• Miss jag

    Foglossning, sjukskrivning-beviljade/avslag

    Hej! Jag är gravid i vecka 27 med mitt första barn. Har sedan den 7/9 varit sjukskriven för foglossning. De första 2 veckorna (jobbar inom äldreomsorgen) betalades av min arbetsgivare. Jag sökte sjukpenning fr.o.m. den 19/9 men ännu inte fått svar. Är det någon som nyligen blivit sjukskriven för just foglossning? Hur gick det för er? Beviljade/avslag? Ska även tillägga att jag vid mitt besök på mvc fick reda på att mitt blodtryck var vad läkaren kallade det "gränsblodtryck" 145/90. Hon förlängde min sjukskrivning och la till detta. Kan det ha någon "positiv inverkan" på hur de bedömer min sjukskrivning? /orolig blivande mamma

  • Svar på tråden Foglossning, sjukskrivning-beviljade/avslag
  • Miss jag

    Kan även tillägga att jobba nu skulle vara otänkbart då smärtan ibland är så olidlig. Kan inte böja mig ner, lyfta tungt eller hjälpa till vid förflyttningar. Allt som ett jobb inom vården kräver! Ibland är det bara ett projekt för mig att ta mig ur sängen/soffan. Uha!

  • Jemp

    Min 50% sjukskrivning för foglossning för ett år sen gick igenom utan problem. Från v 20.

  • Domesticgoddess

    Det är väldigt svårt att spekulera utan att ha sett ditt läkarintyg. Normen vid foglossning är oftast partiell sjukskrivning men det varierar självklart beroende på hur uttalade besvären är och vilken typ av arbete man har.

    När skickade du in ansökan? Målsättningen är att man ska få ett beslut inom 30 dagar. Mitt råd är att logga in på mina sidor för att kolla så det inte är så att man helt enkelt väntar på inkomstuppgifter från din arbetsgivare. I de fall ytterligare information behöver inhämtas från läkaren skickas alltid en kopia på begäran om komplettering till den sökande.

    Om du är bekymrad kan du alltid ringa kundcenter för att förhöra dig om status i ditt ärende.

  • Ca_rr_o87

    Blev sjukskriven 100% i v 26 med mitt första barn, blev beviljat från första stund. Inga konstigheter.

  • feliciaka

    Ring och tryck på försäkringskassan! Det gjorde jag när det började närma sig löning och jag inte kunde se att man ens kollat över mitt ärende.. dagen efter hade jag ett beslut! Jag sa till dem att det inte kan ta hur lång tid som helst, har ju räkningar att betala!

    Är dock inte sjukskriven för foglossning utan för försämrad njurfunktion och har varit inlagd sen vecka 24, vecka 30 idag så.

  • Susks

    Blev sjukskriven 100% för foglossning sedan halva graviditeten. Min läkare sa att FK kan vara svåra och vill gärna krångla till det. Fick hämta ut kryckor från sjukgymnasten och då kan dom iprinsip inte neka sjukskrivning. Dessa kommer ju till andvändning dom värsta dagarna men det betyder inte att du måste gå runt med kryckor hela tiden. Nu är det ca 2 veckor kvar och ryggen blir inte bättre med tiden kan jag tillägga. :/

    Lycka till och hämta ut kryckor om du blir nekad så får du igenom det med största sannolikhet. :)

  • lilsis

    Oftast hänger det tyvärr på hur bra läkaren är på att skriva intyg. De som skriver många intyg är oftast bättre på att få till det.

    Väntar själv på besked. Är bara v17+0 men kan inte ta mig till jobbet för bilkörning mer än typ 30min är omöjligt och resten av året åker vi 17 mil enkel. Dessutom innebär arbetet spring i trappor, klättra på stegar, bära tyngre saker, skjuta/dra tunga sopvagnar och många moment där man vrider sig under belastning.

    Men man _vet_ ju ändå inte.

    Så fort moderskapsintyget är registrerat så ska jag söka havandeskapspenning. Det blir ny spänning...

  • Miss jag

    Tack för era svar! Jag följer mitt ärende på dess hemsida över "mina sidor". Än står det bara att det är mottaget. Jag skickade in min ansökan den 27/9. Så de har ju tid kvar tills det gått 30 dagar. Men min bm sa att när man har det blodtrycket jag har så är det väldigt sällan de nekar då det handlar om både mig och barnets hälsa. Men oron att få avslag finns ändå! För jag kan inte jobba nu. Mitt jobb kräver att man är rörlig. Sen är stress något som man dagligen möter där och det känns inte bra när man vet att blodtrycket är förhöjt. Har ansökt om graviditetspenning fr.o.m. 14/11 så det är inte många dagar kvar tills dess. Har dock inte fått svar om det, men det är väldigt sällan man blir nekad det med mitt jobb!

  • lilsis

    Pratade precis med FK och de väntar dels på att mitt intyg inte täckets tre dagar (struntar i det) och inkomstuppgifter från AG (fixar ikväll) sedan blir det beslut (positivt antar jag, onödigt eg att vänta på AG annars).

    Ansökte den 6e.

  • Domesticgoddess
    lilsis skrev 2016-10-12 14:29:42 följande:

    Pratade precis med FK och de väntar dels på att mitt intyg inte täckets tre dagar (struntar i det) och inkomstuppgifter från AG (fixar ikväll) sedan blir det beslut (positivt antar jag, onödigt eg att vänta på AG annars).

    Ansökte den 6e.


    Ja, borde definitivt bli ett positivt beslut! Inkomstuppgifter fr AG inhämtas oavsett bedömning av arbetsförmågan (såvida man inte har en sgi som fortfarande är aktuellt sedan tidigare) så just den aspekten säger inte så mycket. Däremot inhämtar vi (jag jobbar med sjukpenning) i princip alltid kompletterande uppgifter från läkaren i de fall det intyg vi fått in inte är tillräckligt för ett positivt beslut. När en sådan begäran skickas går en kännedomskopia ut till den sökande så inga nyheter är oftast goda nyheter :)

    Den senaste statistiken jag såg var att 97% fick sin ansökan om sjukpenning beviljad fö så oftast går det bra. Vi har iofs fått ganska mycket kritik från den nya regeringen om att vi är för generösa i våra bedömningar så statistiken kommer troligen att ändras något om så inte redan skett.
  • lilsis
    Domesticgoddess skrev 2016-10-12 15:47:58 följande:

    Ja, borde definitivt bli ett positivt beslut! Inkomstuppgifter fr AG inhämtas oavsett bedömning av arbetsförmågan (såvida man inte har en sgi som fortfarande är aktuellt sedan tidigare) så just den aspekten säger inte så mycket. Däremot inhämtar vi (jag jobbar med sjukpenning) i princip alltid kompletterande uppgifter från läkaren i de fall det intyg vi fått in inte är tillräckligt för ett positivt beslut. När en sådan begäran skickas går en kännedomskopia ut till den sökande så inga nyheter är oftast goda nyheter :)

    Den senaste statistiken jag såg var att 97% fick sin ansökan om sjukpenning beviljad fö så oftast går det bra. Vi har iofs fått ganska mycket kritik från den nya regeringen om att vi är för generösa i våra bedömningar så statistiken kommer troligen att ändras något om så inte redan skett.


    Har bytt arbetsgivare men även jobbat 100% istf 80% och ökat inkomsten med 42.000 per år så det blir ju en annan nivå på SGI.

    Ska ansöka om graviditetspenning också, arbetsgivaren kan inte anpassa jobbet mer än någon timme per vecka så det bör inte heller vara ett problem.

    Vi är inte direkt beroende av min inkomst men det är ändå skönt att kunna slappna av lite, har varit en rörig väg fram till graviditet med flera missfall, utomkveds och IVF-behandlingar. Det har ju ingenting med foglossningen att göra och jag skulle hellre klara mig utan men det är på sätt och vis skönt med ett påtagligt symtom hela tiden.

    Även om det känns skumt att ha så ont redan, körde till affären idag för att köpa kryddor, det är 5min åt vardera hållet och efter så ilade framfogen så ögonen tårades :'(
  • Domesticgoddess

    Fyyyyy så kämpigt det låter!! Både vägen till graviditet och att ha så ont som du har nu:( Hoppas verkligen det inte blir värre än så här..att det skulle avta under graviditeten är kanske för mycket att hoppas på:/

  • lilsis
    Domesticgoddess skrev 2016-10-12 18:36:21 följande:

    Fyyyyy så kämpigt det låter!! Både vägen till graviditet och att ha så ont som du har nu:( Hoppas verkligen det inte blir värre än så här..att det skulle avta under graviditeten är kanske för mycket att hoppas på:/


    Nä minska lär det väl inte göra så jag nöjer mig att det inte blir värre.
  • Miss jag

    Kontaktade FK idag då jag fortfarande inte hört något alls. Min handläggare var på möte hela dagen men henne jag fick prata med sa att han börjat mitt ärende och det stod inget om att han ville ha kompletterande uppgifter. Hon trodde det såg ljust ut men ville inte lova något. Han skulle kontakta mig imorgon. Är orolig att han inte vill ha några kompletterande uppgifter för att han bestämt sig för avslag. Vad tror ni?

  • Domesticgoddess
    Miss jag skrev 2016-10-17 15:23:29 följande:

    Kontaktade FK idag då jag fortfarande inte hört något alls. Min handläggare var på möte hela dagen men henne jag fick prata med sa att han börjat mitt ärende och det stod inget om att han ville ha kompletterande uppgifter. Hon trodde det såg ljust ut men ville inte lova något. Han skulle kontakta mig imorgon. Är orolig att han inte vill ha några kompletterande uppgifter för att han bestämt sig för avslag. Vad tror ni?


    Det är såklart en spekulation men det är osannolikt att det beror på att handläggaren bestämt sig för avslag. Det händer absolut ibland att informationen i ärendet är tillräcklig för att man ska kunna bedöma att rätt till sjukpenning inte finns men det är i väldigt uppenbara fall. Tex en person som är arbetslös (= ska bedömas mot alla arbeten på arbetsmarknaden) där läkaren skriver att tung fysisk aktivitet ska undvikas men det inte finns några begränsningar i övrigt.

    Det förekommer också att läkarna inte vill ta diskussionen med en patient som inte vill jobba och helt enkelt skriver på intyget att hälsotillståndet är gott, patienten opåverkad men upplever att han/hon inte kan jobba. Man skjuter sas över den otrevliga diskussionen till FK.

    Har väldigt svårt att tro att någon av dessa, eller liknande, scenarion passar in på dig så tror inte du behöver oroa dig!
  • lilsis

    Min handläggare ringde idag men jag såg det försent. Sade inget på svararen heller. Får väl ringa imorgon. Vet inte om de kanske behöver prata med min förra arbetsgivare också om inkomsten, bytte arbetsgivare i maj.

  • lilsis

    På mina sidor står det nu att man beslutat om sjukpenning så jag antar att ansökan är godkänd :p

    Tydligen tjänar jag numer över inkomsttaket också, där ser man...

    Nästa ansökan att vänta på nu är graviditetspenning, blir det godkänt så skriver läkaren sjukintyg för tiden där emellan (är sjukskriven tom sista november nu). Det är ju inte troligt att foglossningen blir mindre smärtsam med tiden. Även om det vore skönt! Försökte rida i fredags men efter 15min skritt kändes det som om bäckenet brann och jag funderade på hur jag skulle ta mig av... Fram till typ v 13 blev foglossningen bättre av ridning (skritt då). Bah!

  • Domesticgoddess

    Så skönt att det är på plats!

    Haha, usch så jobbigt med ridningen! Rider också och kan föreställa mig känslan av att inte veta hur man ska klara att komma ner!

  • lilsis
    Domesticgoddess skrev 2016-10-18 05:58:01 följande:

    Så skönt att det är på plats!

    Haha, usch så jobbigt med ridningen! Rider också och kan föreställa mig känslan av att inte veta hur man ska klara att komma ner!


    Det har hänt en gång förr men då satt jag upp efter hård avramling som tydligen resulterade i en spräckt svanskota. Då fick jag ropa på hjälp och bli avlyft Har även fått ena sittbenet spräckt av en spark, troligen därför jag får ont så tidigt, bäckenet är liksom hårt åtgånget.

    Min ponny är som tur är van vid att jag ålar av på alla möjliga konstiga vis. Och sitter på trekvart. Typ tredje turen efter hon kom hem från inridningen glömde jag spänna sadelgjorden så jag hängde halvvägs under magen på min tack och lov obekymrade treåring...
Svar på tråden Foglossning, sjukskrivning-beviljade/avslag