Attefallshus
Hur ska fastigheten värmas upp? Direktverkande el, oljefyllda element, vattenburenvärme, pellets, bergvärme, fjärrvärme....?
Vi är sugen antingen på den här varianten fast utan veranda och ett sovrum istället för två små då.
lh3.googleusercontent.com/93rN1e-3u6YX9h3kz0U-_HeEghYiaN0OCvU1wNbNhRpIhvAjjFpiWBZXKGgNoCWaDA=h900
Men annars kan vi köra med loft också det är inga problem!
Finns många olika sätt att bygga det på också vilket är skönt.
d1zqayhc1yz6oo.cloudfront.net/dd7c311a4a00b8251723457d0897acf5.jpg
Men vi skulle vilja ha ett sånt här liknande hus till yttre och tänkt ungefär samma design inne.
vitadromgarden.blogspot.se/2015/04/kristina-ett-nytt-bygglovsfritt.html
Det vanliga är att räkna på 25 000 till 30 000 kr per kvadratmeter när man bygger, dvs ett attefallshus som är jättebilligt hamnar kring en halv miljon, mer rimligt är nog att gissa kring 750 000 kr inklusive allt (ej grund och gräv, men du skrev att avlopp redan var på plats så det kanske inte behövs). Krångel kan göra att det drar iväg lite mer.
Det blir inte så mycket billigare att ni bygger själva mot en byggsats eftersom ni lär få mer spill på materialet, inte är vana vid att bygga = inte vana att beräkna vad som går åt.
Hade jag varit er hade jag anställt någon som fixar det åt er. Ni jobbar lite extra övertid istället och så går det på ett ut.
Det finns en massa olika lösningar att välja på, t.ex att inhandla ett par gamla bostadsbaracker, foga samman dom, tilläggsisolera och sen på med en snygg fasad.
Då finns ofta allt förberett för värme, annan el, köksutrustning och bad/tvätt, vilket ger ytterligare besparing.
Allt handlar om vad man vill ha och är ute efter, men det går att komma ner rejält i pris, bara man tar sig tid att söka efter lösningar, och inte har behov att allt ska vara nytt.
Nu blir jag nyfiken. Vad är er budget och hur mycket av den går till de tre anställda?
Åh, här hittade jag en schysst modell, sovrum nere samt ett sovloft! http://www.polhus.se/product/attefallshus-vasastugan-ufd/107