Phalaenopsis skrev 2016-10-11 23:19:22 följande:
Man bygger in en maktobalans i relationen när ens partner är ens hyresvärd/inneboende. Hade TS varit gift i 8 år hade det ansetts tillräckligt länge för att allt ska delas vid en ev. skilsmässa. Varför har sambon under hela denna tid nekat henne att köpa in sig i deras gemensamma bostad? Varför hålla modern till sitt barn som inneboende?
Dessutom:
Om hon bygger på huset lägger hon in pengar hon aldrig kommer att se igen.
Om han bygger på huset sköter hon en massa markservice under tiden (om han inte jobbar med barnen kring benen och sedan fixar middag själv), och är alltså den som genom obetalt hemarbete möjliggör att hans hus går upp i värde.
Här finns för övrigt en lång, liknande diskussion:
www.byggahus.se/forum/juridik/219113-sambo-kopa-sig-i-mitt-hus.html
Tack, ännu en pusselbit av den känsla jag har men inte kunnat förklara. Att han inte "släppt in mig" beror också på att förhållandet varit som det varit, och det kan jag förstå. Men samtidigt måste han också förstå att det är svårt att leva ut sitt fulla jag när man sitter i en beroendeställning och stress över sin livssituation.
Att behöva gå omkring med sådana tankar påverkar SÅKLART mig i relationen, här och nu. Hur ska jag kunna vara mitt bästa jag när jag inte känner mig trygg?
Att det hänger på mig, mitt beteende, hur jag lever upp till hans förväntningar. Förväntningar som han själv inte kan sätta ord på. Jag måste liksom "bevisa" något, men jag vet inte vad jag ska bevisa.
Jag vet inte vad jag ska göra. Och så länge han inte förstår att min känsla av att vara inneboende och att och hur det påverkar mitt beteende och mig i relationen så kommer vi inte så långt. Det är en fruktansvärd känsla, att ständigt gå i beredskap och gardera mig ifall, om, något skulle hända.
Vad är hönan och ägget till att relationen är som den är... jag har varit missnöjd, länge men tyvärr upplevs jag bara tjatig och naiv när jag tar upp det. För det borde jag ju förstå, att vi inte kan satsa när relationen brister.
Eller så är det just därför relationen brister, för att jag är missnöjd med min livssituation och känner att jag inte kan påverka. Och min stress speglar sig i mitt sätt att vara och det skadar relationen.
Och Tack för en superbra länk!