• Äldre 6 Oct 07:32
    3980 visningar
    8 svar
    8
    3980

    Granne som har klagat sen dag 1

    Hej! Tänkte se om det är någon som kan ge mig ett bra råd.

    Sen vi flyttade in i vår lägenhet som vi har nu så kom grannen under oss upp när vi borrade upp våra saker. När vi sa att vi är nyinflyttade så accepterade kärringen detta. (Förlåt för det "fula" namnet) men allt kommer ju inte upp på en dag så vi borrade och hade oss i kanske 1 vecka. Och hon kom upp varje dag. Och vi sa till henne att det är inte acceptabelt att hon håller på så här. Sen tystande det ifrån henne. Vi har 2 barn som då va 5 skulle fylla 6 och 3 skulle fylla 4. Nu är dom 7 och yngsta snart 5. Detta är åldrar som bråkar mycket och väsnas myckenoch dom leker smäller i saker osv. Och bästa av allt dom lyssnar inte på oss för det är ju roligare. Det blir gap och skrik på dom och tillslut bli vi riktigt arga och höjer rösten. Säkert många som känner igen sig. Så då hörs ju vi med då och då.

    Grejen är den då att dom bankar under oss när dom leker och då smäller det ju ibland men inte alltid. Bankar när dom bråkar osv. Hon har sagt till oss att barnen inte får väsnas så och då har vi sagt att vi kan inte säga till våra barn att sluta leka och när det gäller att dom bråkar är ju inte heller lätt att säga till dom. Hon har nu kommit upp både igår tidigt på morgonen och då har mina barn skrikit max varsin gång och idag va hon uppe också och då råkade min yngsta son tappa en liten leksak på golvet.

    Hur ska man göra med detta? Det är väldigt jobbigt och vi orkar verkligen inte ta någon disskussion med henne för det hjälper inte när man har pratat med henne tidigare.

    Snälla hjälp!????

  • Svar på tråden Granne som har klagat sen dag 1
  • Äldre 6 Oct 07:38
    #1

    Vänd er till föreningen ni bor i för att få råd. Barnfamiljer låter ju mer en en ensam tant så är det ju. Kanske var de som bodde i er lägenhet innan vuxna utan barn eller med barn i tonåren, då kommer dessa nya ljud kanske som en chock. Ni får försöka göra så gott ni kan för att inte bli osams med tanten, hon har säkerligen mer tid till att bråka och ringa runt än ni.

  • Äldre 6 Oct 07:43
    #2

    Prata med hyresvärden!

  • Äldre 6 Oct 07:54
    #3

    Det kan vara så att hela grejen besvärar dig lite mer än nödvändigt för att du känner sig lite skyldig. Och då skulle jag bara vilja säga att du inte ska känna så. Livet låter ibland. Naturligtvis ska man försöka undvika att störa i onödan (spela hög musik, slå i dörrar, sätta upp tavlor mitt i natten, spela bollsport i vardagsrummet) och minimera ljud från teknisk utrustning (tvättmaskin), men högljudd älskog, barns lek och bråk tillhör livet. Kan man inte stå ut med att grannar hörs så får man flytta till eget hus. Kanske bodde det en äldre ensam dam i filttofflor i er lägenhet förut, och då kan ju förändringen vara stor för er granne, men det är ändå hennes problem.

    I er situation så skulle jag ta min gamla mobil och konstant ha på appen "proof recorder". Den kan du ställa in till att konstant spela in och spara de senaste x antal minuter (beroende på lagringsutrymme). Med den liggande i hallen konstant inspelande så skulle ni kunna samla bevis både på hur ni låter och på hur kärringen under klagar. Som du beskriver det hela är det snarare hon än ni som terroriserar sina grannar.

  • Birgit­ta02
    Äldre 6 Oct 11:36
    #4

    Det ska vara tyst mellan 22.00 och 07.00. Dvs inte borra, inte springa runt med skor osv. I övrigt så är det vanlig hänsyn som ska tas. Det är ju himla svårt att styra två barn i den åldern. Är de på förskola dagtid så är det ju hyfsat tyst då. Men om det ständigt ständigt hörs spring i lägenheten ovanför så är det klart irriterande.

    När jag hade små barn och dessutom bodde så att jag hade folk som bodde under mig, så lada jag in stora mjuka mattor i barnens sovrum, vardagsrummet och hall. Att dunka saker i golvet lärde de sig tidigt att inte göra. "Tanten som bor under oss får ont i öronen".

    Jag vet naturligtvis inte hur dina barn är TS, men om det är ett jäkla oväsen, och det är en lyhörd fastighet, så blir det störande även om det kanske inte är så farligt för dig. Det är ungefär som när nån har hög musik på, mitt i natten. För dom som har stereo på låter det bara bra, men hos grannarna hörs bara dunk-dunk-bas. Olidligt.

  • Äldre 6 Oct 16:07
    #5
    Birgitta02 skrev 2016-10-06 11:36:13 följande:
    Det ska vara tyst mellan 22.00 och 07.00. Dvs inte borra, inte springa runt med skor osv. I övrigt så är det vanlig hänsyn som ska tas. Det är ju himla svårt att styra två barn i den åldern. Är de på förskola dagtid så är det ju hyfsat tyst då. Men om det ständigt ständigt hörs spring i lägenheten ovanför så är det klart irriterande.

    När jag hade små barn och dessutom bodde så att jag hade folk som bodde under mig, så lada jag in stora mjuka mattor i barnens sovrum, vardagsrummet och hall. Att dunka saker i golvet lärde de sig tidigt att inte göra. "Tanten som bor under oss får ont i öronen".

    Jag vet naturligtvis inte hur dina barn är TS, men om det är ett jäkla oväsen, och det är en lyhörd fastighet, så blir det störande även om det kanske inte är så farligt för dig. Det är ungefär som när nån har hög musik på, mitt i natten. För dom som har stereo på låter det bara bra, men hos grannarna hörs bara dunk-dunk-bas. Olidligt.
    Finns ingen lag som säger det. Vilka tider och vad som är "tillåtna" eller "förbjudna" ljud och göranden är något som hyresvärden eller bostadsrättsföreningen skriver i sina lama trivselregler. När det väl går till hyresnämnden så blir det alltid individuella (och många gånger godtyckliga och korkade) bedömningar. Av egen erfarenhet kan jag nog enklast förklara det som att:

    Oacceptabelt ljud är t.ex
    - Onödigt ljud som kan åtgärdas. t.ex en tvättmaskin som slår mot väggen när den centrifugerar.
    - Ljud av verksamhet. Driver du egen firma och har den hemma så är ljudet av kunders spring eller maskiner inte OK oavsett tid på dygnet.
    - Ljud av långvariga och icke akuta åtgärder i hemmet under de tider folk vanligen sover.
    - Ensam hund som skäller hela dagarna.

    Acceptabelt ljud är t.ex
    - Ljud av ett vanligt ordnat liv i en lägenhet som används för boende.
    - Lekande barn, skratt, älskog och en tillsägelse med höjd röst.
    - Dusch mitt i natten efter att man kommit hem från jobbet i baren.
    - Hund som skäller när det ringer på dörren.
  • Äldre 6 Oct 16:14
    #6

    Köp stora ryamattoe att ha i barnens rum så dämpar det dunsar och ljuddämpar en del:)

  • Äldre 6 Oct 20:50
    #7

    Borrade och hade er i en veckas tid? Hoppas att ni inte borrade så mycket som det verkar (i väggar alltså). Ni kan ju åka på att ersätta hyresvärden när ni flyttar om ni borrar massor i väggar. Borra upp möbler borde inte väsnas så mycket?

    Om ni ändå bara skulle borra lite till så vad skulle det ha gjort er att kort säga "ursäkta att vi stör dig men vi är snart klara" istället för "det är inte acceptabelt att du håller på såhär". Ni är en barnfamilj, ni väsnas i vardagen och behöver inte direkt ovänner i huset. Det kanske är det som ni har gjort genom att "svara med samma mynt". Gnälliga tanter vinner man inget på att vara avog mot. Kill them with kindness.

  • Äldre 7 Oct 18:24
    #8

    Men gör ni något för att minska ljudet då? I din inledning låter du väldigt respektlös och ovilja att se något eget ansvar. Visst låter barn och man kan inte förbjuda lek, men så som du skriver så verkar dina barn fara runt som de vill utan att ni jobbar på att få de att lugna ner sig.

Svar på tråden Granne som har klagat sen dag 1