• DevilsDaughter

Vågar ni äta alvedon?

Sedan varningarna om att alvedon kan resultera i fosterskador på pojkar så har jag inte tagit någon värktablett alls varken under förra graviditeten eller denna. Hur gör ni andra gravida? Men har inte hört ngt på länge om detta och sjukvården har fortfarande inte börjat avråda gravida från alvedon?

• Svar på tråden Vågar ni äta alvedon?
  • aztec

Stämmer detta? Åt massor nu när jag var gravid med min pojke. Sån huvudvärk....

• DevilsDaughter

Det vet jag inte.. Läste om det när jag var gravid sist och slutade då äta alvedon.. Men det finns ju så mycket undersökningar hit och dit.. Svårt att veta vad som stämmer och inte. Nu vet jag att jag väntar en pojke och då känns det ju inte så bra att ta tabletter mot huvudvärken..

• Carambolan

Jag äter sällan värktabletter, kanske 3-4 stycken på ett år, så jag är inte rädd för att ta någon enstaka under graviditeten heller. Långvarigt bruk hade jag varit försiktig med...

• Charlotte N

Jag undvek det. Fast alvedon hjälper inte så mycket när min huvudvärk sätter in så det var ingen större uppoffring. Jag la mig och sov två timmar istället.

• yoshimi

Mallemamma: Panodil är i princip samma sak som Alvedon. Så är man väldigt orolig bör man avstå dem också.

Googlar man lite kommer det fram att studien inte stämde.
    Man rekommenderar fortfarande Alvedon/Ipren som smärtstillande till gravida.
    Men att vara lite restriktiv är väl aldrig fel när man är gravid. :)

• LillyE
    yoshimi skrev 2016-10-11 07:23:23 följande:

Mallemamma: Panodil är i princip samma sak som Alvedon. Så är man väldigt orolig bör man avstå dem också.

Googlar man lite kommer det fram att studien inte stämde.

Man rekommenderar fortfarande Alvedon/Ipren som smärtstillande till gravida.

Men att vara lite restriktiv är väl aldrig fel när man är gravid. :)

Ipren ska man inte ta som gravid!

Läkemedel med paracetamol i som Alvedon/Panodil/Pamol är okej :).
  • fjanten

Tar absolut paracetamol om jag får huvudvärk. Förra graviditeten slapp jag huvudvärk helt, men denna omgång har jag inte kommit undan lika lindrigt, och jag måste ju orka ta hand om min son...

• yoshimi
    LillyE skrev 2016-10-11 07:31:01 följande:
    Ipren ska man inte ta som gravid!

Läkemedel med paracetamol i som Alvedon/Panodil/Pamol är okej :).
    Menade Panodil.
    Skrev fel.
  • Magdalena03

Det finns studier som visar på ökar risk för beteendestörningar om man äter paracetamol , dvs det ämne som finns i Alvedon.

Jag tycker man skall undvika att äta alla typer av mediciner, om de inte är livsviktiga, när man är gravid.

Dessutom kan ont i huvudet under graviditet vara ett symptom på komplikationer.

Jag hade huvudvärk när jag var gravid, det visade sig att jag fått högt blodtryck.

Jag blev sjukskriven 50 procent.

• Längtanbebis2017

Undviker det så mycket jag kan. Tyvärr har jag mycket migrän men den medicinen jag har mot det är ok enligt läkaren i rimliga mängder. Alltså tar jag det så sällan jag kan. Kunde även få citadon utskrivet då det ska vara "bättre" än alvedon.

• tuuli

Poängen är väl att man kan ta om det inte finns några andra alternativ, dvs har man redan testat att dricka mycket vatten, vila, sova, massera tinningarna, massera axlarna osv så kan man ta. Jag tar ibland när jag får riktigt ont i huvudet, men det är egentligen samma när jag inte är gravid, att jag testar allt annat först. Hade jag haft migrän hade jag absolut tagit. 

• hundtok
    Längtanbebis2017 skrev 2016-10-11 16:21:29 följande:

Undviker det så mycket jag kan. Tyvärr har jag mycket migrän men den medicinen jag har mot det är ok enligt läkaren i rimliga mängder. Alltså tar jag det så sällan jag kan. Kunde även få citadon utskrivet då det ska vara "bättre" än alvedon.

Citodon är samma sak som Alvedon (500 mg paracetamol i båda) fast citodon innehåller även morfinpreparatet kodein.
  • Mirelle

Tänkte du på den här ts?

www.vardfokus.se/webbnyheter/2010/11/varktabletter-under-graviditet-kan-ge-missbildningar/

lakemedelsverket.se/Alla-nyheter/NYHETER-2014/Behandling-med-paracetamol-under-graviditet/

Jag drabbades av tandvärk from hell och vågade inte ta. Fast jag äter typ aldrig alvedon ändå. Måste man ta är väl paracetamol det lindrigaste. Det kan ju gå över en gräns eller man ksn få skyhög feber. Fast man bör väl inte ta om man absolut inte måste eftersom det verkar som om effekterna inte är utredda (har inte följt upp)

• lilsis

Ja jag tar paracetamol vid behov. I dagsläget finns ingen rekommendation om att inte göra det.

• Linutis

Jag tog Alvedon brus 2 st i vatten kanske 3 ggr per dag i 5 veckor? Alltså jag mådde så JÄVLA DÅLIGT! man ska ju inte överskrida de. Åt de alltis nör jag mådde dåligt.Min son är 8 veckor och är frisk som en nötkärna!

• AlexXx

Har barnet någon beteendestörning märks ju inte de förren dom är äldre. De märker man inte på en nyfödd bebis. Jag har konstant huvudvärk, alltså 24/7. Extrem sådan. Jag vill verkligen inte ta alvedon, men vissa dagar står jag inte ut. Är orolig att det skadar bebisen men jag kanske nojar för mycket...

• Afasi

Jag tar absolut alvedon vid behov under graviditet. Det är ju oftast inte så att man äter det flera gånger om dagen varje dag under graviditeten utan bara enstaka gånger under hela graviditeten. Är man orolig för att ta alvedon trots att man har jätteont så kan det vara bra att påminna sig om att barnet kan reagera på att mamman inte mår bra också. Allt är inte svart eller vitt, ibland måste man kanske kompromissa.

Svar på tråden Vågar ni äta alvedon?