• Stårsc­han
    Äldre 11 Oct 09:57
    20227 visningar
    11 svar
    11
    20227

    Funkar "plattborste"?

    Jag funderar på att köpa en sån där borste som ska funka som plattång åt min dotter, mest för att den verkar vara lättare att handskas med än en vanlig plattång. Men samtidigt är jag lite skeptisk. Funkar de verkligen? Och funkar de på tjockt hår? Det här är verkligen inte mitt område, så det vore kul att höra från någon som har provat själv. Enligt reklamen ska de ju vara jättebra, men det tar jag naturligtvis med en nypa salt.

  • Svar på tråden Funkar "plattborste"?
  • Äldre 11 Oct 10:38
    #1

    Nja, de funkar men inte i närheten av en plattång. Hade samma tvivel som du men dottern önskade sig en så hett så jag köpte en till henne nyligen när hon fyllde år. 500 kr på Tvins. Nu har vi inte provat med fuktigt hår utan bara på torrt och det blir plattare och vågorna försvinner men blir inte platt som med en plattång. Inbillar mig att det blir plattare om håret är fuktigt men sannolikt inte helt platt då heller. Funkar på tjockt hår men man får ju ta det i etapper.

  • Stårsc­han
    Äldre 11 Oct 10:48
    #2

    Tack för svar. Det var något sådant jag misstänkte - att det blir rakare men inte rakt. Och då är ju frågan om det blir värt pengarna. Å andra sidan är det kanske bättre med något halvbra som är lätt att använda, än något som blir liggande i lådan för att det blir för tungt.

    Och nej, man behöver verkligen inte ha platt hår, men jag vet att hon känner sig fin i det och vill ha en bättre plattång än min gamla tunga klumpiga som är helkass.

  • Äldre 11 Oct 11:17
    #3

    Jag har tjockt, lockigt hår och måste säga att plattång är inte speciellt stökigt. Tror att jag går igenom mitt hår på 5 min en vanlig morgon. 10-15 min om jag ska vara extremt noggrann.

  • Äldre 11 Oct 11:20
    #4

    För övrigt, jag har fått uppfattningen att en sådan borste enbart ska användas i absolut torrt hår?

    Tips till ts dotter är att blåsa håret torrt vid tvätt för att få ut det mesta av lockarna då det blir lättare att platta då.

  • Stårsc­han
    Äldre 11 Oct 11:32
    #5
    Duckan skrev 2016-10-11 11:17:50 följande:

    Jag har tjockt, lockigt hår och måste säga att plattång är inte speciellt stökigt. Tror att jag går igenom mitt hår på 5 min en vanlig morgon. 10-15 min om jag ska vara extremt noggrann.


    Det låter ju hoppingivande. Då räcker det kanske med en vanlig - men bättre - plattång. Kan man alltså använda den även om håret är fuktigt?
  • Äldre 11 Oct 12:21
    #6

    Nej, absolut inte plattång på fuktigt hår. Det är därför jag tror att det är samma med plattborste, ej vått hår.

  • Äldre 11 Oct 12:29
    #7

    Vill du ändå testa så kan jag rekommendera att beställa från kina, t ex aliexpress eller wish. Där får du den för under 200kr.

    Jag har själv inte testat hur den fungerar, kan tänka mig att den är bra för de med riktigt lockigt hår som vill få det lite rakare, men platt som med plattång ska man nog inte räkna med.

  • Äldre 11 Oct 13:20
    #8
    Duckan skrev 2016-10-11 12:21:36 följande:

    Nej, absolut inte plattång på fuktigt hår. Det är därför jag tror att det är samma med plattborste, ej vått hår.


    Njae, i bruksanvisningen står det att den kan användas på torrt eller handdukstorkat hår.
  • Stårsc­han
    Äldre 11 Oct 13:21
    #9
    Mallemamma skrev 2016-10-11 12:29:08 följande:

    Vill du ändå testa så kan jag rekommendera att beställa från kina, t ex aliexpress eller wish. Där får du den för under 200kr.

    Jag har själv inte testat hur den fungerar, kan tänka mig att den är bra för de med riktigt lockigt hår som vill få det lite rakare, men platt som med plattång ska man nog inte räkna med.


    Tack för tipset. Det kanske man skulle göra.
  • Äldre 11 Oct 13:24
    #10
    kioskvältare, bra att du har koll, jag bara antog som sagt eftersom ytan är snarlik en plattång.
  • Äldre 12 Oct 18:42
    #11

    Jag har en plattång som kan användas på fuktigt hår. Den har en speciell inställning för det, men det känns så obehagligt med all ånga och håret blir så otroligt varmt att jag aldrig använder den funktionen. Så jag rekommenderar dig att köpa en vanlig och använd på torrt hår.

Svar på tråden Funkar "plattborste"?