Kan min dotter ha ADHD?
Vi har en 8-åring som jag tycker stämmer väl in på beskrivningen av ADHD men i light format.
Hon har alltid varit otroligt aktiv och har aldrig gått någonstans utan springer alltid om hon får. Hon pratar eller låter väldigt mycket och högt hela tiden, klättrar på allt och vi har alltid fått höra av dagis att hon är en drama queen, hon har väldigt starka känslor och blir otroligt glad, ledsen och sur. Vi har blivit kallade av hennes lärare flera ggr då hon haft problem att fokusera, stör de andra i klassen (fick tom sitta själv utan bänk kamrat för att ingen ville sitta med henne då hon pratar så mycket), beter sig provocerande, inte lyssnar, sitter inte kvar på sin plats utan går och vässar pennan hundra ggr mm.
Hon säger att hon glömmer att hon inte ska prata och hon glömmer i allmänhet väldigt mycket, både vad hon ska göra och sina kläder etc.
Problemet är att hon även har lite tufft med kompisar då jag upplever att de inte riktigt orkar i samma tempo, de brukar komma och sätta sig i soffan helt färdiga och ta små pauser.
Låter det här som ADHD eller är hon bara ovanligt energisk och lite omogen fortfarande? Och är det ngt som vi borde utreda? Någon som vet?