• sextiotalist

Min sambos tonåringar, vad ska vi göra?!

sassan220 skrev 2016-10-11 11:48:52 följande:

Jag tror att många av oss som är födda på 60-80 talet och nu är föräldrar tog bra mycket mer ansvar hemma och för sig själva när vi var barn och tonåringar. På gott och ont kan jag känna för egen del och jag gör mycket mer för mina barn både rent praktiskt men också känslomässigt för mina barn än vad mina föräldrar gjort för mig.

Vid 13 år har pojken kanske just kommit i puberteten. Han har ännu inte kommit på att han ska bry sig hur han ser ut eller luktar, för bara nåt år sen hade det inte ens börjat. Vuxna behöver nu styra in honom på att sköta sin hygien mer regelbundet och att han tar ansvar för det. Barn är dessutom olika, liksom vuxna. En del 13-åringar kanske du skulle få baxa ut ur duschen när de stått där i en timme och skärskådat varje detalj på kroppen. 

Vad gäller 18-åringen så verkar du lite svartsjuk på att din man vill reparera relationen. Han må ha betett sig illa mot sin pappa men inget kommer ju att bli bättre av att han utesluts ur gemenskapen för det? Ska det gälla alla som beter sig lite illa mot bättre vetande i stundens hetta? Är det inte bättre att pappan visar att hans kärlek är ovillkorlig och att relationen tål en del törnar mellan förälder och barn? Pojken må vara 18 år och vuxen i vissa bemärkelser, men hjärnan med konsekvenstänkade och emotionell utveckling är inte färdigvuxen förrän i 25-årsåldern. 

Jag skulle nog säga tvärtom, det var väldigt få vänner till mig som gjorde något hemma (född på 60-talet), däremot så skjutsades man inte överallt och föräldrarna hängde inte på träningar eller så. Utan den biten fixade man utan sina föräldrar.
    Jag håller inte heller med om att ts är svartsjuk, snarare frustrerad (och jag hade varit lika frustrerad i samma situation). Hade det varit att reparera relationen så hade det var en sak, men här måste troligen mannen fjäska och dalta med sonen för att han ska vara nöjd.

Man kan nog inte bara skylla på att han endast är 18 år, någon gång så måste även de som växer upp ta ansvar över sitt beteende.
Svar på tråden Min sambos tonåringar, vad ska vi göra?!