• Anonym (nurse)

SSRI eller naturläkemedel??

Jag är sedan tidigare sjukskriven för utmattningssyndrom mår bättre men har senaste veckorna daglig ångest, som vissa dagar är väldigt kraftig. Har aldrig tidigare ätit medicin när jag mått dåligt då jag varit väldigt skeptiskt till SSRI. Nu har jag fått utskrivet Citalopram som det är tänkt att jag ska börja med men jag vet helt ärligt inte om jag vågar... Är rädd för biverkningarna.

Funderar därför hur naturläkemedel fungerar mot ångest då jag kan se mig mer motiverad till att prova det.

Finns det förresten någon som blivit hjälpt av SSRI mot ångest vill jag gärna veta det! 

• Svar på tråden SSRI eller naturläkemedel??
  • Långbenopluto

Naturläkemedel mot en måttlig depression och/eller utmattning är lika som sockervatten.

SSRI ger mycket bra effekt på dessa tillstånd.

• Anonym (nurse)

Jag kanske var otydlig. Blev sjukskriven för utmattning i aug förra året och är nu tillbaka och arbetar 75 %. Det har varit mycket för mig sedan mitten av augusti, framförallt, på jobbet och jag har tänjt rejält på gränsen till vad jag egentligen orkar med. Nu har det blivit bättre men min ångest har istället ökat. Som jag ser det är jag inte deprimerad och det jag undrar är om naturläkemedel kan hjälpa mot ångest?

• Långbenopluto
    Anonym (nurse) skrev 2016-10-10 13:56:49 följande:
    Jag kanske var otydlig. Blev sjukskriven för utmattning i aug förra året och är nu tillbaka och arbetar 75 %. Det har varit mycket för mig sedan mitten av augusti, framförallt, på jobbet och jag har tänjt rejält på gränsen till vad jag egentligen orkar med. Nu har det blivit bättre men min ångest har istället ökat. Som jag ser det är jag inte deprimerad och det jag undrar är om naturläkemedel kan hjälpa mot ångest?
    Jag säger samma som innan ang naturläkemedel. Har dessutom din läkare gjort bedömning att dy behöver SSRI så hade jag lyssnat på det.

Men det är ditt liv och din hälsa. Vill du prova annat så ska du göra det.
  • Anonym (Tomas)

Jag kan ÄRLIGT säga att SSRI var skit för mig. Naturläkemedel funkade sådär. Bäst var faktiskt alkohol men det är väldigt farligt med eftersom det lätt blir en ovana. Men vad gör man inte för att få sova... :(

• Anonym (Linnea)

Naturläkemedel har också biverkningar. Det du kan köpa i en vanlig hälsokost affär är svagare än receptbelagda preparat och ska du ha ett starkare naturläkemedel måste du veta vad du gör. Det finns många bra naturläkemedel men det är en oreglerad bransch så vem som helst kan påstå sig vara expert och ge dig en flaska vatten för flera tusen kronor. Eller så får du något som är giftigt. Därför behöver du vara påläst själv så du kan bedöma sanningshalten.

Jag har tagit både johannesört och SSRI (de får inte tas samtidigt) mot ångest och depression. Johannesörten gjorde varken till eller ifrån, SSRI tog bort all ångest men verkade si sådär mot depressionen.

• Anonym (hhhh)
    Scalaren skrev 2016-10-10 13:03:45 följande:

Naturläkemedel mot en måttlig depression och/eller utmattning är lika som sockervatten.

SSRI ger mycket bra effekt på dessa tillstånd.

Fast ska man vara ärlig finns det ingen forskning som visar på att SSRI skulle ha effekt mot måttlig depression heller. De har ingen effekt alls utöver Placebo.

Det bästa pillret är det man tror på, men det allra bästa är inga piller och att jobba med sin ångest.
  • Anonym (Linnea)
    Anonym (hhhh) skrev 2016-10-11 14:09:59 följande:

Fast ska man vara ärlig finns det ingen forskning som visar på att SSRI skulle ha effekt mot måttlig depression heller. De har ingen effekt alls utöver Placebo.

Det bästa pillret är det man tror på, men det allra bästa är inga piller och att jobba med sin ångest.

Det finns det visst, alla läkemedel testat noggrant innan de får kallas läkemedel.
  • sextiotalist
    Anonym (hhhh) skrev 2016-10-11 14:09:59 följande:

Mig hjälpt det, och det var ingen placebo alls, eftersom jag var väldigt skeptisk.
  • Anonym (hhhh)
    Anonym (Linnea) skrev 2016-10-11 14:38:23 följande:

Det finns det visst, alla läkemedel testat noggrant innan de får kallas läkemedel.

Det där är för det första ganska naivt, men framför allt förskrivs de naturligtvis bredare än vad som testats. Vi pratade om måttlig depression, visa mig var de visat effekt mot det!
  • Anonym (Linnea)
    Anonym (hhhh) skrev 2016-10-12 00:09:13 följande:

Det där är för det första ganska naivt, men framför allt förskrivs de naturligtvis bredare än vad som testats. Vi pratade om måttlig depression, visa mig var de visat effekt mot det!

Det är inte ett dugg naivt, det handlar bara om att ha kunskap om vad som ska till för att ett läkemedel ska få kallas läkemedel. Det är en process som tar flera år och de testar alltid med en kontrollgrupp som får sockerpiller. ALLA läkemedel utan undantag testas.
Svar på tråden SSRI eller naturläkemedel??