• angelica1982

Koloskopi:Laxabon !!!!!

Jag ska in på en koloskopi om lite mer än en vecka och har redan avbokat tiden en gång så måste ta mig till sjukhuset och göra denna undersökning om 9 dagar. Jag är så orolig och nervös så jag inte vet vart jag ska ta vägen. Är det någon som gjort denna undersökning och som vill dela med sig av sina erfarenheter?
    Är Laxabonet som oroar mig mest, tror jag då jag hatar vanliga enkla lavemang. Hur mår man av Laxabonet?
    Hur känns själva undersökningen? Förstår att det är olika från person till person men ju fler som vill dela med sig dessto gladare blir lilla jag :)
  • Svar på tråden Koloskopi:Laxabon !!!!!
  • Anonym (tant agda)

OT *typ* När det gäller bipacksedlar och alla tänkbara biverkningar man kan få så ska man inte läsa dem är mitt råd. Får man en allvarlig biverkning så märker man det och söker vård och man behöver INTE den där extra negativa placeboeffekten. Jag frågade en läkare om dessa evighetslånga biverkningslistorna och han sa att de beror på att medicinen säljs i USA där läkare/apoteksbolag kan bli stämda på allt de äger om de missat ngn liten biverkning så ALLA tas upp.

Jag drack glaubersalt! i varmt vatten förr om åren och det var vidrigt MEN det finns väl också en behaglig känsla i att tömma ur allt innehåll i tarmarna? Jag kände mig lätt som en fjäder efteråt. Antar att det TS nämner som laxermedel är ngt liknande.

• Anonym (bw)
    angelica1982 skrev 2016-10-11 13:32:40 följande:
    Jag ska in på en koloskopi om lite mer än en vecka och har redan avbokat tiden en gång så måste ta mig till sjukhuset och göra denna undersökning om 9 dagar. Jag är så orolig och nervös så jag inte vet vart jag ska ta vägen. Är det någon som gjort denna undersökning och som vill dela med sig av sina erfarenheter?
    Är Laxabonet som oroar mig mest, tror jag då jag hatar vanliga enkla lavemang. Hur mår man av Laxabonet?
    Hur känns själva undersökningen? Förstår att det är olika från person till person men ju fler som vill dela med sig dessto gladare blir lilla jag :)
    Undersökningen tyckte jag gick väldigt bra. Det är ju såklart inte jättebekvämt, men inte så farligt heller. Jag fick en en knapp att hålla i som jag skulle trycka på om jag fick ont eller blev stressad/panik. Gjorde lite för ont vid två tillfällen under undersökningen, så tryckte då och fick snabbt (direkt verkande) något slags smärtstillande/lugnande. Efter andra trycket på knappen gjorde det aldrig ont igen. Försök andas djupt och lugnt och var inte rädd för att be om smärtlindrande eller liknande. Efteråt fick jag ligga och vila för att låta det lugnande (?) jag fick gå ur. Tog kanske någon timma. Så tyckte allt gick mycket bra. Som sagt, var inte rädd för att be om smärtstillande/lugnande om du känner minsta lilla att du behöver det!

Den salta drycken klarade jag inte av att dricka. Är rätt känslig för sådant, så slutade med att jag spydde upp de första glasen och inte kunder få mer något mer. Fick istället åka in tidigare på undersökningsdagen och få två-tre lavemang. För mig var det att föredra iom att jag ännu mer hatar att spy, haha. Men fick tips om att dricka Laxabonet riktigt kylt, så det kanske skulle vara något? 
  • ebe91

Mitt tips är att blanda laxabone med saft. Du blandar pulvret med vatten i en tillbringare och för varje glas du häller upp tillsätter du koncentrerad saft.

• Anonym (Apelsin)
    Jag gjorde koloskopi för ca två år sedan, fick då ett laxermedel som smakade som fanta och bubblade även som det. Var ett pulver man rörde ner i vatten. Gick på muggen två gånger efter det sen var det klart.
    Det jobbigaste med koloskopin var väl att man fick lov att fasta två dagar.
    Undersökningen gick hur bra som helst, det som kan kännas lite grann är väl all luft dom blåser in men det försvinner fort ut sen.
  • angelica1982

Enligt mina papper så ska man bara fasta dagen innan undersökningen dvs dagen man ska ta laxabonet. Känns lite jobbigt att 2 L laxabon skall drickas mellan 16-17 och ytterligare 1L mellan 18-19 och sedan ytterligare 1L kl 03:00.

Hur åt ni veckan innan?

• zZzZz
    angelica1982 skrev 2016-10-13 11:54:58 följande:
    Enligt mina papper så ska man bara fasta dagen innan undersökningen dvs dagen man ska ta laxabonet. Känns lite jobbigt att 2 L laxabon skall drickas mellan 16-17 och ytterligare 1L mellan 18-19 och sedan ytterligare 1L kl 03:00. Hur åt ni veckan innan?
    japp, så är det..
    jag åt som vanligt, varför göra det på något annat sätt, laxabon:et rensar ut ordentligt..
    jag hade tiden lite senare så fick gå upp 4 och dricka sista litern mellan 5-6...
  • lilleg

Jag fick en lapp med instruktioner på bla vad jag skulle undvika att äta veckan innan koloskopin, typ linfrön o.l., men jag har ju oftast tagit ett annat laxermedel än det du ska ta. Har du inte fått några instruktioner kan du säkert äta som vanligt. 

Det kommer gå jättebra. Laxermedlet är det värsta, men det fixar du :)

• zZzZz
    SJK skrev 2016-10-13 00:15:08 följande:

Hejsan.

Jag har gjort koloskopi flera gånger, om du är nervös så går det bra att bli sövd. Det har jag blivit varje gång.

Laxabon var rätt jobbigt att dricka, tycker det var lite tjock konstisens som gjorde det lite extra svårt att dricka. Däremot är det ofta citron smak på det, så äcklig smak är det inte. Utan mer konsistensen som är lite udda.

Jag mådde väldigt illa efter drycken, blev väldigt spänd & kändes uppblåst i magen. Men det gick över snabbt.

Vila bara så blir det bättre.

Förstår att det känns otäckt, men dem är super duktiga & dem är alltid super vänliga & förstående.

Efteråt får du vila & kan även få någon macka om du är hungrig.

Hoppas det går bra!!

Laxabon har ingen smak, absolut inte citron, så far inte med osanning! :)
    och jo, det är en totalt äcklig och vidrig smak, har blivit tvungen att dricka det två gånger, och aldrig mer säger jag...

Säker du inte tänker på typ movicol?
  • lilleg

SJK tänker nog på citrafleet, den smakar citron i alla fall, inte för att jag tycker att det hjälper så väldigt mycket.. :p

• Cipro
    angelica1982 skrev 2016-10-11 13:32:40 följande:
    Lyssna inte på idioter som inte tycker du ska göra undersökningen för att den verkar jobbig. Det finns en anledning till att din läkare tycker du ska göra en koloskopi och för din egen säkerhet bör du då också genomgå en sådan. 

Precis som många säger är Laxabon det värsta med hela processen. Det smakar saltvatten och skall intas i stora mängder. Men precis som ovan nämnt så är det också det effektivaste medlet, vilket minimerar risken för att tarmen inte är tillräckligt ren vid undersökning vilket skulle resultera i att du får göra en ny koloskopi vid ett annat tillfälle.

Själva koloskopin är väldigt individuell hur patienter upplever den. Lugnande medel går att få om det behövs. Sövning sker mycket mer sällan och ärligt talat så är det total överdrift då lugnande medel räcker gott och väl till de allra flesta. 

MVH
  • angelica1982

Nej jag skulle aldrig genomgå denna pina om det inte var något jag verkligen behövde. Har haft stora problem med magen under senaste 2 åren så jag förstår hur viktig undersökningen är och det var därför jag la ut tråden här för att få lite stöd. Har pratat med sjukhuset men det låter som dom är väldigt trötta på alla frågor jag ställt (är nog inte den första som ringt och varit orolig).
    Jag är livrädd för hur man kommer må av laxabonet då jag knappt klarar av ett vanligt litet enkelt lavemang

• zZzZz
    angelica1982 skrev 2016-10-14 09:45:39 följande:

Nej jag skulle aldrig genomgå denna pina om det inte var något jag verkligen behövde. Har haft stora problem med magen under senaste 2 åren så jag förstår hur viktig undersökningen är och det var därför jag la ut tråden här för att få lite stöd. Har pratat med sjukhuset men det låter som dom är väldigt trötta på alla frågor jag ställt (är nog inte den första som ringt och varit orolig).
    Jag är livrädd för hur man kommer må av laxabonet då jag knappt klarar av ett vanligt litet enkelt lavemang

Som jag skrivit ovanstående, laxabonet kommer göra din mage knasig och tarmarna med så du kommer få kuta på toa nonstop typ...

sen kan ingen säga hur just du kommer att må, det kommer bara du märka..
    jag mådde varken illa eller annat (förutom just när man drack äcklet) annars var det bara jobbigt med att ständigt behöva gå på toa... var skönt när det var över..

Så sluta oroa dig nu, drick laxabonet, ett tips är att du bunkrar upp med saft eller annan dryck att dricka efter varje glas.. och kom ihåg, stör runt ordentligt innan du häller upp vid varje glas, annars smakar det sista totalt hemskt...
  • angelica1982

Usch nu börjar dagarna ticka ner i en snabb takt. Om 3 dagar är det dags och inte känns det lättare ????

• lilleg

Hoppas det gick bra med både förberedelserna och koloskopin :)

• Anonyym22

Hej!

Jag gjorde koloskopi för första gången för en vecka sedan och jag var fruktansvärt orolig före, både för undersökning och resultat av den. (Har haft några små blödningar från tarmen under ett halvårs tid ungefär.) Laxeringen gick bra (drack 1 liter på kvällen före och på samma morgon av något medel som smakade citron mest, inga större problem.) Väl på plats på sjukhuset berättade jag att jag var jätteorolig. Fick då både lugnande och smärtstillande (i "normal dos" om jag förstått saken rätt) via en kanyl i förväg. Blev informerad om att det Kan göra lite ont ändå och kännas obehagligt och fick rådet att ändra ställningen lite om det gjorde ont för att då skulle tarmarna också ändra sig lite, samt hålla emot lite från utsidan om det behövdes. Jag vet inte vad som gjorde det; lugnande/smärtstillande/en bra sköterska som gjorde undersökningen/tur med tarmarnas läge men undersökningen kändes knappt någonting! Och det som kändes var inte smärta utan bara så som beröring på något vis, inte ens obehagligt nästan. Resultatet var också bra och jag som varit så fruktansvärt orolig för allt före kände att jag skulle ha kunnat gjort om undersökningen dagen efter om det hade behövts och det säger inte lite det. Hade heller inte ont efteråt utan allt gick jättebra. Vill verkligen dela med mig av denna erfarenhet, att det kan vara helt smärtfritt också eftersom jag själv dammsög nätet efter info. Men mitt tips är att be om lugnande och ev smärtstillande.

• eroub

Gjorde min första koloskopi i veckan efter att ha använt laxabon. Som många skriver är det ju inte drömmen att tvinga i sig, men med lite kämpa så gick det bra!

Efter undersökning, nu 3dgr sedan, tycker jag inte att jag fått tillbaks nån aptit. Inte heller samma dag som undersökning när man tömt heeeela systemet kände jag hunger. Nu har jag ätit ändå samtidigt med familjen, men jag har idag provat att bara käka 2st knäckemackor och kört ett mtb-pass men har ändå ingen hungerkänsla?

Någon mer som känt att aptiten inte är densamma efter just en koloskopiundersökning med laxabon som laxermedel?

Svar på tråden Koloskopi:Laxabon !!!!!