• Tunnhårig

Tappar hår - läkare - minoxidil

Hej!
    Jag är kvinna på 30 år och har blivit väldigt tunnhårig uppe på hjässan. Lite svårt att säga när det började, det har nog smugit sig på. Eller så har jag inte börjat noja över det förrän nu. Tänker att det kan bero på massor med saker - biverkning av medicin, brist på något ämne, ärftligt.

Hursomhelst, kan man gå till husläkaren med denna vaga frågeställning? Jag tänker mig att hen tittar på mitt huvud och säger "jaha". Om jag tjatar kanske jag får något blodprov som testar nått men inte allt. Vart ska man vända sig om man vill ha frågan utredd ordentligt?

Leker med tanken att testa minoxidil men en biverkning kan i början vara håravfall och jag vill ju för allt i världen inte bli av med det jag har! Kan det funka att använda bara på en del av huvudet tro?

• Svar på tråden Tappar hår - läkare - minoxidil
  • Anonym (?)

Frågan är vad det är för ordentlig utredning du tänker dig. Det finns ju oftast inte så mycket att utreda/göra något åt tunnhårighet. Visst, man kan ta några blodprover på ämnesomsättning mm men vad vill du mer?

• MeandHim

Tänk såhär: håret mår som kroppen mår,mår du inte bra så så gör inte heller håret det.
    Att du stressar upp dig gör saken bara värre så försök att inte tänka så mkt.
    Gör mkt inpackningar o massera ordentligt, det stimulerar växtkörtlarna.
    Ät mkt b-vitamin :) medicin påverkar såklart oxå.

• Tunnhårig
    Anonym (?) skrev 2016-10-06 21:29:33 följande:

Frågan är vad det är för ordentlig utredning du tänker dig. Det finns ju oftast inte så mycket att utreda/göra något åt tunnhårighet. Visst, man kan ta några blodprover på ämnesomsättning mm men vad vill du mer?

Jag tänker exempelvis hormoner, om sköldkörteln funkar som den ska. Det skulle också vara intressant att veta om det är brist på något ämne, så att jag vet vad jag ska rikta in åtgärderna på. Men kan en läkare hjälpa till med det, när man har ett såpass "obetydligt" problem som tunt hår? Jag är ju inte sjuk liksom...
  • Anonym (?)
    Tunnhårig skrev 2016-10-06 21:34:56 följande:
    Jag tänker exempelvis hormoner, om sköldkörteln funkar som den ska. Det skulle också vara intressant att veta om det är brist på något ämne, så att jag vet vad jag ska rikta in åtgärderna på. Men kan en läkare hjälpa till med det, när man har ett såpass "obetydligt" problem som tunt hår? Jag är ju inte sjuk liksom...
    Har du inga andra symptom alls än tunt hår har du sannolikt ingen hormonrubbning. Det märks ju på många sätt i kroppen. Sköldkörtelprover är rätt vanligt att man tar på vårdcentralen, men sannolikt är de normala.
    www.privatmedicin.se/medicinboken/hudsjukdomar/haravfall-diffust/
    www.hemtrevligt.se/hemmetsjournal/artiklar/artiklar/20161006/overraskningen-40
  • Oskiboski

Minoxidil ger alltid håravfall i början, eftersom hårfolliklarna bildar nya hårstrån som "knuffar ut" det gamla hårstråt från follikeln. Det går över inom 1-2 veckor.

Du kan väl uppsöka en doktor på vårdcentralen, varför inte? Ingen vill väl bli tunnhårig. Varför ska man bli det när det finns botemedel?

• Oskiboski
    MeandHim skrev 2016-10-06 21:29:37 följande:

Tänk såhär: håret mår som kroppen mår,mår du inte bra så så gör inte heller håret det.
    Att du stressar upp dig gör saken bara värre så försök att inte tänka så mkt.
    Gör mkt inpackningar o massera ordentligt, det stimulerar växtkörtlarna.
    Ät mkt b-vitamin :) medicin påverkar såklart oxå.

Det finns ingen anledning till att hon inte ska använda Minoxidil då hon mest sannolikt har ärftligt håravfall. 

Mitt råd är att hon använder Minoxidil + självklart bokar tid hos läkare och se vad hen har att säga.

Det finns ingen anledning att vi ska ha en massa kvinnor med kortklippt hår för vi kan idag behandla ärftligt håravfall hos kvinnor. 

Finns inget skämmigt över detta. Kvinnor köper ju en massa skräp för sitt hår varför då inte köpa Minoxidil för att inte tappa det?
Svar på tråden Tappar hår - läkare - minoxidil