• FÅblom

Pergotime Hösten 2016

Hej.

Ska på tisdag börja min andre kur med Pergotime, förra cykeln blev de inget plus och mensen kom igår :( så ska börja på nästa kur på tisdag. Ska nu ta en tablett i åtta dagar. Förra månaden såg min gynekolog 2 äggblåsor och övervägde och ge mig en spruta men vågade inte då de ena ägget redan lossnat och han var rädd och störa om det redan var befruktat. Nu hoppas vi på denna gång att det går vägen.

Ni med erfarenhet av pergotime kan ni inte berätta hur lång tid de tog för er om ni behövde komplettera med spruta osv. Vi försökte i ett år innan vi i somras tog steget att få hjälp... visade sig att jag inte hade ägglossning, och sambon hade "lite simmare" men inget som oroade vår gynekolog nu utan han menade att en räckte för de skulle befrukta.. vi längtar så

efter ett barn och blir så besvikna varje gång mensen kommer. Känner mig misslyckad då alla i vår umgängeskrets verkar bli gravida på första försöket. Sitter med tårar i ögonen när jag skriver och känner att livsgnistan försvunnit då mina tankar är hela tiden på bebis och varför jag inte kan få bli mamma.

• Svar på tråden Pergotime Hösten 2016
  • FÅblom

Men de kan väl gå ändå? Är det ditt första barn ni planerar för? Men IVF är de inte lång kö och kämpigt med & få de? Vi går på en privat mottagning hos en privat gynekolog.

Jag gick på en kur men i fredags kom min mens, eller jag tror det är mens. Blödde enbart under fredagen men ganska mycket i lördags var de knappt något och idag (söndag) ingenting. Kan de vara missfall eller kan jag vara gravid ändå? Känner mig "konstig" i magen. Men om jag tar ett test och de var missfall visar de minus redan då?

• FÅblom

Håller tummarna för er då, men skönt att veta att du kan bli gravid. De kommer snart en ska du se.

Nej vi har inga barn, detta är första. Så hoppas verkligen de går vägen snart...

Var hos gyn där vi går privat igår och han trodde de var mens och inget missfall så de var skönt ju. Började på ny kur idag så får hoppas att det blir något denna gång.

När börjar du på Pergo?

• FÅblom

Ah, blev de inget på andra kuren då eller du vet inte?

Ja vi slutade på p-piller förra året men mensen kom inte från i början på detta året. De är det som är konstigt att jag haft mens ända sen dess men de har varit väldigt länge mellan gångerna ca 1,5 månad.

• FÅblom

Inne på andra kuren Pergo nu, & var hos gyn idag. En äggblåsor på 20 mm så fick en spruta ovitrelle... får hoppas på ägglossning och ett + istället för mens.. hur för de för dig ?

• FÅblom
    Newbie84 skrev 2016-10-24 20:58:39 följande:

Jag har plussat :) blev helt chockad eftersom vi skulle börja med ivf om det inte tog då ägget inte var så stort som det skulle dag 11 och för att gyn inte kunde öka dosen pga min pco och mängden äggblåsor.

Hoppas att du plussar också,bådar ju gott att du hade en mogen blåsa och sprutar. Berätta hur det går sen gärna.

Oh vad roligt grattis! Hur långt är du gången nu?

Absolut ska hålla dig uppdaterad, men sambon börjar uppleva de jobbigt nu o igår kunde han inte komma. Men vi hade sex i måndags när jag tog sprutan o i söndags o försöker idag igen så hoppas de kommer igång.. men osäker på sprutan o när ägglossningen kommer efter den... men ska tillbaka till gyn på tisdag o se så ägget släppt, men då är de väl förtidigt o se om de tagit ?
  • FÅblom
    Nysig skrev 2016-10-26 08:01:21 följande:

Hej, ny här på forumet men gissar jag kan hoppa in i den här tråden då det ser ut som ni i den här tråden kanske har svar..

Jag har pco, är på cd13 och ätit pergotime den här cykeln. Igår var jag inne på Vul och hade då 2 st äggblåsor som var 14/15 mm. Fick en tid för ännu ett vul på fredag. Han trodde jag skulle få ägglossning i helgen men tyckte jag skulle börja testa imorgon, torsdag. Nu till min fråga; det här måste väl innebära att vi bör börja försöka redan idag eller kan det ställa till det inför fredagens vul?

Borde såklart ha frågat läkaren men kom på det först när vi kom hem..

Hej & välkommen, så klart du kan hoppa in i tråden! kul vi är fler.

Nej absolut borde ni börja redan eftersom sperman överlever upp till 3 dagar o vul påverkar inte de. Så nu vet ni vad ni ska göra de närmsta dagarna :) är de första gången på pergotime ?

Du får uppdatera hur de går :)
  • FÅblom
    Newbie84 skrev 2016-10-26 22:49:09 följande:

Vet inte då jag tror pergon gjorde min cykel längre plus att äggblåsan var mindre än vad den borde vara på cd11. Vi förberedde ju inför ivf då och bokade in gör prover av både mig och sambon då vi kunde gå vidare.

Spännande, håller tummarna för att ägget släppt. Det är nog för tidigt att se, jag ska kolla på fredag och se så att det ser ok ut och om det går att datera vilken vecka jag är i. Symptommässigt känns det som v5+ men tror jsg är i v4+

Förstår vad du menar min gyn sa att vi skulle börja sexa efter cd10 varannan dag och fortsätta till mens eller icke mens och typ varje dag kring äl. Var väldigt jobbigt så jag förstår att det lätt kan tära i en relation.

Oh vad spännande, då får du se i morgon om du fått veta vilken vecka du är i :)

Tack, ja vi får se på tisdag o sen är det bara att vänta... men har en dålig känsla i kroppen att de inte funkade denna gången...
  • FÅblom
    Nysig skrev 2016-10-27 09:19:49 följande:

Gjorde ett ÄL-test nu på morgonen; Clear blue digital och fick bara en rund ring.. Får väl ha tålamod och se vad de säger på vul imorrn. Ser att ni skrivit om att man tar en spruta om en har tillräckligt stora äggblåsor? Det är inget min gyn pratat om, är det vanligt och är det för att ägget ska släppa? Känns lite som att man missat biologin i skolan när allt det här känns helt nytt!

Ja du får ha tålamod men som sagt börja sexa redan nu eftersom simmarna överlever längre än vad man tror... nej de är för o veta de släpper det är första gången jag tar sprutan, o detta är andra kuren på pergotime så första gången fick jag ingen spruta. Så kan vara att din gyn avvaktar lite?

Haha ja biologi känns inte som man kan så mycket om nu i dessa tider. Man känner sig ganska okunnig om sin egen kropp ????

Har ni försökt länge innan du började med Pergo?
  • FÅblom
    Nysig skrev 2016-10-28 11:43:11 följande:

Varit på vul och fick en ny läkare då den andra var fullbokad. Hon hittade TRE mogna, lika stora äggblåsor på ca 20 mm (och två mindre) som hon trodde skulle släppa när som helst. Vi hade sex igår så nu är det bara att hålla tummarna för att inte alla tre blir befruktade. Hon sa att vi absolut inte skulle försöka mer. Väldigt nervöst. 

Läkaren jag var hos i tisdags hittade bara 2 och sa inget om avhållsamhet.. 

Vi har också försökt i ett år men min mens kom igång mer kontinuerligt i januari först med en cykel på 6-7 veckor varje gång..jag tänkte precis som dig eftersom alla i ens omkrets har sagt att de gick på första försöket osv så de har man själv också trott. Hade jag vetat detta hade man börjat ännu tidigare ju...

Jaha, konstigt du bytte läkare. Märkligt förra bara såg två o nu var där 3 äggblåsor kanske den ena mognat snabbt nu under dessa dagar? Hur ska ni göra då ska ni ha avhållsamhet eller ni kör på i helgen ändå o hoppas de bara tar ett ägg? Nej men han kanske tänkte att två inte var så farligt men 3 ägg kan ju innebära 3 barn eller fler ??
Svar på tråden Pergotime Hösten 2016