Barnen blir ledsna
Anonym (otillräcklig) skrev 2016-10-07 14:33:15 följande:
Jag tror nog att vi hade delat upp oss i alla fall och försökt få egentid med barnen. Bara det att vi kanske gjort varannan gång med barnen. Skillnaden här är väl att min dotter inte alls känner samma behov av att umgås med min sambo ensam som hans dotter gör med mig.
Men jag får väl vara bättre på att ta med mig båda tjejerna. Jag vill inte tvinga tjejerna på varandra heller. Jag hoppas ju såklart att de kommer känna sig som syskon och aldrig vilja vara utan varandra men jag kan inte räkna med det heller. Vill inte förstöra något för någon och vill att alla ska få en chans att må bra. :/
Över huvudtaget ska man väl inte belöna barn när de uppvisar orimlig avundsjuka.
Jag föreslår: se till att ge henne mycket kärlek, och när hon blir avundsjuk, se till att lyssna ordentligt någon gång och förklara att hennes avundsjuka är orimlig (om så är fallet) och att hon måste släppa den. Om hon fortsätter tjata, avfärda henne.
Hamnar ni inte annars i en omöjlig situation där bonusen ska få diktera hur familjerna umgås eller inte?