• lillli

Kan min dotter ha ADHD?

Vi har en 8-åring som jag tycker stämmer väl in på beskrivningen av ADHD men i light format.

Hon har alltid varit otroligt aktiv och har aldrig gått någonstans utan springer alltid om hon får. Hon pratar eller låter väldigt mycket och högt hela tiden, klättrar på allt och vi har alltid fått höra av dagis att hon är en drama queen, hon har väldigt starka känslor och blir otroligt glad, ledsen och sur. Vi har blivit kallade av hennes lärare flera ggr då hon haft problem att fokusera, stör de andra i klassen (fick tom sitta själv utan bänk kamrat för att ingen ville sitta med henne då hon pratar så mycket), beter sig provocerande, inte lyssnar, sitter inte kvar på sin plats utan går och vässar pennan hundra ggr mm.

Hon säger att hon glömmer att hon inte ska prata och hon glömmer i allmänhet väldigt mycket, både vad hon ska göra och sina kläder etc.

Problemet är att hon även har lite tufft med kompisar då jag upplever att de inte riktigt orkar i samma tempo, de brukar komma och sätta sig i soffan helt färdiga och ta små pauser.

Låter det här som ADHD eller är hon bara ovanligt energisk och lite omogen fortfarande? Och är det ngt som vi borde utreda? Någon som vet?

• Svar på tråden Kan min dotter ha ADHD?
  • lillli

Men hon kan sitta stilla långa stunder när hon gör ngt som hon gillar. Och jag hörde med läraren som sa att hon absolut inte har det. Känns ju som att hon som lärare borde ha en del erfarenhet. Tänker att det kanske inte alltid är så bra att sätta etikett på barn med olika diagnoser om skolan fungerar och det mesta funkar hyfsat eller bör man ändå göra det?

• Långbenopluto
    lillli skrev 2016-10-07 19:08:39 följande:
    Men hon kan sitta stilla långa stunder när hon gör ngt som hon gillar. Och jag hörde med läraren som sa att hon absolut inte har det. Känns ju som att hon som lärare borde ha en del erfarenhet. Tänker att det kanske inte alltid är så bra att sätta etikett på barn med olika diagnoser om skolan fungerar och det mesta funkar hyfsat eller bör man ändå göra det?
    Så länge skolan tycker det funkar kan ni avvakta. Men börjar skolan tycka det blir ett problem så får man väl ta det därifrån.
  • TeamRocket

Grejen med adhd är ju just att man kan bli superfokuserad på något man verkligen är intresserad av. Jag har adhd och tycker det låter som att dottern KAN ha det. Det skadar inte att försöka få till en utredning.

• Flisan79

Låter mycket som både min man och min dotter. Han har adhd med drag av Asperger och hon tvärt om, dvs Asperger med drag av adhd. Båda kan fokusera när de är intresserade av något.

• Nyfikna72

Fast har man inga problem i skolan så är det nog inte helt lätt att få till stånd en utredning. Att själv gå via bup och påstå att mitt barn nog har adhd kan ni utreda är nog förenat med en hel del besvär.

Svar på tråden Kan min dotter ha ADHD?