Anoke skrev 2016-10-12 22:36:11 följande:
Blåsljud behöver inte bero på något hjärtfel utan kan lika gärna bara bero på att det bildas lite turbulens i blodflödet när hjärtat passerar klaffarna eller på väg ut i blodkärlen och då hör man detta som ett extra ljud. När man är gravid har ju blodmängden ökat markant och därför kan man höra detta extra tydligt. Samma kan gälla om man har en infektion eller feber då hjärtat jobbar på lite extra, då kan man också höra ett blåsljud (vilket är väldigt vanligt bland barn, över hälften av alla barn har någon gång under uppväxten blåsljud). Detta kallas precis som någon ovan skrev för fysiologiskt blåsljud eller vibrationsblåsljud och beror som sagt inte på något hjärtfel.
Blåsljud kan ju också bero på någon typ av hjärtfel, tex en klaff som läcker eller som är trång, ett hål i en vägg i hjärtat eller ett kärl som är smalare än normalt mm. Om man dock aldrig hört ett blåsljud på dig tidigare är detta mindre sannolikt men det är väl jättebra att de gör ett hjärtultraljud så att man vet om det är något som man behöver ta hänsyn till vid förlossningen. Läckage i klaffar tex kan ju öka under en graviditet pga den ökade blodmängden.
Hoppas allt ser normalt ut vid ultraljudsundersökningen, hälsningar från mig som jobbar med att göra sådana undersökningar
Hej och tack för ditt svar!
Förutom blåsljudet sa läkaren att jag har en klaff som inte stänger. Han sa att Det inte var nån fara men orolig blir man ju att kroppen säger ifrån. Och kanske på det här viset.
Mitt tredje barn, blir mitt andra snitt. Och med ett stort myom som sitter taskigt till är jag orolig för blödningsrisken i samband med det och tidigare snitt som oxå kan öka komplikationer. Så det här med hjärtat kom som ett slag i magen. Men nu har jag läst din info och det var lättare än att lyssna på läkaren.
Tack.