• Anonym (sorgsen)

livskris i förhållande efter otrohet. Inget är som tidigare

Jag och min fru har varit tillsammans i 20 år och har tre barn. VI hade en kris för några år sedan där hon blev helt som förbytt. Elak och likgiltig. Ingenting jag gjorde eller sa spelade någon roll. Det höll i sig i sex månader.
    Jag frågade då om hon hade träffat någon annan såklart för alla tecknen för det var ju där men fick till svar att så var det inte. Jag trodde henne och gick in i mig själv och anklagade mig själv istället. Anklagade mig själv för att vara svartsjuk i onödan, för att vara orättvis, för att vara en sån där dryg typ som inte litade på henne. När jag var på väg att ge upp helt och hållet och sade till henne att jag inte orkade mer så vände det. Hon kom tillbaka till mig och blev som vanligt igen.
    Denna vidriga tid började sakta blekna bort och jag fick aldrig någon förklaring till hennes beteende. Efter den tiden har vi egentligen aldrig grälat på riktigt. Vi har gått runt det. För min del omedvetet tror jag för att jag inom mig varit rädd för att hon skulle bli likadan igen så jag har burit min ilska inom mig. Som en rädd hare ungefär. För snart två år sedan hade vi ett gräl efter vi blivit osams utomlands.
    Jag var riktigt jävla förbannad och allt det gamla kom upp och jag sa att nu jävlar vill jag ha ett svar på ditt beteende på den tiden.
    Hon erkände!
    Jag visste det naturligtvis såklart inom mig ändå, - allt, precis allt rasade för mig.
    Jag hatar henne! Älskar henne! Föraktar och vill ha på samma gång.
    Hon är idag helt annorlunda. Fortfarande efter snart två år är hon den kvinna hon lovade hon skulle vara bara jag stannade kvar hos henne och försökte förlåta.
    Hängiven, kärleksfull, så långt ifrån den egoistiska kvinnan som älskade uppmärksamhet man kan komma. Som tog för givet att jag skulle vara hemma medans hon var ute. Som var sjukligt svartsjuk men själv var ute och flörtade...

Jag såg och tog det. Hatar mig själv för att jag sjunkit så lågt och hatar henne för att hon var så.

Jag gav det ett år och hon blev världens lyckligaste kvinna när vi satte på oss ringarna igen och jag sa att jag förlät henne och att vi nu skulle gå vidare på riktigt utan bråk och gråt om detta.
    Barnen (de två äldsta) mår nu bra igen! Det var fruktansvärt jobbigt speciellt för vår dotter. Jag är så otroligt tacksam för att hon är glad igen. Jag såg det inte då men det var väldigt jobbigt för henne att se sin pappa bli rasande på mamma och gråta i omgångar.

Det har nu gått snart två år. Vi pratar inte längre om det här. Ingen idé för vi kan inte säga nåt mer som vi inte redan sagt. Det är bara det att jag inte kan släppa det. Jag visar ingenting till henne men jag mår dåligt för det här varje jävla dag. Det är ständigt närvarande, en del av mitt liv. Jag har blivit förändrad.
    Jag vill inte förlora min familj men jag vill inte heller gå resten av mitt liv och tänka på det här varje dag. Vara ledsen.

Jag skulle bli glad om det är någon annan som gått genom den här tragedin och berätta hur det gick för er. Ni som kämpade på för er familj. Hur lever ni nu? Är det bättre eller sämre?
    Mitt liv har på så många sätt blivit bättre. Vi har nu en helt annan ärligare kontakt och pratar bra mycket mer med varandra än tidigare. Jag borde må bra eller hur?

Oj vad långt det blev!!

• Svar på tråden livskris i förhållande efter otrohet. Inget är som tidigare
  • Melissenta

Jag skulle tänka att alla kan göra misstag, alla är levande människor. det finns inga garantier för någon/något.

Det är svårt (om inte nästan omöjligt) att gå tillsammans genom 20-30 år utan att fatta tycke för någon annan...vissa tar det ett steg vidare, vissa biter ihop och försöker att släppa.. Mycket beror på omständigheterna runt om och själva relationen, hur man mår inuti..

Jag blivit bedragen 3 ggr av olika partners.

Det värsta kändes när min man planerade det bakom min rygg och ljög rakt i mina ögon..snuskigt och sunkigt. Jag kunde aldrig släppa det och förlåta på riktigt, tilliten var bortblåst.

Men min andra man kom till mig en dag och erkände att han var kär i någon annan. Det var sjyst av honom och jag kunde inte vara arg på honom för hans ärlighet..är man kär så är man kär. Han kom tillbaka sen..

• Anonym (sorgsen)
    Melissenta skrev 2016-10-07 11:20:19 följande:

Jag skulle tänka att alla kan göra misstag, alla är levande människor. det finns inga garantier för någon/något.

Det är svårt (om inte nästan omöjligt) att gå tillsammans genom 20-30 år utan att fatta tycke för någon annan...vissa tar det ett steg vidare, vissa biter ihop och försöker att släppa.. Mycket beror på omständigheterna runt om och själva relationen, hur man mår inuti..

Jag blivit bedragen 3 ggr av olika partners.

Det värsta kändes när min man planerade det bakom min rygg och ljög rakt i mina ögon..snuskigt och sunkigt. Jag kunde aldrig släppa det och förlåta på riktigt, tilliten var bortblåst.

Men min andra man kom till mig en dag och erkände att han var kär i någon annan. Det var sjyst av honom och jag kunde inte vara arg på honom för hans ärlighet..är man kär så är man kär. Han kom tillbaka sen..

Hade hon varit ärlig och sagt att hon hade ett förhållande med en annan man hade det såklart varit annorlunda. Det är lögnerna som gör så ont.

• Anonym (Samma lika)

Ja, det är lögnerna som gör ont. Men det är inte själva otroheten och sveket du någonsin behöver förlåta, det är din fru som människa du förlåter. Hon förmådde inte bättre DÅ, kanske pga egen livskris.
    Det viktiga är att hon i dag ångrar sig uppriktigt, att hon gör sitt bästa för att gottgöra dig. Tyvärr kan man inte göra det onda ogjort, bara försöka väga upp med goda saker i andra vågskålen.
    Sen finns det ingen anledning att helt sluta prata om det. Det spelar ingen roll att man upprepar sig, det kan tvärtom vara nödvändigt för läkningen. Tala om för henne att detta fortfarande plågar dig, att det är svårt.
    Du kommer inte att känna så här resten av ditt liv. Så småningom kommer hennes dåvarande svek att få andra proportioner i förhållande till ert övriga liv, med barn och annat.
    Så småningom kommer du också att kunna känna tacksamhet över det du har istället för sorg över det du trodde du hade.

• Anonym (Sviken)

För 1,5 år sedan upptäckte jag att min man hade ett förhållande med och var förälskad i en annan kvinna. För att göra en lång och mycket smärtsam historia kort, så lever vi fortfarande tillsammans, mycket kanske på grund av våra tre små barn. Vi pratar inte längre om det, och allt verkar normalt på utsidan. Men inombords kokar jag fortfarande.... Jag kan inte heller släppa det!! Lögnerna, att han har haft känslor för någon annan, att han låg bredvid mig i sängen och smsade kärleksfulla sms till någon annan. Det gör så jävla ont!!!

Jag tror ändå att det kommer ta slut så småningom... jag kommer inte kunna leva så här för evigt och förr eller senare kommer han vara otrogen igen. Antingen med samma kvinna, som han träffar dagligen, eller någon annan. Ibland tänker jag att jag själv ska ta steget och separera, för att han är idiot och jag orkar inte mer, men ibland så tänker jag att det funkar så länge det funkar.. att barnen hinner bli lite äldre. Vi är ju inte osams och det flyter på här hemma och på något konstigt sätt så älskar vi varandra också.

Det jobbiga är att jag inte kan sätta ner foten. Att ta ställning och antingen bestämma mig för att separera, eller bara släppa och gå vidare. Är så trött på 1,5 års ältande..

• Anonym (hjälp)
    Anonym (Sviken) skrev 2016-10-07 20:47:37 följande:

För 1,5 år sedan upptäckte jag att min man hade ett förhållande med och var förälskad i en annan kvinna. För att göra en lång och mycket smärtsam historia kort, så lever vi fortfarande tillsammans, mycket kanske på grund av våra tre små barn. Vi pratar inte längre om det, och allt verkar normalt på utsidan. Men inombords kokar jag fortfarande.... Jag kan inte heller släppa det!! Lögnerna, att han har haft känslor för någon annan, att han låg bredvid mig i sängen och smsade kärleksfulla sms till någon annan. Det gör så jävla ont!!!

Jag tror ändå att det kommer ta slut så småningom... jag kommer inte kunna leva så här för evigt och förr eller senare kommer han vara otrogen igen. Antingen med samma kvinna, som han träffar dagligen, eller någon annan. Ibland tänker jag att jag själv ska ta steget och separera, för att han är idiot och jag orkar inte mer, men ibland så tänker jag att det funkar så länge det funkar.. att barnen hinner bli lite äldre. Vi är ju inte osams och det flyter på här hemma och på något konstigt sätt så älskar vi varandra också.

Det jobbiga är att jag inte kan sätta ner foten. Att ta ställning och antingen bestämma mig för att separera, eller bara släppa och gå vidare. Är så trött på 1,5 års ältande..

Men kära du! Hur klarar du?!
    Jag skulle ha dött. 
    Min exman var otrogen och det är det mest smärtsamma jag nånsin upplevt.
    Jag blev sjuk och tappade mig själv helt. Trodde aldrig att jag skulle reagera på det sätt jag gjorde och jag trodde aldrig att han skulle göra så mot mig.
    Men i efterhand har jag insett att han var långt ifrån den jag trodde och att vi aldrig hade kunnat fortsätta ihop. Nu var det inte aktuellt eftersom han blev som förbytt och i princip bara ville slippa vara familjefar, men det hade ändå aldrig gått.

Jag hade dött gång på gång tills jag utplånat mig själv helt.
    Verkligen en eloge till dem som klarar att gå vidare ihop, men jag tror att det kräver ett enormt engagemang o tålamod från båda parter.

Du kommer säkert till en punkt förr eller senare, men jag hoppas att du hinner före honom och att du inte hamnar i total bitterhet oavsett.

Ingen kan döma eller säga precis hur man ska göra, det vet jag.
    Det är skitsvårt, men en huvudregel är att kärleken ska göra en lycklig, inte tvärtom.
  • Anonym (Samma lika)
    Anonym (hjälp) skrev 2016-10-07 22:22:21 följande:
    Men kära du! Hur klarar du?!
    Jag skulle ha dött. 
    Min exman var otrogen och det är det mest smärtsamma jag nånsin upplevt.
    Jag blev sjuk och tappade mig själv helt. Trodde aldrig att jag skulle reagera på det sätt jag gjorde och jag trodde aldrig att han skulle göra så mot mig.
    Men i efterhand har jag insett att han var långt ifrån den jag trodde och att vi aldrig hade kunnat fortsätta ihop. Nu var det inte aktuellt eftersom han blev som förbytt och i princip bara ville slippa vara familjefar, men det hade ändå aldrig gått.

Jag hade dött gång på gång tills jag utplånat mig själv helt.
    Verkligen en eloge till dem som klarar att gå vidare ihop, men jag tror att det kräver ett enormt engagemang o tålamod från båda parter.

Du kommer säkert till en punkt förr eller senare, men jag hoppas att du hinner före honom och att du inte hamnar i total bitterhet oavsett.

Ingen kan döma eller säga precis hur man ska göra, det vet jag.
    Det är skitsvårt, men en huvudregel är att kärleken ska göra en lycklig, inte tvärtom.
    Jag beklagar din smärtsamma erfarenhet. Fast jag skulle ändå vilja säga att man ska akta sig för floskler och "sanningar". Att kärleken ska göra en lycklig är en huvudregel, säger du. Men då måste man definiera begreppet lycka. Vad är det? Ingen människa går omkring och är lycklig hela tiden. I bästa fall upplever man lyckan glimtvis.
    Livet är inte enkelt, en konfliktfri tillvaro är en utopi. Ibland, men inte alltid, är t.o.m. smärtan en förutsättning för lyckan - på sikt. Det är åtminstone omöjligt att helt undgå allt lidande, även i kärleken.
    Det finns helt enkelt inga enkla svar.
  • Melissenta
    Anonym (Samma lika) skrev 2016-10-08 00:08:21 följande:

Jag beklagar din smärtsamma erfarenhet. Fast jag skulle ändå vilja säga att man ska akta sig för floskler och "sanningar". Att kärleken ska göra en lycklig är en huvudregel, säger du. Men då måste man definiera begreppet lycka. Vad är det? Ingen människa går omkring och är lycklig hela tiden. I bästa fall upplever man lyckan glimtvis.

Livet är inte enkelt, en konfliktfri tillvaro är en utopi. Ibland, men inte alltid, är t.o.m. smärtan en förutsättning för lyckan - på sikt. Det är åtminstone omöjligt att helt undgå allt lidande, även i kärleken.

Det finns helt enkelt inga enkla svar.

Lycka o lycka men -O-lycklig i sin kärlek ska man inte känna sig..hela idén ju
  • bigbob

Hej,

Tråkig situation din partner har satt sig i. Jag har varit på båda sidor av den och jag hanterade min otrohet på ett sätt och min frus på ett annat. Men det jag kan säga är väl att smärtan och sorgen över att bli bedragen är fruktansvärd och hemsk, men tiden kommer att lindra den. Stressa inte för att komma fram till ett beslut, jag är övertygad om att om du ska lämna kommer du att veta det när det är dags.

Jag har packat väskor många gånger men inte flyttat ut och det kan vara stressande att känna sig velig och inte veta vad man vill.

Har du en partner som tar dig och dina känslor på allvar har du något väldigt bra att bygga vidare på. Att prata är bra, samtidigt som man behöver göra saker utan att otroheten kommer upp hela tiden. Du måste inte sluta bry dig om det, men också försöka se förbi det och försöka förlåta partnern. Jag brukar tänka (försöka iaf) att hon har gjort det för dig själv, inte mot mig. Det hjälper visa dagar, andra inte...

Låt tiden gå, du behöver inte ha bråttom att komma fram till något.

• Anonym (Sad)

Berätta för din fru hur du känner på ett lugnt o stilla sätt, du har redan sagt att du vill gå vidare med henne.

Kontakta familjerådgivningen, berätta om dina demoner och be att få träffa någon som du kan tala med (med eller utan din fru)

Hon har blivit nu som du alltid velat att hon ska vara, ta fasta på det

• Anonym (sorgsen)
    Anonym (Sviken) skrev 2016-10-07 20:47:37 följande:

Det hade kunnat varit jag som skrivit detta! Exakt så är det här också.
    Jag vet redan att jag aldrig kommer att förlåta. Jag försöker lära mig att leva med det men det är svårt. Mitt liv har blivit ett annat sedan den dagen hon erkände.
    Hela mitt liv sedan den dagen var liksom ett annat liv - dåtid. Det livet var en lögn. Det är svårt att smälta det och att man nu när man passerat 40 ska börja om på nytt. Det är så jäkla lätt för den som bedragit att säga att man är en bättre människa nu och att det där ligger bakom oss.

Tidigare i vårt liv kunde vi prata om saker som hänt för 8 - 10 år sedan och jag kunde då känna att " är det  verkligen så länge sen?" Det känns som igår typ.

Nu när vi pratar om gamla tider så känns det som att det var för 100 år sedan. Jag kan knappt associera till det längre, det var ett annat liv, ett annat jag.
    Det känns bittert!
    För henne är det samma sak men för mig var det ett annat liv fullt av lögner.
    Det är detta som de som bedrar stjäl av sin partner. Alla fina minnen och stunder man haft tillsammans blir förvandlat till något fult.
Svar på tråden livskris i förhållande efter otrohet. Inget är som tidigare