• emuya

Hur ska man få bebisen att sova längre under natten?

Jag har världens sötaste 4-månaders bebis, såklart Detta lilla charmtroll tar kål på mig... Får inte alls den nattsömn jag behöver, då bebisen vaknar minst 4 ggr/natt för att äta och tar morgon mellan 05-06. Bebisen sover i spjälsäng och så vill vi fortsätta ha det. Jag helammar och än så länge vägrar bebisen flaskan, så kan inte ta hjälp av pappan där även fast han vill.

Nu vill jag ha era bästa tips för att bebis inte ska vakna så mycket och vilja äta på natten. Hit me!

• Svar på tråden Hur ska man få bebisen att sova längre under natten?
  • Anonym (:))

Alltså, små bebisar vaknar mycket och ofta. Så kan det var i flera år...

Det enda som jag tyckte hjälpte var att samsova. Då störs man inte lika mycket när bebisen vill äta.

Det blir sakta bättre. Barnet kommer själv att börja äta mindre och mer sällan nattetid när det blir äldre. Du får försöka sova dagtid när din man kan avlasta.

• lövet2

Mitt tips: ha tålamod och låt babyn växa till sig. Det där är normalt beteende hos en 4-månadersbaby.

• viseversa

Så är livet med små bebisar. Bara att stå ut. Det brukar bli bättre förr eller senare.

• HJohannesson

Ge ersättning efter du ammat typ vid 10-tiden. Barn håller sig oftast nöjda lite längre på ersättning.

Samsov. Bebisen somnar om lättare. De har mycket kortare sömnintervaller än vad vi vuxna har och vaknar därför mycket oftare.
    Dessutom blir det mindre jobbigt att amma när barnet är alldeles nära.

Det är mina tips. Sen kanske det absolut inte fungerar för er :) vissa bebisar vaknar ofta på natten.

Min lilla somnar mellan 20.00-22.30 och vaknar för amning vid 04. Ammar då kanske någon minut och somnar sen om till 07.00-09.00 någon gång.

• HJohannesson

Och om det är problem med flaska så mata med sked eller koppmata. Det är ju värt ett försök.
    Förstår att det måste vara jättejobbigt för dig att inte få sova ordentligt!

• ebe91

Försök amma oftare på dagen, ev maratonamma kvällstid. Gör skillnad på dag och natt - om dagen; ha ljust kring bebis (även vid vila), prata och sök mycket ögonkontakt. Nattetid; tänd så lite som möjligt, prata inte med bebis vid amning, blöjbyten osv. Detta har då funkat med mina barn och de har haft bra dygnsmönster direkt!

• Anonym (???)

4 månader?! Kom tillbaka efter 4 ÅR utan sömn...

• HJohannesson
    Anonym (???) skrev 2016-10-06 22:35:04 följande:

4 månader?! Kom tillbaka efter 4 ÅR utan sömn...

Vilket bra tips!
    Varför har du inte sovit på 4 år?
  • Anonym (trött)
    HJohannesson skrev 2016-10-06 22:39:05 följande:
    Vilket bra tips!
    Varför har du inte sovit på 4 år?
    En del barn sover helt enkelt inte bra de första åren. Vår första började sova bra vid ungefär 2,5 års ålder. Då fick vi ett syskon. Nu har det gått ca 4 år utan bra sömn, men det kommer väl om något år.

Till TS kan jag säga som ovanstående; stå ut, eller prova samsovning. Är ju olika hur bra man kan sova under amning, samt sova med en bebis som rör sig i sängen, men funkar det sover man bättre än om man måste upp på natten. Om ett tag kanske bebisen accepterar flaska och ersättning (eller pumpad mjölk). Kanske den också sover bättre efter att ni börjat ge mer mat, redan om några få månader.
    Se till att få sovmorgon så ofta det går, och få sova dagtid så mycket som möjligt.
  • Linalinalina

Låter jobbigt! Visst är det säkert normalt för en 4månaders men kan man göra något så är det ju värt ett försök :)

Min bebis har sovit hela nätter utan att äta från drygt 2 mån. Tror inte jag förtjänat det utan beror säkert på gener då jag själv tydligen var likadan som barn.

Men vill ändå ge några tankar. Hur ofta ammar du på dagen? Tror jag ammar typ varannan timme.

Under dagen har jag henne mycket i sjal. Det sägs att de sover mer om de får mycket närhet under dagen. Dessutom sover hon ofta många timmar i sjalen. Om inte annat så är det supermysigt!

Har du provat babypotting? Googla. Om bebis får ut luft ur magen under dagen så kan det bli lugnare under natten. Detsamma gäller rapning. Sjalen hjälper också till att få ut luft ur magen under dagen. Har du provat att bara ta upp och rapa på natten? Kanske behöver hen inte äta utan bada få ut lite luft?

Stort lycka till! Tycker inte du ska ge upp, finns säker massor fler knep att testa! Kan du och bebis bli nöjdare så är det ju superbra! (Och går det inte så går det inte)

• straw2008

Ge ersättning eller majsvälling. Enda sättet tror jag om du vill slippa amma på nätterna. 
    Låt pappan gå upp o ge så kanske bebisen tar flaskan ? Det är väl generellt så om man helammar i 4 månader... då fattar inte barnet det där med flaska.

I kinamockaskogen.....
  • Anonym (hmm)

4 ggr per natt låter fullt normalt. Mina har vaknat varje timme ungefär vid vissa perioder. Trösten är att det går över. De lär sig sova hela nätter så småningom och då glömmer man bort hur tuffa nätterna varit. Det som hjälper är att du får avlastning där maken tex går ut och promenerar med bebis så du kan sova dagtid, samt att du går och lägger dig så tidigt som möjligt, typ klockan 20. 

• emuya

Tack så mycket för era svar och tips! Man blir inte riktigt människa när man inte får sova :-P

Lillkillen tog flaska under de första månaderna, men slutade sedan tvärt och nu tuggar han bara på flaskan när han får den. Vi får helt enkelt kämpa på. Känns som att det bara kan bli bättre i alla fall. Tur att det där leendena man får från lillen laddar upp ny energi igen

• Anonym (Alva)

Hej!

Det där med att han helt plötsligt börjat tugga på flaskan känner jag igen. Vår 5 mån började helt plötsligt med det och tittade bort från flaskan (får ersättning). Jag har läst om det och även frågat bvc och det är tydligen vanligt i den här åldern. Brukar gå över på ett par veckor, ibland längre. Så prova igen om ett tag. Förhoppningsvis är det bara en fas. Vår har nästan slutat med det nu. Peppar peppar. Vi har också börjat samsova, hon bökar runt och vill vända sig hela tiden i vaggan och får ingen ro. Får nu sova med "bara" två matningar per natt.

• Anonym (Mom)

Känner igen det där-trötthet och vakna flera gånger om natten.Jag mådde dåligt av att inte få sova,mest psykiskt.Så ibland när jag hade möjlighet sov jag en stund dagtid med bebisen.Kan din man ta bebisen nån morgon,så du kan sova en stund allafall.Vila.

• Anonym (mor)
    emuya skrev 2016-10-06 20:30:26 följande:

Jag har världens sötaste 4-månaders bebis, såklart Detta lilla charmtroll tar kål på mig... Får inte alls den nattsömn jag behöver, då bebisen vaknar minst 4 ggr/natt för att äta och tar morgon mellan 05-06. Bebisen sover i spjälsäng och så vill vi fortsätta ha det. Jag helammar och än så länge vägrar bebisen flaskan, så kan inte ta hjälp av pappan där även fast han vill.

Nu vill jag ha era bästa tips för att bebis inte ska vakna så mycket och vilja äta på natten. Hit me!

Jag är en usel mor(!?) som inte orkade amma annat än de första tre-fyra veckorna (svåra förlossningar, stor blodförlust är min klena ursäkt) så våra två barn fick vänja sig med flaskan tidigt och det fungerade bra för oss. Barnets pappa och jag tog vartannat pass under natten och så hade vi en liten "loggbok" där vi skrev ner hur mkt mat vi gett och hur det såg ut i blöjan Jag är så imponerad av mina barns pappa som orkade med detta trots sitt arbete. Det blir fina ungar av dom nästan "oammade" också och våra är vuxna nu. Friska, starka och helt allergifria.
Svar på tråden Hur ska man få bebisen att sova längre under natten?