• Akua

HJÄLP, läkare eller idrottskunnig/motionär!!! Någon som haft stressfraktur och/eller benhinneinflammation?

Jag har haft ont i benhinnorna i flera år.

Började jogga för några år sedan och fick ont, slutade, började igen, fick ont och slutade. Var aldrig någon flitig motionär. Men joggar nu regelbundet, ca 5km 1-2 ggr/veckan typ.

Det har gått bra, men det har alltid gjort ont längst smalbenet när jag har tryckt med fingrarna. Men aldrig så ont att jag inte kunnat jogga. Det har ju gjort lite ont, men jag har struntat i det...

För en vecka sedan tränade jag och hoppade upp och ned för en låda, det kändes lite på smalbenen men inte farligt. På kvällen däremot gjorde det mer ont framförallt i höger underben. Haltade vid vissa steg.

Om jag hoppar på höger ben gör det så pass ont att jag inte gör det igen liksom. Vänster underben kan jag hoppa på, det gör lite vanligt halv-ont sådär som jag alltid har.

Kan jag ha fått en stressfraktur??? Eller är det enbart förvärrad benhinne-problem?

Jag har ont längst hela insida underben, men det har jag alltid mer eller mindre. Alltså när jag känner där. Men det gör mer ont på en viss punkt, på båda benen men tydligast på höger ben.

Är rädd för stressfraktur pö höger ben...

Hoppas någon kan hjälpa!!!

Vill kunna springa igen, det är ju den bästa medicin mot psykisk ohälsa liksom :/

• Svar på tråden HJÄLP, läkare eller idrottskunnig/motionär!!! Någon som haft stressfraktur och/eller benhinneinflammation?
  • Anonym (Läkare)

Du behöver gå till läkaren. Både stressfraktur och benhinneinflammation är något du behöver ta hand om och få bort. Det känns dessutom (enligt mig) väldigt lika så det går inte så lätt att avgöra vilket det är.

En bra behandling för benhinneinflammation är att sova med benvärmare. Men som sagt, båda sakerna är sådant du måste ta hand om och inte bara pressa dig igenom.

• Akua
    Anonym (Läkare) skrev 2016-10-08 06:55:00 följande:

Du behöver gå till läkaren. Både stressfraktur och benhinneinflammation är något du behöver ta hand om och få bort. Det känns dessutom (enligt mig) väldigt lika så det går inte så lätt att avgöra vilket det är.

En bra behandling för benhinneinflammation är att sova med benvärmare. Men som sagt, båda sakerna är sådant du måste ta hand om och inte bara pressa dig igenom.

Tack för svar doktorn.
    Jag har för drygt 1,5 år sedan fått stödvågsbehandling för benhinneinflammation. Men det är egentligen aldrig någon som riktigt undersökt och ställt diagnosen, mest jag som gjort det. Stödvågsbehandlingen gjorde nog varken från eller till. Nu har jag ju struntat i smärtan då den varit fullt överkomlig.... Tills jag gjorde dessa hopp ned från lådan.

Idag sprang jag rätt långsamt i 3km, trodde inte jag skulle kunna springa alls men det gjorde inte så ont. (Hade inte sprungit alls om det inte hade varit ett lopp mot psykisk ohälsa...) nu i efterhand gör det mer ont och vill helst halta lite med hö ben. Det liksom till och från mol-värker i vila också...

Alltså ang stressfraktur, hur ont ska man ha då haha? Jag har ju som sagt haft ont länge i benhinnorna men denna smärta är annorlunda men ändå fullt gåbar. Är ju absolut inte mer än NRS 5. Men sällan så ont ändå. Kan det vara en stressfraktur trots att det inte gör mer ont? Och kan man ha stressfraktur på båda benen? Nu är ju hö ben iofs mest ont men båda smärtar ju vid palpation, och då mest ca 7cm nedför knä insida ben.

Jag vet, du kan inte sia...men ändå...
  • Anonym (Läkare)

Haha, såg nu att mitt nick var missvisande. Är inte läkare, utan menade att du skulle gå till läkare.

Jag har haft problem med båda. När jag hade stressfrakturen så upptäcktes den genom att jag gick till läkaren med vad jag trodde en ovanligt envis benhinneinflammation. Jag vägrade vila och hade väl problem med stressfrakturen i sådär ett halvår på grund av det. Kan inte säga att jag kände någon egentlig skillnad i smärtan mellan de båda. Var väl mest att inga behandlingar som massage och värme gav effekt som det brukade på benhinnorna.

Svar på tråden HJÄLP, läkare eller idrottskunnig/motionär!!! Någon som haft stressfraktur och/eller benhinneinflammation?