetat att WHO:s diagnosmanual är den som gäller generellt i länderna i Europa.

Här i Sverige är det den som gäller.

DSM kodas om till Who:s

Aldrig tvärtom.
  • Anonym (Ànne)
    pyssel skrev 2016-10-06 23:07:39 följande:

Då får du allt söka lite till för jag har inte svårt att läsa vare sig DSM-IV, DSM-5 eller ICD-10 från min mobil.

APA:s manual DSM-5 är från 2013. ICD-10 från 1992. Nu har jag varit inne i pdf:en i 1a utgåvan av ICD-10 och det är samma rubrik och samma koder som idag på just "pervasive developmental disorders" - detta som jag kopierade in tidigare på svenska. Du har blandat ihop DSM med det du betecknar som "gammalt" och ICD med "nytt". Nya ICD har dessutom inte kommit än och tillägg, senast 2011, rör inte AS alls. Det står kvar med samma kod, under samma rubrik som 1992. DSM (2013) är däremot rykande färsk i dessa sammanhang. Båda används men ICD är officiell i Sverige. Man kodar inte om från något "gammalt till nytt", utan av andra skäl. Detta är inte en tycka-fråga utan en fråga om din okunskap.

ICD -10 (WHO:s diagnosmanual) är som sagt den diagnosmanual som används som standard ute i Europa!!

Här i Sverige används fortfarande både DSM diagnosmanual och ICD -10diagnosmanual.

I dom fall där DSM diagnosmanual använda kodas den om till ICD diagnosmanual.
  • Anonym (Ànne)

Då får du allt söka lite till för jag har inte svårt att läsa vare sig DSM-IV, DSM-5 eller ICD-10 från min mobil.

APA:s manual DSM-5 är från 2013. ICD-10 från 1992. Nu har jag varit inne i pdf:en i 1a utgåvan av ICD-10 och det är samma rubrik och samma koder som idag på just "pervasive developmental disorders" - detta som jag kopierade in tidigare på svenska. Du har blandat ihop DSM med det du betecknar som "gammalt" och ICD med "nytt". Nya ICD har dessutom inte kommit än och tillägg, senast 2011, rör inte AS alls. Det står kvar med samma kod, under samma rubrik som 1992. DSM (2013) är däremot rykande färsk i dessa sammanhang. Båda används men ICD är officiell i Sverige. Man kodar inte om från något "gammalt till nytt", utan av andra skäl. Detta är inte en tycka-fråga utan en fråga om din okunskap.

ICD diagnosmanual är den som gäller här i Sverige som standard.

Inom en viss framtid kommer DSM diagnosmanual försvinna helt här i Sverige ( ingen kan dock säga när exakt.)

År 2013 togs Asperger bort som egen diagnos (man fann att kriterierna för Asperger för lika Autism, för att kunna klassa Asperger som en egen diagnos.
  • Anonym (Ànne)

Det handlar inget om vilken av diagnosmanualerna som kom till först (åratal sett) utan att DCI diagnosmanualen räknar man numera som standard ute i Europa (även i Sverige)

Det ska bli intressant att se när DSM diagnosmanual försvinner helt här i Sverige.

Jag förstår att detta är krångligt för dig att greppa.
  • Anonym (Ànne)
    pyssel skrev 2016-10-06 23:22:21 följande:

Det är knappast det som är invändningen, och inte har varit i ett enda av mina inlägg, utan att du hävdar att "det nya" från 2013 finns i WHO:s manual, vilket är galet. Det nya är att AS är borta sedan 2013 i DSM-5. Ingen förändring på AS-fronten 2013 i ICD-manualen för den är inte ens från 2013. Däremot förändring att vänta 2018. Det har inget med "används fortfarande" hitan o ditan att göra som du påstår. Man kommer fortsätta använda olika och båda vid diagnostisering.

Jag har inte tagit upp något om vilken av diagnosmanualerna som är nyast, utan det jag har tagit upp är vilken av diagnosmanualerna som används som standard i Europa ( även här i Sverige) numera.

Även om DSM mot förmodan kommer att fortsätta att finnas kvar här i Sverige kommer den när den används kodas om till DCI diagnosmanual.
  • Anonym (Ànne)
    pyssel skrev 2016-10-06 23:43:23 följande:

Det handlar om att du återkommer till 2013 vilket har med DSM att göra men inte ICD. Enklast är att du läser direkt i manualerna så förstår du förhoppningsvis var du går vilse i dina missuppfattningar om "egen diagnos". Asperger är en diagnos i DSM-IV och ICD-10. Asperger är INTE en diagnos i DSM-5 som kom 2013 för utredningen som föregick nya manualen kom fram till, precis den biten du fått någorlunda rätsida på: ingen evidens stöder diagnosen AS fortsatta existens. Nu går det inte att skriva detta på fler enkla sätt till dig. Sov på saken så ramlar poletten kanske ner imorgon att 2013 är årtalet för DSM-5 och inte året då "ICD stoppade in AS i autismspektrum"

Men begriper du på riktigt inte att Asperger syndrom finns inte längre kvar i varken DSM eller ICD som egen diagnos utan har ersatts av Autismspektra syndrom?

Hur mycket du än "målar in dig i hörnet av rummet" kommer alltid DSM kodas om till DCI, just utifrån att hålla nationell statistik.

Detta är tycker jag ett intressant ämne att diskutera.

Jag har valt att diskutera utifrån fakta( inte hur jag tror/ och/ eller tycker)

I morgon kan vi säkert fortsätta att diskutera detta,

Då har du säkert hunnit sova på saken.

Nu ska jag strax gå och krypa ner i sängen hos min sambo.
Svar på tråden Han mörkade asperger