• Björn34

Arbetsförmedling, studier och försörjningsstöd.

Tja!

Kan man om man står som arbetssökande på arbetsförmedlingen och får försörjningsstöd även samtidigt plugga?

Eller får man ej plugga alls när man får försörjningsstöd och är inskriven på arbetsförmedlingen?

• Svar på tråden Arbetsförmedling, studier och försörjningsstöd.
  • Anonym (anon)

Menar du plugga med CSN - stöd?

• Långbenopluto

Nej, man får inte försörjningsstöd om du pluggar.

MEN, om du pluggar på grundskolenivå så kan det gå.

• Björn34
    Anonym (anon) skrev 2016-10-09 19:53:00 följande:

Menar du plugga med CSN - stöd?

Nej, jag menar plugga utan att få någon studielån el stöd alls, glömde skriva det och var lite otydlig där.
  • Björn34
    Scalaren skrev 2016-10-09 19:57:48 följande:

Nej, man får inte försörjningsstöd om du pluggar.

MEN, om du pluggar på grundskolenivå så kan det gå.

även om man ej får någon form av studielån eller pengar från CSN?
  • viskeslopme

Du får studera på max 49%. På 50% takt eller högre är du berättigad att söka csn alltså har du inte rätt till annat ekonomiskt stöd. Som arbetssökande kan du ha rätt att få ett högre csn-bidrag om du saknar gymnasieutbildning.

Du kan prata själv med arbetsförmedlingen då det lokalt kan finnas samarbeten som utbildningskontrakt m.m.

• Klickerträna

Nej, inte i vanliga fall.
    För att få försörjningsstöd måste man vara inskriven på AF (Arbetsförmedlingen). Det brukar vara ett krav från soc för att de ska betala ut. Eftersom man måste göra vad man kan för att bli självförsörjande.
    För att räknas som inskriven på AF måste man vara tillgänglig och kunna ta ett jobb ASAP. Är man registrerad vid nån skola får man inte registrera sig samtidigt på AF.
    Så, nej.
    Det rimmar inte så väl.
    Been there, done that. Eller NOT done that. För man får ju inte studera samtidigt...

• Björn34

Hur gör man då om man nyligen fått en plats på en väldigt bra utbildning men kan ej få pengar från csn, tackar man nej bara för att kunna få fortsatt försörjningsstöd så känns det dumt, tackar man ja så kan man inte försörja sig, vad göra liksom.

• Anonym (?)
    Björn34 skrev 2016-10-09 20:12:17 följande:

Hur gör man då om man nyligen fått en plats på en väldigt bra utbildning men kan ej få pengar från csn, tackar man nej bara för att kunna få fortsatt försörjningsstöd så känns det dumt, tackar man ja så kan man inte försörja sig, vad göra liksom.

Varför kan du inte få csn?
  • Björn34
    Anonym (?) skrev 2016-10-09 20:19:29 följande:
    Varför kan du inte få csn?
    skyldig poäng, går att fixa men behöver lite tid, några månader, därför.
  • Ms H

Du har ingen kurs du kan tenta av (el göra prövning i, om det är gymnasienivå som gäller) lite snabbt för att "fixa poängskulden"?
  • Långbenopluto
    Ja, du får tacka nej då.
  • Björn34
    Ms H skrev 2016-10-09 20:55:39 följande:
    Du har ingen kurs du kan tenta av (el göra prövning i, om det är gymnasienivå som gäller) lite snabbt för att "fixa poängskulden"?
    jo, men ej på gymnasie, utan på högskolan, iförsig båda men det krävs ändå att man är registrerad även om jag ej går i skolan officiellt.
  • Björn34
    Scalaren skrev 2016-10-09 21:10:28 följande:
    Ja, du får tacka nej då.

och ej gå utbildningen och fortsätta leva på soc?

det låter ej som ett steg framåt.

• Långbenopluto
    Björn34 skrev 2016-10-09 21:14:32 följande:

och ej gå utbildningen och fortsätta leva på soc?

det låter ej som ett steg framåt.

Nä, du får söka jobb istället för att gå nån utbildning.
  • Björn34
    Scalaren skrev 2016-10-09 21:16:55 följande:
    Nä, du får söka jobb istället för att gå nån utbildning.
    Mmmm 
  • Ms H
    Björn34 skrev 2016-10-09 21:13:33 följande:
    jo, men ej på gymnasie, utan på högskolan, iförsig båda men det krävs ändå att man är registrerad även om jag ej går i skolan officiellt.
    Ja, men då behöver man inte registrera sig förrän det är dags, några dagar utan pengar är kanske inte omöjligt att lösa.
    Vilken nivå det blir, beror ju på vad man läste när man inte klarade poängen för studiemedel.
  • Björn34
    Ms H skrev 2016-10-09 21:28:46 följande:
    Ja, men då behöver man inte registrera sig förrän det är dags, några dagar utan pengar är kanske inte omöjligt att lösa.
    Vilken nivå det blir, beror ju på vad man läste när man inte klarade poängen för studiemedel.

kan ej registrera mig precis innan tentamen, man måste tacka ja till platsen flera månader innan utbildningen påbörjas.

fått upp lite livslust och hopp i och med detta och skiter jag i att gå den så kommer jag slungas tillbaka rakt in i depressionen igen.

• Ms H
    Björn34 skrev 2016-10-09 21:38:38 följande:

kan ej registrera mig precis innan tentamen, man måste tacka ja till platsen flera månader innan utbildningen påbörjas.

fått upp lite livslust och hopp i och med detta och skiter jag i att gå den så kommer jag slungas tillbaka rakt in i depressionen igen.

Tacka ja till plats på en omtentamen? Så gjorde inte vi när jag pluggade.
  • Carambolan

Ta ett vanligt banklån så länge om du är säker på att snart ha löst poängen?

För att göra en omtenta behöver du inte registrera dig flera månader innan. Det är bara att ringa expeditionen och be dem omregistrera dig på kursen (som du redan blivit antagen till men missat poängen på) och sen anmäla dig till tentan.

Svar på tråden Arbetsförmedling, studier och försörjningsstöd.