• Anonym (Anonym)

Någon som jobbar på gruppboende?

Hej. Ska under hösten nu få ett boende då jag inte längre ska bo hemma hos mina föräldrar. Jag har inte någon NP diagnos utan lider av psykiska problem. Men psyk ville ändå göra en NP utredning vilket också borde dra igång nu under hösten.

Nu till mina frågor, hur är det på dessa olika boenden? Vilket sorts boende är rätt för mig?

Vad för rättigheter har jag i ett sådant boende, vad får man inte göra/får man göra? och vad har de anställda för uppgift?

• Svar på tråden Någon som jobbar på gruppboende?
  • Ser0tonin

Dina frågor känns väldigt stora då ingen här känner dig eller din/dina funktionsnedsättningar. Jag har jobbat på en del, både fastanställd och inom bemanning.

Sen kan jag säga att det ena boendet är inte det andra likt. Saker som avgör är ju brukarna, personalen och hur omfattande insatserna är :) Hoppas du kommer trivas och att du får bra och lyhörd personal.

• Anonym (H)

Vadå ska du bo på ett gruppboende? Fundera över detta en extra gång, finns det ingen möjlighet att bo i en vanlig lägenhet och få lite hjälp typ en gång i veckan?

• Anonym (Minna)

Nu har jag bara jobbat på två gruppboenden, men de var väldigt olika varandra. I princip fungerade det ena så att ens lägenhet är ens lägenhet. Man knackar som personal på om man vill komma in. Sedan finns samlingsrum (vardagsrum och kök, dock även kök i lägenheterna) där man kan hålla till om man vill ha sällskap. Vad personalen gör beror helt på vilka behov de som bor på gruppboendet har. Hos vissa var det sondmatning, medicin, hygien, toalett, precis allt. Hos andra bara att sticka in huvudet genom dörren och påminna om medicin vissa klockslag samt att man lagade lunch och middag som personen ville hämta och äta inne hos sig. Så hur det kommer att se ut för just dig beror ju just på hur du vill ha det och vad du har behov av.
    Är det något du undrar över mer specifikt?

• Litet My

Jag har jobbat på psykiatriboende och jag skulle tippa på att det var väldigt olika beroende på vilka behov brukaren har. En del behövde bara struktur, hjälp att komma upp och iväg och andra behövde stöd med allt. Målet var dock att brukarna skulle bli så självgående det gick med rätt stöd och metoder mm. Ett annat sätt är sk trapphusboende istället för gruppboende där man bor mer själv men ändå har nära till kontaktlägenheten (där personal finns och där man har olika aktiviteter mm). Ett tredje sätt är ju eget boende med boendestöd. Det är svårt att svara generellt då även gruppboenden finns i olika varianter, en del är verkligen gruppboenden medan andra är mer individualiserade och mer utförda som eget boende än det blir med ett rum med ett dagrum utanför.

• Anonym (Anonym)

Tack till alla som svarat, trodde det skulle bli mycket svårare att få svar.

Anonym (Minna) skrev 2016-10-06 20:37:16 följande:

Nu har jag bara jobbat på två gruppboenden, men de var väldigt olika varandra. I princip fungerade det ena så att ens lägenhet är ens lägenhet. Man knackar som personal på om man vill komma in. Sedan finns samlingsrum (vardagsrum och kök, dock även kök i lägenheterna) där man kan hålla till om man vill ha sällskap. Vad personalen gör beror helt på vilka behov de som bor på gruppboendet har. Hos vissa var det sondmatning, medicin, hygien, toalett, precis allt. Hos andra bara att sticka in huvudet genom dörren och påminna om medicin vissa klockslag samt att man lagade lunch och middag som personen ville hämta och äta inne hos sig. Så hur det kommer att se ut för just dig beror ju just på hur du vill ha det och vad du har behov av.
    Är det något du undrar över mer specifikt?

Så det är olika för olika personer, även inom samma boende? Jag är lite rädd att man får "övervård" eller hur jag ska säga. Att de tror jag inte klarar av något alls.

Litet My skrev 2016-10-06 20:51:47 följande:

Jag har jobbat på psykiatriboende och jag skulle tippa på att det var väldigt olika beroende på vilka behov brukaren har. En del behövde bara struktur, hjälp att komma upp och iväg och andra behövde stöd med allt. Målet var dock att brukarna skulle bli så självgående det gick med rätt stöd och metoder mm. Ett annat sätt är sk trapphusboende istället för gruppboende där man bor mer själv men ändå har nära till kontaktlägenheten (där personal finns och där man har olika aktiviteter mm). Ett tredje sätt är ju eget boende med boendestöd. Det är svårt att svara generellt då även gruppboenden finns i olika varianter, en del är verkligen gruppboenden medan andra är mer individualiserade och mer utförda som eget boende än det blir med ett rum med ett dagrum utanför.

Jag är lite upp och ner i mående. Vissa perioder behöver jag "riktig" hjälp med allt från myndighetskontakter till matlagning. Sedan under bättre tider är det mer lite stöd, att inte isolera mig från omvärlden, prata en del och inte känna mig helt ensam. "Trapphusboende" låter som det jag tänkt gruppboende är.

• Anonym (Anonym)
    Anonym (H) skrev 2016-10-06 19:44:44 följande:

Vadå ska du bo på ett gruppboende? Fundera över detta en extra gång, finns det ingen möjlighet att bo i en vanlig lägenhet och få lite hjälp typ en gång i veckan?

Tänkt på detta en del med. Men problemet blir när jag mår sämre, då tror inte jag, min psykolog eller föräldrar att det är bra om jag blir sittande "helt ensam".
  • Anonym (H)
    Anonym (Anonym) skrev 2016-10-06 21:45:43 följande:

Tänkt på detta en del med. Men problemet blir när jag mår sämre, då tror inte jag, min psykolog eller föräldrar att det är bra om jag blir sittande "helt ensam".

Nej det är sant. Hoppas det blir bra, och att du får må bra snart!
Svar på tråden Någon som jobbar på gruppboende?