• garib

    Downs syndrom-resurs på förskola?

    Hej ,jag undrar om ett barn alltid har rätt till resurs i förskolan.Tex barnet behöver blöja o hjälp med maten o påklädning och ska börja nästa år i förskoleklass?

  • Svar på tråden Downs syndrom-resurs på förskola?
  • annananos

    Jag vet inte alls hur det är men jag skulle tro att det blir kanske någon form av "special" Klas för dom barnen. om man får skriva så. Har barnen lättare funktionshindrade så ja då kan man få en resurs men när du skriver att hon/han fortfarande har blöja å behöver hjälp med matning och ta på sig kläder tror jag inte en vanlig förskoleklass har dom resurserna.

  • garib

    Jojag vet att de har rätt till särskola from förskoleklass men frågan gällde förskolan,alltså ett barn  som är 5 år.

  • Litet My

    Borde de ha, på dotterns förskola finns en utvecklingsstörd pojke som behöver hjälp med allt från förflyttning,sondmatning, påklädning osv. Han och även en pojke med diagnos har egna resurser.

  • pandora1999

    Ett barn med Down syndrom har inte automatiskt rätt till särskola. Inför skolstart så gör det en utredning på barnet för att se vilken nivå det ligger på. Gällande resurs i förskolan, så är det individuellt. Min son har alltid haft en extra resurs, men jag vet att andra barn med Ds som inte har haft det.

  • Litet My
    pandora1999 skrev 2016-10-11 08:08:22 följande:

    Ett barn med Down syndrom har inte automatiskt rätt till särskola. Inför skolstart så gör det en utredning på barnet för att se vilken nivå det ligger på. Gällande resurs i förskolan, så är det individuellt. Min son har alltid haft en extra resurs, men jag vet att andra barn med Ds som inte har haft det.


    Är väl självklart att det är behovsanpassat, men tråden handlar inte specifikt om barn med DS.
  • Alexi

    Allt beror väl på det enskilda barnets behov. På mina barns förskola var det i flera år två barn med DS samtidigt på en avdelning och då hade typ de en hel resurs tillsammans, uppfattade jag det. 

    Ett barn med DS går väl alltid till särskolan sen.

  • pandora1999

    Tolkade som om tråden handlade om Downs syndrom resurs i förskolan. Resurs i förskolan beror helt på hur barnets behov ser ut.
    Ett barn med Ds går inte automatiskt till särskolan. Det görs tack och lov utredning om det. Vet minst två barn med Ds som går i vanlig skola. En del kan välja att läsa efter särskolans läroplan i den vanliga skolan. Andra klarar av att hänga med jämnåriga under hela lågstadiet, sen brukar de ha svårt för att hänga med.

  • annananos
    pandora1999 skrev 2016-10-11 19:33:15 följande:

    Tolkade som om tråden handlade om Downs syndrom resurs i förskolan. Resurs i förskolan beror helt på hur barnets behov ser ut.
    Ett barn med Ds går inte automatiskt till särskolan. Det görs tack och lov utredning om det. Vet minst två barn med Ds som går i vanlig skola. En del kan välja att läsa efter särskolans läroplan i den vanliga skolan. Andra klarar av att hänga med jämnåriga under hela lågstadiet, sen brukar de ha svårt för att hänga med.


    Men om barnet fortfarande har blöja och behöver hjälp med maten och påklädning har jag svårt att det barnet skulle gå i vanlig skola. men det beror kanske lite på hur den sociala biten fungerar också. har barnet många kompisar och övriga barn inte fryser ute eller är elaka så kanske det funkar och är bättre. men om det blir retat för blöjan ex då borde de väl vara bättre med särskola där det kanske finns fler barn med blöja och där kanske får lättare att hitta vänner.

    men nu gällde det ju förskolan (dagis) där är ju pedagogerna fler per barn än i skolan och dom är ju mer vana att hjälpa till vid maten och med påklädning. lokalerna är mer anpassade med skötbord osv. det finns fler barn som har blöjor på hyllan så inte det lyser till ett enda barn. detta gör kanske att det är svårare att få en resurs dit än till själva skolan sedan. eller?
  • annananos
    pandora1999 skrev 2016-10-11 19:33:15 följande:

    Tolkade som om tråden handlade om Downs syndrom resurs i förskolan. Resurs i förskolan beror helt på hur barnets behov ser ut.
    Ett barn med Ds går inte automatiskt till särskolan. Det görs tack och lov utredning om det. Vet minst två barn med Ds som går i vanlig skola. En del kan välja att läsa efter särskolans läroplan i den vanliga skolan. Andra klarar av att hänga med jämnåriga under hela lågstadiet, sen brukar de ha svårt för att hänga med.


    Men om barnet fortfarande har blöja och behöver hjälp med maten och påklädning har jag svårt att det barnet skulle gå i vanlig skola. men det beror kanske lite på hur den sociala biten fungerar också. har barnet många kompisar och övriga barn inte fryser ute eller är elaka så kanske det funkar och är bättre. men om det blir retat för blöjan ex då borde de väl vara bättre med särskola där det kanske finns fler barn med blöja och där kanske får lättare att hitta vänner.

    men nu gällde det ju förskolan (dagis) där är ju pedagogerna fler per barn än i skolan och dom är ju mer vana att hjälpa till vid maten och med påklädning. lokalerna är mer anpassade med skötbord osv. det finns fler barn som har blöjor på hyllan så inte det lyser till ett enda barn. detta gör kanske att det är svårare att få en resurs dit än till själva skolan sedan. eller?
  • garib

    Tja,det är 16 barn på 3 vuxna varav en dokumenterar ,planerar.Sedan är lokaler inte avsedd för förskola,matsalen en bit bort liksom toa.Det verkar bli svårt att klara ett barn med särskilda behov med dessa förutsättningar.Men vi får se vad som händer.

  • Marie89

    Jag har också ett barn med särskilda behov, men hon är bara 2,5 är.

    Antar att du har någon kontakt med habiliteringen så de kan hjälpa dig om hur det funkar med extraresurs.

    Sen att del här verkar tycka att hen ska gå i särskola för hon har blöja är ju bara rena fördomar, givetvis ska man se till vad ditt barn skulle må bäst. Vårat barn ska vi ansöka om särförskola redan då hon blir stressad i vanlig grupp.

    Sen att del här skriver om mobbning, både efter vad jag hört från andra föräldrar med barn med särskilda behov och även sett kompisar till min tjej så är barn betydligt mer förstående än vuxna, det är verkligen ingen anledning att sätta på sär, för att barnet ,"kanske blir mobbad", sen är det ju en annan sak om det skullebli mobbning, men då får man ju ta det problemet då.

    Tror absolut det kan gå att få extraresurs! Kämpa för det du tycker vore bäst för ditt barn! Det vet du bäst!

  • Carrop

    Ja det ska det ha, dock är det stora skillnader från kommun till kommun tyvärr. Den förskola ditt barn går på ska ansöka om tilläggsbelopp från kommunen

  • anne h
    Alexi skrev 2016-10-11 16:24:49 följande:

    Allt beror väl på det enskilda barnets behov. På mina barns förskola var det i flera år två barn med DS samtidigt på en avdelning och då hade typ de en hel resurs tillsammans, uppfattade jag det. 

    Ett barn med DS går väl alltid till särskolan sen.


    Nej, ett barn med DS går inte alltid till särskolan sedan.
    Min son med DS gick F-9 i grundskola som grundskoleelev.
    /anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
  • äsch
    anne h skrev 2017-05-26 21:40:22 följande:
    Nej, ett barn med DS går inte alltid till särskolan sedan.
    Min son med DS gick F-9 i grundskola som grundskoleelev.
    /anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ?
    Hej!
    Jag har saknat dig och dina kloka inlägg :)
Svar på tråden Downs syndrom-resurs på förskola?