• Anonym (Katastrof)

Missade tvillingar på RUL i v.19. Upptäckt i v.30

Vi är fortfarande i chock efter gårdagen och vet inte alls hur vi ska kunna ställa om oss efter beskedet vi fick.

Jag trodde när det var dags för RUL att det var en stor bebis i magen. Kändes som att det var trångt i magen redan då och det var rörelser överallt. Hon som gjorde ultraljudet hittade snabbt bebis långt nere i bäcknet och fokuserade på det området. Normalstor utan avvikelser. Jag frågade om det var fler än en då jag kände som jag gjorde men hon skrattade och sa att det bara var svullnad av tarmar som fyllde ut upptill och den här bebisen var aktiv så med allt utrymme var den överallt och ingenstans. Vi andades ut och började boa. Vagn är beställd. Så även babyskydd, säng och kläder till den första tiden. Men BM på MVC reagerade på SF-mått i vecka 28 då det låg högt över kurvan och hade ökat mycket sedan vecka 24. Hon bokade in TUL en vecka senare men då var sonen hemma magsjuk så jag fick skjuta upp en vecka. Igår var det dags och då var jag i 29+1.

Väldigt snabbt såg man att det var två stycken där inne och hon kunde inte förstå hur det kunde ha undgått BM som utförde RUL. Fortfarande en som ligger långt ner i bäcknet och trycker. En tjock skiljevägg och så ligger nr två i tvärläge högt upp sa hon.

Hon såg att det var trångt och "inte så generöst med fostervatten hos nr 2".

Annars såg det bra ut med flöde i navelsträng och viktuppskattade nr 1 till 1200 g och nr 2 till 900 g.

Allt vi har förberett oss på ställs på ända. Fattar inte. Måste vi köpa dubbelt av allt nu? Ska vi planera om föräldraledighet? Hur ska vi rymmas i bilen? Kommer vi att orka? Tusen frågor. Känner mig snuvad på den sista tiden efter det här beskedet. Inte ovanligt att föda för tidigt med tvillingar heller och då har vi ännu mindre tid på oss att hinna ordna allt och ställa in oss på två till istället för en. Blev extra orolig. Troligen blir det snitt i v 37. Ska träffa läkare på spec MVC på onsdag för att diskutera. Är livrädd för snitt men ännu mer rädd att föda om den ena ligger konstigt pga risken att spricka. Är svårsydd då bedövning inte tar på mig. Var inställd på en naturlig vaginal förlossning utan smärtlindring, precis som förra gången.

• Svar på tråden Missade tvillingar på RUL i v.19. Upptäckt i v.30
  • mamita

Oj oj oj vilken omtumlande dag!

Ni kommer säkert att klara det hela galant, ta en dag för att låta nyheten sjunka in.
    Imorgon kan ni ta itu med barnvagn och bilstolar och allt annat, det kommer att lösa sig. Ta hjälp av släkt och vänner om ni kan tex för att fixa iordning hemma. Lycka till!

• puman76

Vilken chock att få så sent i graviditeten! Jag skulle precis som du blivit förvirrad och lite arg på första bm. Ge det några dagar och försök smälta det hela. Det är enda rådet jag kan ge. Jag tror att när ni gett det lite tid kommer det kännas häftigt och spännande. Stort lycka till :)

• 2017 bebis

Men oj hur kan man missa detta ? Stort grattis till er!! Lycka till och hoppas allt går bra!!

Får jag fråga dig hur gamal är du? Har du/ ni tvillingar i släkten?

Jag skulle bli jätte glad om jag kunde få tvillingar!!

• Decibel84

Oj vilken chock!
    fattar inte hur dom kan ha missat det
    i slutet nu på min graviditet så får jag ju lyssna p hjärtat varje gång, dvs varannan vecka..så dom borde ha hört två hjärtan kan man ju tycka..

• Anonym (Anmäl)

Jag hade anmält vården, ett allvarligt misstag enligt mig!

Nu har ni ju absolut inga valmöjligheter. För mig hade det inte varit givet att behålla en tvillinggraviditet, tur du känner annorlunda ändå, jag hade varit fly förbannad

• Anonym (Katastrof)

Jag hoppas att vi fixar det men det känns så övermäktigt nu. Trodde inte att det var möjligt att man missade sånt här i nutid.

Var på inskrivning i v.13, sedan inget hos BM först v.24 och därefter v.28.

Hon hittade hjärtljud direkt och de låg på 160 slag/minut. Men hon sa inget om att det var från två barn.

Mina hjärtljud hördes och det kommenterade hon i v.24.

Jag har inte anlag för tvillingar i släkten men jag har oregelbunden ÄL 1-3 ggr om året och har då tendens att släppa fler ägg. En gång åkte jag in akut för buksmärtor och gjorde ett vul. Hade då 8 st mogna äggblåsor redo att släppa och gyn gav citodon mot det onda och sa att vi skulle nog inte ha sex på ett par veckor. Vet inte om jag släppt flera ägg vid andra tillfällen men det måste ju vara så.

Försöker googla information om att vänta tvillingar, planerat snitt, prematurer, förberedelser mm men jag vill ha mer tid på mig.

Min man undrar om det inte fungerar att de delar säng och vagn i början. Liggdelen till emmaljunga duo edge är ganska stor. Funkar inte så länge kanske, men några veckor?

Vi har inte berättat för släkten än men räknar inte med att få praktisk hjälp av dem för det är långt avstånd mellan och de är upptagna med jobb. Vi är ganska unga. 26 och 29 år.

• Fia 28
    Anonym (Katastrof) skrev 2016-10-06 12:03:05 följande:

Jag hoppas att vi fixar det men det känns så övermäktigt nu. Trodde inte att det var möjligt att man missade sånt här i nutid.

Var på inskrivning i v.13, sedan inget hos BM först v.24 och därefter v.28.

Hon hittade hjärtljud direkt och de låg på 160 slag/minut. Men hon sa inget om att det var från två barn.

Mina hjärtljud hördes och det kommenterade hon i v.24.

Jag har inte anlag för tvillingar i släkten men jag har oregelbunden ÄL 1-3 ggr om året och har då tendens att släppa fler ägg. En gång åkte jag in akut för buksmärtor och gjorde ett vul. Hade då 8 st mogna äggblåsor redo att släppa och gyn gav citodon mot det onda och sa att vi skulle nog inte ha sex på ett par veckor. Vet inte om jag släppt flera ägg vid andra tillfällen men det måste ju vara så.

Försöker googla information om att vänta tvillingar, planerat snitt, prematurer, förberedelser mm men jag vill ha mer tid på mig.

Min man undrar om det inte fungerar att de delar säng och vagn i början. Liggdelen till emmaljunga duo edge är ganska stor. Funkar inte så länge kanske, men några veckor?

Vi har inte berättat för släkten än men räknar inte med att få praktisk hjälp av dem för det är långt avstånd mellan och de är upptagna med jobb. Vi är ganska unga. 26 och 29 år.

Tror inte det fungerar så bra att dela vagn, det blir nog väldigt trångt speciellt under vintern då de har mycket mer kläder på sej. De flesta barnbutiker har ju så man får byta/returnera oanvända bilstolar/vagnar gratis. Har en bekant som väntade tvillingar där ena dog på slutet, så de fick iaf byta allt utan problem.
  • nnnnnnnn

Det viktigaste är kanske att ni ska börja tänka ett extra varv på hur ni planerat FL.
    Man kan ha mycket stöd av att båda föräldrarna är hemma mycket i början. Hur många veckor ska ni vara lediga tillsammans? Bara "pappadagarna" eller tar pappan ut semester eller FL ett tag i början?
    Och sen - jobbar den ena heltid och den andre är hemma? Eller jobbar ni mindre än heltid tillsammans? Tex att den ena är helt ledig och den andre jobbar 60 - 75%?

• LFF

Grattis till de kommande tvillingarna även om jag förstår att det är helt chockartat just nu. Jag var i chock när jag fick veta att vi skulle få tvillingar även fast jag fick veta i v8 att det var två. Att få veta så sent som du är ju helt overkligt i dagens värld med kontroller etc.

Tvillingarna kan absolut dela spjälsäng den första tiden. Mina delade säng tills de var 3-4 månader, då började de störa varandra och det var dags att använda även den andra sängen. 

Ni kan ju prova om det funkar för dem att dela liggdel i vagnen till en början. 

Det enda som behövs dubbelt av egentligen är ju babyskydd till bilen. Vi hade tex inte extrema mängder kläder till våra utan tvättade ofta istället och ofta var det bara blöja hemma och då går det ju inte åt några kläder.

Ni kommer att klara detta! 

Svar på tråden Missade tvillingar på RUL i v.19. Upptäckt i v.30