• Anonym (OSA?)

Hur hård kan man vara vid OSA?!?!

Jag är förälder och min dotter går i mellanstadiet. Nu har vi bjudit n till en större fest (inte barnkalas, utan en större fest för att lära känna varandra).

INGEN av de som fått inbjudnigskort har svarat! Är det lathet eller tror de att det är okej att beräkna allt +-15 barn??!?!

Nu undrar jag bara hur "hård" det är okej att låta i en påminnelse: är det okej att skriva att "hej! Jag hoppas att inbjudan gått fram. För att planera den bästa festen skulle vi vilja veta om ni kommer, och i så fall hur många!".

Är det okej, eller för hårt?

Av 15 inbjudna har faktiskt ingen svarat.

Skämskudde!

• Svar på tråden Hur hård kan man vara vid OSA?!?!
  • Anonym (jamentjena)

Om dom dyker upp oanmälda så kör du väl inte hem dom? Skicka SMS till föräldrarna och fråga igen. Var tydlig med att du behöver svar.

• Anonym (OSA?)
    Anonym (jamentjena) skrev 2016-10-07 19:33:53 följande:

Om dom dyker upp oanmälda så kör du väl inte hem dom? Skicka SMS till föräldrarna och fråga igen. Var tydlig med att du behöver svar.

Jo, jag vill ju det! Vårt sista kalas var ett fiske-kalas och det dök upp ca 10 oinbjudna barn (syskon och bonusar som jag ej var medveten om). Det hade absolut varit okej om det inte hade varit för att spöna inte räckte och att den stora fisk-pinjatan bara hade 8 påsar. . . 

Så lätt det hade varit att lägga i någta till om jag bara hade vetat!
  • Anonym (Men va?)

Men vad oförskämt!

Visst har jag varit med om att någon glömt nån gång. Men inte 15 av 15 inbjudna!

Jag vet inte vad jag hade gjort i ditt fall men inte f*n hade jag velat känna folk som inte ens kan kläcka ur sig ett "tack" eller "nej tack".

• Anonym (X)

Tyvärr verkar ingen idag veta vad osa betyder, har varit med om det själv. Skicka ett sms alternativt ring och säg att ni behöver besked!

• Anonym (Trist..)

Jag tror att man behöver vara tydlig på inbjudan och skriva typ svar önskas om ni kommer.. Om ni varit det så är det bara pinsamt och dåligt!

• Anonym (ee)

jag brukar skriva att de måste höra av sig, oavsett om de ska komma eller inte. Funkar i de flesta fallen.

men ja, du måste ju påminna på något vis: "eftersom 0/15 inte svarat på inbjudan till festen si och så, vet jag inte om vi ska tolka det som att ingen kommer eller om ni bara missat att man skulle anmäla sig". Svar önskar senast i morgon,  mvh XX

• Physalis

Annars om du orkar kan du ju ringa istället, då får du tydligast svar. Du kan ju vara lite sneaky och till varje förälder säga "Det måste blivit något tokigt med inbjudan för inte en enda svarade om de tänkte komma eller inte, har du något tips på hur man ska formulera sig till nästa gång?"

Då blir det lite vi-känsla mellan dig och den du pratar med då ni tillsammans löser problemet, sen kommer den föräldern gissningsvis se till att svara nästa gång för att inte bli en av "de andra som inte svarar".

Vad tråkigt när du är sjysst och bjuder på kalas att ingen orkar svara.

Eller så åker ni bort den dagen kalaset är eftersom ingen svarade så kan folk stå där och undra vad som hände, men det fungerar nog inte så bra i verkligheten tyvärr.

• Utflykt i verkligheten

Fy så illa! Hade det inte varit din dotters klass så hade jag starkt rekommenderat det som Physalis skriver - Lämna stan just den dagen och låta de stå där med långa ansikten och undra...

Och det här med att ta med syskon och bonussyskon... What?! Det är väl klart att man inte gör det! Man frågar inte ens i min värld Barnet som är bjudet på kalaset går på kalaset, och inte en kotte till!

Men för att svara på din fråga... Nej, det är inte alls för hårt. Lägg gärna till att ingen har svarat.

• Anonym (..)

Fick en inbjudan till min dotter i veckan där det stod förtryckt

Osa senast den ........ till telefonnummer ......... om ni inte kan komma.

I sådana lägen hör jag faktiskt bara av mig om vi INTE kan komma.. Precis som det står. Hade de velat ha svar oavsett så hade väl det förtydligats?

• Anonym (Obi Wan Kenobi)

Jag lärde mig vad OSA betyder när jag oanmäld dök upp på en fest ...

så räkna inte med att alla vet vad det betyder.

Skriv "svara senast 2016-xx-xx" eller liknande så går det inte att missförstå.

• Anonym (&)

Det är nog ingen som vill komma helt enkelt

• Ego Lovers
    Anonym (Obi Wan Kenobi) skrev 2016-10-08 01:53:33 följande:

Jag lärde mig vad OSA betyder när jag oanmäld dök upp på en fest ...

så räkna inte med att alla vet vad det betyder.

Skriv "svara senast 2016-xx-xx" eller liknande så går det inte att missförstå.

Tragiskt!
    Det tillhör allmänbildningen att veta vissa vett och etikett regler och dit hör osa. Men jag har förstått att många inte har en aning och det betor väl på att föräldrarna inte ansett sig behöva lära sina barn det. Då talar jag om barn födda på 70 och 80-talet för där är okunskapen stor i detta. Kanske formella fester inte var lika vanligt då.
Svar på tråden Hur hård kan man vara vid OSA?!?!