• dw2

Vad är mina rättigheter, Krångel med arbetsgivare!

Hej Familjelivare!

Startat nytt konto för att ta upp detta ämne.
    Har sedan några dagar tillbaks fått agressiva samtal med min arbetsgivare över att jag och min kollega skrivit ?övertid? á 7.5h förra månaden. Dvs. vi arbetade 183.5, vilket vi också gjort, så det är jag inte orolig över att det ej ska stämma.

Det jag däremot undrar över är följande:
    1. Har jag som anställd som ?tidsbegränsad anställning? rätt till OB/övertidsersättning?
    2. Övergår min tidsbegränsade anställning till fast anställning efter min 6 månaders Provanställning? Dvs, tidsbegränsad anställning ---(6 mån) ---> tillsvidare anställning.
    3. Rätt till traktamente om vi har mer än 7 mil enkel resa?
    4. Rätt till matersättning pga. att vi aldrig är på en och samma byggplats. (saknar mao, bod, osv.)
    5. Har jag rätt till milersättning om jag samåker med min kollega?
    6. Kommer den svenska arbetsmarknaden ta efter EU beslutet att arbetspasset startar när man lämnar sin bostad?

7. Finns det något som kallas? skriva av tid? om man blir klar med arbetsuppgiften tidigare?

Lite fakta. Företaget har 3-8 anställda och går under kollektivavtalet Byggnads.
    På pappret är jag förrådsarbetare men arbetar ?ute på plattan? utan diverse. säkerthetskurser, 9 meters etc. eller tidigare erfarenheter.

Har arbetat snart i ett år för denna arbetsgivare, och allt har varit bra tills h*n nyligen börjat krångla med löner. H*n yrkar att jag som timanställd ej har rätt till OB/övertidsersättning (på andra företag jag arbetat under annat avtal har timmisar haft OB/övertid etc.)
    Vi skall även ?skriva av tid? om vi blir klara med arbetsuppgiften tidigare än kl 16.00.
    Detta anser jag är fel då vi/jag får betalt per uppdrag. anpassar ändå mitt liv efter att ha 6.45 - 16,00 arbetspass, både aktivitet-mässigt och ekonomiskt.

Exempel: Klara med uppgiften 14:30. arbetsgivare kräver att vi skriver av 1:30 h den dagen. Slutar tidigare, men får mindre i lön, för att vi har arbetat med högt tempo så vi kan slippa diverse trafik etc. Antingen skriver vi av och kommer hem 15,45 eller så arbetar vi långsammare och kommer hem 18.oo. Dvs. socialt liv och fritid obefintligt då vi åker till arbetet vid 05.45. Vi får heller inget traktamente för att vi färdas mer än 7 mil/dag.

Händer ständigt att h*n jämför mig med andra inhyrda personal och att min lön är i samma nivå, anser dock att detta är fel, då dessa har firmabil, måltidsersättning, reseersättning osv.
    Bara måltidsersättningen motsvarar ca. 15kr/h.

Tillägg:
    H*n nämnde när vi skrev anställningsavtalet att jag har en provanställning i 6 månader.
    Studerar ej längre och har gått på Schema i mer än 6 månader. dvs. 40h/vecka (anser jag)
    Min kollega är tillsvidare anställd med tidlön annars, samma arbets- förutsättningar som jag,
    Ej medlem i facket, kollega är.

Avsluting:  
    Just nu är jag mest intresserad av vad för rättigheter jag har, var ändå nöjd innan klagan, men om det fortsätter så vill man ha sitt på det torra.
  • Svar på tråden Vad är mina rättigheter, Krångel med arbetsgivare!
  • Carambolan

Har du läst ditt kollektivavtal? Jag är inte alls inläst på Byggnads tyvärr, men i mitt kollektivavtal finns det raka svar på nästan alla dina frågor. Kanske är ditt lika enkelt att skumma igenom?

• dw2

Tack för snabb respons! Har självklart kollat igenom Kollektivavtallet och det jag tog upp i punktform är frågor som ställs emot detta. Har jag rätt till detta som Tidsbegränsad anställning (vid behov pga, studier) Eller hamnar jag i något oklart fack, någon annan stanns. Enligt LAS så är man efter 6 månaders provanställning fast anställd, om inget skrivs under. Detta även enligt Facket.

• dw2

Det oklara är helt enkelt, räknas jag som tillsvidareanställd eller som tidsbegränsad anställd? 

Har jag tillgång till OB/övertidsersättning som tidsbegränsad anställd

Enlig LAS och kollektivavtallet finns det inget som heter timanställd som min arbetsgivare är så glad på att kalla mig.  

• dw2

Och stämmer mitt antagande att det inte finns något som heter ???skriva av tid?? ?En arbetsdag är ändå en arbetsdag. det är inte så att min arbetsgivare skriver i schemat att XXXX ska arbeta 6h på tisdag. Utan arbetsgivaren förväntar sig att arbetet skall bli utfört på den dagen som vi får uppdraget till. Oavsätt ur lång tid det tar.

• MajaVira
    dw2 skrev 2016-10-05 17:38:44 följande:

Och stämmer mitt antagande att det inte finns något som heter ???skriva av tid?? ?En arbetsdag är ändå en arbetsdag. det är inte så att min arbetsgivare skriver i schemat att XXXX ska arbeta 6h på tisdag. Utan arbetsgivaren förväntar sig att arbetet skall bli utfört på den dagen som vi får uppdraget till. Oavsätt ur lång tid det tar.

Normalt sett får man betalt för de timmar man jobbar. Slutar man två timmar tidigare får man betalt för två timmar mindre. Om ni vill sluta tidigare pga trafiken eller annat, då får ni börja jobba tidigare också.

• dw2

Vi har dagsuppdrag som förväntas ta 8h Står inget annat i upprdaget som vi får från dag till dag. Om det stått gör X åk sedan vidare till Y, då hade jag förstått att det förväntas att vi ska vidare, även om det blir mer än 8h på den arbetsdagen, och hade inte sagt något annat. 
    Nu däremot så får vi: Gör det här. sen inget mer. Vi kommer till stället, ser att de kmr ta 8-9h men vi arbetar hårdare för att få det gjort på 6h för att kunna slippa trafiken och få ett liv med lite kvalité utanför arbetet. Vi ringer, säger att det är klart vid 14.00. Hen säger skriv av 2h och åk hem. Är det rätt enligt dig? 
    Min ekonomi baseras inte på en 75% tjänst, utan 100% som min kollega har, och jag antar att eftersom vi samåker, så arbetar jag samma tid. 
    Kan även inte lägga ner verktygen kl 16.oo och dra hem då det måste vara klart den dagen. 

Det är i min mening min arbetsgivares uppgift att informera om det finns mer att göra, kanske i närheten redan innan arbetspasset börjar så att vi får vår 100%.

Eller vara männsklig och se att vi gör samma arbete på kortare tid. Jag omvandlar mao. arbetstiden till utfört arbete. 

Tillägg. Vi kan inte börja jobba tidigare, beror på kunder och andra individer. 

• Anonym (...)

Nä nu är du ute och cyklar. Står det i  ditt avtal att arbetsdagen slutar 16 så har du rätt att gå från arbetsplatsen 16. Vill du gå tidigare får du dra av på lönen. Tänkte du gå tidigare några dagar utan att få avdrag men skriva övertid när du jobbar över? Nä.... Jobbar inom hemtjänsten, ibland blir vi klara för dagen tidigare om nån brukare tackar nej, inte får jag gå hem för det. 

Traktamente får man inte för att man har lång restid, det är när man reser i  tjänsten och sover borta. Många pendlar långt , inte får man betalt för det. Ob/övertid har du rätt till. Men som sagt kan du ju inte kräva övertid om du jobbar över en timme samtidigt som du kräver fullt betalt om du går tidigare. 
    Visstidsanställning övergår inte i tillsvidare normalt. När datuimet har gått ut måste ett nytt kontrakt skrivas.
    Timanställd finns inte som anställningsform även om man använder det ordet oftast.

• Hanky Panky
    dw2 skrev 2016-10-05 17:25:46 följande:
    Tack för snabb respons! Har självklart kollat igenom Kollektivavtallet och det jag tog upp i punktform är frågor som ställs emot detta. Har jag rätt till detta som Tidsbegränsad anställning (vid behov pga, studier) Eller hamnar jag i något oklart fack, någon annan stanns. Enligt LAS så är man efter 6 månaders provanställning fast anställd, om inget skrivs under. Detta även enligt Facket.
    Den infon jag har hittat säger att man kan arbeta som visstidare i upp till 2 år utan att bli tillsvidareanställd.

• Kerubmamman

Om du hade en provanställning ska det framgå av anställningsavtalet. Provanställningar brukar inte ges till behovsanställda ("timmisar") eftersom det inte finns nån garanti i hur många timmar och hur länge behovet finns. 

Milersättning får man för att man har brukat sin egen bil (drivmedel + slitage), inte hur långt man har åkt. Så det är bara kollegan som har rätt till det om det är hennes bil ni har använt. 

Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • MrsMia

Som en annan svarade: timanställning är inte en godkänd anställningsform. Det finns tidsbegränsad eller tillsvidare. Har du jobbat mer än 6 månader med ett avtal som inte har stoppdatum går avtalet per automatik över till tillsvidare med allt vad det innebär. Du är alltså som jag förstår tillsvidare med timlön.

• Anonym (Tora)

Det stämmer att timanställd inte är en anställningsform. Men däremot kan man vara intermittent anställd med timlön, dvs du och arbetsgivaren har ett anställningsförhållande där du fullgör den tid som du blir erbjuden och tackar ja till att utföra. Däremellan föreligger inget anställningsförhållande.

Det du först behöver göra är att leta fram anställningsavtalet och verkligen läsa vad som står där. Det framgår inte helt tycker jag.

Är du tidsbegränsat anställd på allmän visstid eller vikariat så övergår inte en sådan anställning till en tillsvidare anställning efter en viss tid OM du inte jobbat så pass länge att du blir tillsvidare anställd enligt LAS.
    Om du däremot har fått en provanställning så får den vara i max 6 mån och den övergår per automatik till en tillsvidare anställning om du inte har fått besked om annat.

När det gäller regler för ob och övertid så är det generellt sett ingen skillnad på tillsvidare anställda och vikarier/allmän visstid. Alla går under samma avtal.
    Däremot kan det skilja sig åt om du har timlön.

Dvs en månadsavlönad person har ett schema som hen arbetar efter. Om hen beordras av sin chef att arbeta mer än sin schemalagda tid så får hen ersättning enligt vad kollektivavtalet anger. För en timavlönad person däremot så kan avtalet säga att hen ska fullgöra 165/170/172 (olika i olika avtal) timmar under en kalendermånad innan hen kan få övertidsersättning. Så då räknas totalen ihop först efter att månaden är slut och då kommer den överskjutande tiden att generera övertidsersättning.

• Anonym (suck)
    dw2 skrev 2016-10-05 18:48:51 följande:

Vi har dagsuppdrag som förväntas ta 8h Står inget annat i upprdaget som vi får från dag till dag. Om det stått gör X åk sedan vidare till Y, då hade jag förstått att det förväntas att vi ska vidare, även om det blir mer än 8h på den arbetsdagen, och hade inte sagt något annat. Nu däremot så får vi: Gör det här. sen inget mer. Vi kommer till stället, ser att de kmr ta 8-9h men vi arbetar hårdare för att få det gjort på 6h för att kunna slippa trafiken och få ett liv med lite kvalité utanför arbetet. Vi ringer, säger att det är klart vid 14.00. Hen säger skriv av 2h och åk hem. Är det rätt enligt dig? Min ekonomi baseras inte på en 75% tjänst, utan 100% som min kollega har, och jag antar att eftersom vi samåker, så arbetar jag samma tid. Kan även inte lägga ner verktygen kl 16.oo och dra hem då det måste vara klart den dagen.  Det är i min mening min arbetsgivares uppgift att informera om det finns mer att göra, kanske i närheten redan innan arbetspasset börjar så att vi får vår 100%.

Eller vara männsklig och se att vi gör samma arbete på kortare tid. Jag omvandlar mao. arbetstiden till utfört arbete. 

Tillägg. Vi kan inte börja jobba tidigare, beror på kunder och andra individer. 

Men självklart ska du inte ha betalt för tid som du inte arbetar.
Svar på tråden Vad är mina rättigheter, Krångel med arbetsgivare!