• Anonym (TS)

Hur lär man barn att vara en bra kompis?

Jag behöver input i hur man hjälper sitt barn att vara/bli en bra kompis? Har en dotter som är åtta år och som har flera jättegoda vänner i klassen, har länge varit allmänt populär och har inte svårt att leka med andra.

Dock har det varit en del smågrejor som gör att vi tycker att hon inte riktigt förstår att man måste vara väldigt rädd om de vänner man har, att man måste vårda vänskap osv.

Hon har på sistone tex övertalat en kompis att hon och han ska springa iväg och "dumpa" den tredje. Den som blir dumpad är den som verkligen varit hennes bästa vän i två år. Ibland är det dock tvärtom den andre som dumpas. Men det verkar vara hon som tar initiativet i båda fallen.

Idag hittade jag en teckning i hennes väska där hon ritat och skrivit i en pratbubbla "xx är en knäppskalle". När jag frågade om teckningen så blev hon jätteupprörd och ledsen över att jag hittat teckningen, hon insåg ju uppenbarligen att det inte var helt ok men hon har ju ändå ritat så.

När vi tar upp dessa saker med henne så blir hon först hysteriskt ledsen över att vi vill prata om något som hon tycker är sjukt jobbigt att prata om. Hon kan inte hantera känslan av att ha gjort fel, det är helt uppenbart. Förlåt fixar hon inte att säga och inte heller något på temat att hon tycker om någon (hon säger aldrig någonsin till oss att hon älskar oss, däremot kan hon visa det genom kramar, fina teckningar osv).

När man kommer förbi hennes inledande hysteri och kan resonera mer så är det bara massa bortförklaringar som är helt icke trovärdiga, speciellt som jag då hört från annan om hur det barnet upplevt händelsen. Jag har inte sagt att jag inte tror på det hon säger men frågat att "om du säger så här och hen säger så här, vad beror det på"? Och så har vi luskat vidare. Och får väl så småningom någon form av förklaring.

I alla fall, hur hjälper man henne att faktiskt vara en bra kompis, att inte ta till små fula saker någon gång ibland? Helt enkelt ha en ryggmärg som säger stopp? Vi är ju rädda att hon ska förlora dessa superfina vänner om hon beter sig så här för ofta.

Vi pratar massor med henne, förstås, om hur man ska vara och hur viktigt det är. Men det känns inte som att vi når fram riktigt. Det händer ju igen och fokus blir från hennes sida hela tiden att undvika "skamkänslorna" från att känna att hon gjort fel.

• Svar på tråden Hur lär man barn att vara en bra kompis?
  • Anonym (Mia)

Påminner en lite om en granntös. Hon är 9 så några år äldre än de barn (inkl mitt) hon hänger med. Hon har dels lurat i dem hemska saker om zombies, att det ligger döda människor under gungorna, att dockorna på dagis börjar leva på natten och kommer för att döda. Bla jag sa ifrån flertal gånger, då fick hon med de andra på att frysa ut mitt barn, rakt framför ögonen på mig. Jag konfronterade henne rätt upp och ner om vad jag tyckte om hennes beteende, tom ganska argt. Efter det funkar det faktiskt mellan barnen peppar peppar. Även om jag fortfarande har stenkoll när de umgås. Pedagogik och "hur skulle det kännas för dig" i all ära, ibland funkar det att bara sätta ner foten ordentligt och säga ifrån med bestämdhet. Är man 9 år utan några diagnoser och dyl vet man att man är taskig mot en kompis eller snäll.

• Ankanpankan1

Superbra att ni tar tag i detta!!!

Jag tycker det låter klokt att prata med henne och inte ge sig även om hon signalerar att hon inte vill ha dessa samtal.

Mest spännande är väl att ta reda på varför hon gör som hon gör. Hon är åtta och en åttaåring har ju ganska god koll på hur andra reagerar på ens handlingar.

Är det någon slags hämnd? Testar hon hur långt hon får gå? Tycker hon det är kul?

• Anonym (Andras perspektiv.)

Man hjälper barnen att se andras perspektiv. Man hjälper också barnen att alla i gruppen har behov och att världen handlar om alla.

• Anonym (TS)
    Ankanpankan1 skrev 2016-10-06 20:41:22 följande:
    Superbra att ni tar tag i detta!!!

Jag tycker det låter klokt att prata med henne och inte ge sig även om hon signalerar att hon inte vill ha dessa samtal.

Mest spännande är väl att ta reda på varför hon gör som hon gör. Hon är åtta och en åttaåring har ju ganska god koll på hur andra reagerar på ens handlingar.
    Är det någon slags hämnd? Testar hon hur långt hon får gå? Tycker hon det är kul?
    Ja det känns självklart att vi jobbar med henne om detta. Jag pratade också med en fritidspedagog idag och berättade om en av delarna som hänt då på rasterna, så att de också kan ha lite koll och kanske också prata allmänt om ämnet i gruppen.

Jag upplever inte att hon gör det för att det är kul, inte som någon hämnd eller testande. Det känns mest som tanklöshet faktiskt, och en oförmåga att sätta andras behov framför sina egna. Vi har funderat på om det är någon form av triangeldrama (svårt att leka tre, typ) och att hon förebygger att bli lämnad av de andra två genom att vara den som lämnar en annan utanför. Men det förnekar hon.

Och när man pratar om sånt här med henne får man mest till svar att hon inte kommer ihåg och inte vet varför hon gör så...
  • Anonym (TS)
    FuckGoggleAskMe skrev 2016-10-06 20:07:12 följande:
    Fråga henne hur hon själv skulle vilja bli behandlad av sina kompisar!
    Självklart har vi pratat ur det perspektivet.
  • Anonym (TS)
    Anonym (Mia) skrev 2016-10-06 20:37:23 följande:
    Påminner en lite om en granntös. Hon är 9 så några år äldre än de barn (inkl mitt) hon hänger med. Hon har dels lurat i dem hemska saker om zombies, att det ligger döda människor under gungorna, att dockorna på dagis börjar leva på natten och kommer för att döda. Bla jag sa ifrån flertal gånger, då fick hon med de andra på att frysa ut mitt barn, rakt framför ögonen på mig. Jag konfronterade henne rätt upp och ner om vad jag tyckte om hennes beteende, tom ganska argt. Efter det funkar det faktiskt mellan barnen peppar peppar. Även om jag fortfarande har stenkoll när de umgås. Pedagogik och "hur skulle det kännas för dig" i all ära, ibland funkar det att bara sätta ner foten ordentligt och säga ifrån med bestämdhet. Är man 9 år utan några diagnoser och dyl vet man att man är taskig mot en kompis eller snäll.
    Vi är vänliga men bestämda på att så här kan man inte göra, att xx blir ledsen, att hon kommer förlora sina vänner osv. Men jag tycker ändå inte det går fram.

Jag känner inte igen att hon skulle ha lurats eller på det sättet varit elak, utan det är mer som jag upplever det, tanklöshet och egoism.
  • Anonym (TS)
    Anonym (Andras perspektiv.) skrev 2016-10-06 20:43:54 följande:
    Man hjälper barnen att se andras perspektiv. Man hjälper också barnen att alla i gruppen har behov och att världen handlar om alla.
    HUR??
  • elyse

Ni kanske måste vara väldigt konsekventa och inte låta henne slingra sig undan utan verkligen få känna skam. Bli ledsen. Har ni pratat om hur ledsna ni som föräldrar skulle bli om någon annan regelbundenhet frös ut henne? Att det barnets föräldrar nog känner så? Att det faktiskt inte är omöjligt att de en dag ringer upp er och vill prata om detta? Vad ska hon göra då?

• Anonym (Andras perspektiv.)
    Anonym (TS) skrev 2016-10-06 20:54:58 följande:

HUR??

Genom att prata med dem om olika situationer när de är i lugnt tillstånd.

Prata först om situationen.

Förälder:

- Vad var det som hände med Kalle tidigare idag?

Lyssna på barnet. Inga anklaganden.

Försök sedan få barnet att se situationen ur andras perspektiv.

Hur tror du det kändes för Kalle när du slog honom?

Låt barnet svara och hjälp till genom att fylla i om hur Kalle upplevde det.

Markera därefter gränser och fråga om lösning.

Förälder: - Det är aldrig ok att slå någon. Hur ska du göra nästa gång du blir arg på någon?

Lyssna på barnets förslag och vägled så att barnet hittar en bättre lösning på problemet. Ex att prata med Kalle eller att gå till en vuxen om de inte kan lösa det själva.

Ska sägas att jag är lärare. Det är så här personal inom barnomsorgen utbildas att arbeta i frågan.
Svar på tråden Hur lär man barn att vara en bra kompis?