Inlägg från: Rabarbapuppa |Visa alla inlägg
  • Rabarbapuppa

Dum fråga angående bil med automatlåda i automattvätt

Men vänta nu här.. vaddå rullar bilen framåt?
    Bilen står väl still på bandet och det är BANDET som rullar med din bil parkerad på, i läge P?

Hur ska en bil röra sig framåt med motorn av och växeln i N? Är det nåt som skjuter bilen framåt då, så att den rullar på sina egna hjul? Låter helt orimligt. Vad är det för tvätt?

/Puppa

• Rabarbapuppa
    Fia 28 skrev 2016-10-10 12:18:01 följande:
    Jag tänkte samma sak. Måste ju vara bandet som rullar och inte bilen. 
    Ja, nä, det måste vara TS tankefel. 
    Finns ju bara tre sätt:

1) Tvätthall, tvätta bilen själv för hand. 
    2) Portaltvätt, en portal med borstar och munstycken rör sig över och runt om bilen enligt ett visst program, (bilen står still) 
    3) Tvättgata, bilen står parkerad på en brygga/vagga som löper längs ett band där olika stationer gör olika uppgifter. (sköljning/avfettning/spolning etc) Bilen står still,  parkerad på bryggan/vaggan. 

/Puppa
  • Rabarbapuppa
    Noname00 skrev 2016-10-10 20:46:21 följande:
    I biltvätt ska man dra åt handbromsen det brukar stå på en skylt.
    Vilket är helt onödigt med en automatlåda i läge P.
  • Rabarbapuppa
    Noname00 skrev 2016-10-11 18:41:51 följande:
    Beror ju på hur rädd man är om pläget, pläget är bara en pinne ned på ett kugghjul som hindrar bilen att rulla, inte om det blir en knuff frammåt eller liknande.
    Jag drar alltid åt handbromsen i tvätt och nedförsbacke.
    Ja ja förvisso,. Men för situationen (biltvätten) känns det overkill, men okej.
    Jag använder aldrig handbromsen, mer än i upp/nedförslut. Och "motionerar" den lite då och då. 

• Rabarbapuppa
    Kaprifola skrev 2016-10-11 21:21:00 följande:

Ställ bilen på neutral å vrid nyckeln så mycket det går till av alternativt tryck på start/stopp knappen. Motorn stannar. Prova på en parkering först så får du se.

det funkar på vår volvo ????

Läs tråden. TS ska ha i läge P. 
  • Rabarbapuppa
    Kaprifola skrev 2016-10-12 11:32:20 följande:
    Joo fast P betyder parking. Bilen kan inte rulla då. Det går inte att åka i en automattvätt som drar igenom bilen med P ilagd. Motorn stannar om du trycker start/stopp i N. Du kan inte ta ut nyckeln men motorn stannar. Samma om du har D i och vrider nyckeln/trycker på knapp. Du kan inte ta ut nyckeln men motorn stannar.
    Okej, jag citerar TS då, så kanske det landar hos dig:

"Helt riktigt. Det var jag som inte riktigt tänkte när jag skrev första inlägget. Det är bandet som rullar bilen framåt med hjulen stilla."

• Rabarbapuppa
    Kaprifola skrev 2016-10-12 21:14:26 följande:
    Ookej! Hade inte läst alla svar.

Vi åkte nämligen i en biltvätt där de låser ett framdäck och drar bilen igenom. Utgick från att det var en sån. För då funkar inte P ????
    Extremt skumt. Var i landet finns en sån, och i vilken bensinstations regi?

*nyfiken*

/Puppa
Svar på tråden Dum fråga angående bil med automatlåda i automattvätt