Vad är mina rättigheter, Krångel med arbetsgivare!
Hej Familjelivare!
Startat nytt konto för att ta upp detta ämne.
Har sedan några dagar tillbaks fått agressiva samtal med min arbetsgivare över att jag och min kollega skrivit ?övertid? á 7.5h förra månaden. Dvs. vi arbetade 183.5, vilket vi också gjort, så det är jag inte orolig över att det ej ska stämma.
Det jag däremot undrar över är följande:
1. Har jag som anställd som ?tidsbegränsad anställning? rätt till OB/övertidsersättning?
2. Övergår min tidsbegränsade anställning till fast anställning efter min 6 månaders Provanställning? Dvs, tidsbegränsad anställning ---(6 mån) ---> tillsvidare anställning.
3. Rätt till traktamente om vi har mer än 7 mil enkel resa?
4. Rätt till matersättning pga. att vi aldrig är på en och samma byggplats. (saknar mao, bod, osv.)
5. Har jag rätt till milersättning om jag samåker med min kollega?
6. Kommer den svenska arbetsmarknaden ta efter EU beslutet att arbetspasset startar när man lämnar sin bostad?
7. Finns det något som kallas? skriva av tid? om man blir klar med arbetsuppgiften tidigare?
Lite fakta. Företaget har 3-8 anställda och går under kollektivavtalet Byggnads.
På pappret är jag förrådsarbetare men arbetar ?ute på plattan? utan diverse. säkerthetskurser, 9 meters etc. eller tidigare erfarenheter.
Har arbetat snart i ett år för denna arbetsgivare, och allt har varit bra tills h*n nyligen börjat krångla med löner. H*n yrkar att jag som timanställd ej har rätt till OB/övertidsersättning (på andra företag jag arbetat under annat avtal har timmisar haft OB/övertid etc.)
Vi skall även ?skriva av tid? om vi blir klara med arbetsuppgiften tidigare än kl 16.00.
Detta anser jag är fel då vi/jag får betalt per uppdrag. anpassar ändå mitt liv efter att ha 6.45 - 16,00 arbetspass, både aktivitet-mässigt och ekonomiskt.
Exempel: Klara med uppgiften 14:30. arbetsgivare kräver att vi skriver av 1:30 h den dagen. Slutar tidigare, men får mindre i lön, för att vi har arbetat med högt tempo så vi kan slippa diverse trafik etc. Antingen skriver vi av och kommer hem 15,45 eller så arbetar vi långsammare och kommer hem 18.oo. Dvs. socialt liv och fritid obefintligt då vi åker till arbetet vid 05.45. Vi får heller inget traktamente för att vi färdas mer än 7 mil/dag.
Händer ständigt att h*n jämför mig med andra inhyrda personal och att min lön är i samma nivå, anser dock att detta är fel, då dessa har firmabil, måltidsersättning, reseersättning osv.
Bara måltidsersättningen motsvarar ca. 15kr/h.
Tillägg:
H*n nämnde när vi skrev anställningsavtalet att jag har en provanställning i 6 månader.
Studerar ej längre och har gått på Schema i mer än 6 månader. dvs. 40h/vecka (anser jag)
Min kollega är tillsvidare anställd med tidlön annars, samma arbets- förutsättningar som jag,
Ej medlem i facket, kollega är.
Avsluting:
Just nu är jag mest intresserad av vad för rättigheter jag har, var ändå nöjd innan klagan, men om det fortsätter så vill man ha sitt på det torra.