• KissMeQuick

Nån med blåsljud på hjärtat?

Jag är gravid och är i vecka 39. Fick idag veta att jag har blåsljud på hjärtat. Att det finns gravida som kan få det helt apropå. Någon här som varit med om det?

Jag ska inom kort få komma och göra hjärt ultraljud. Har ks nu på måndag så det kom lite plötsligt.

Försvinner blåsljud efter grav? Hur kan det påverka grav? Kan det bli svårigheter att snittas med smärtstillande och detta blåsljud?

Glad för all info jag kan få ????

• Svar på tråden Nån med blåsljud på hjärtat?
  • mammalovis

På min dotter hittade de blåsljud på hjärtat. Det var typ fjärde läkarbesöket på ett halvår de hörde det, så ibland kanske det behövs en bättre läkare för det. De kollade upp att det var fysiologiskt d v s det fanns sittandes, men försvann i vila liggandes. Hon fick göra ett ekg och senare ett ultraljud. Hos barn kan det uppstå i samband med infektioner eller kraftig tillväxt. Nu hade hon ju inga bekymmer med orken heller så, då var det helt okej. Hon gör inga fler kontroller. Min pappa hittade de ett blåsljud på vid värnplikten, så han slapp den. Han har senare kunnat leva helt normalt.

Vad gäller graviditet har jag ingen erfarenhet, men om inte läkarna hyser oro, så hade jag tagit det med ro, även om jag förstår dina tankar nu under hormonpåslaget som gravid.

• Zazou

Fick också bekräftat att jag hade blåsljud när jag besökte läkaren för annat. Han tryckte i axlarna åt det som att det inte var någon fara så jag har inte tänkt mer på det. (V.33)

Fick du höra att det skulle vara farligt?

• Anoke

Blåsljud behöver inte bero på något hjärtfel utan kan lika gärna bara bero på att det bildas lite turbulens i blodflödet när hjärtat passerar klaffarna eller på väg ut i blodkärlen och då hör man detta som ett extra ljud. När man är gravid har ju blodmängden ökat markant och därför kan man höra detta extra tydligt. Samma kan gälla om man har en infektion eller feber då hjärtat jobbar på lite extra, då kan man också höra ett blåsljud (vilket är väldigt vanligt bland barn, över hälften av alla barn har någon gång under uppväxten blåsljud). Detta kallas precis som någon ovan skrev för fysiologiskt blåsljud eller vibrationsblåsljud och beror som sagt inte på något hjärtfel.

Blåsljud kan ju också bero på någon typ av hjärtfel, tex en klaff som läcker eller som är trång, ett hål i en vägg i hjärtat eller ett kärl som är smalare än normalt mm. Om man dock aldrig hört ett blåsljud på dig tidigare är detta mindre sannolikt men det är väl jättebra att de gör ett hjärtultraljud så att man vet om det är något som man behöver ta hänsyn till vid förlossningen. Läckage i klaffar tex kan ju öka under en graviditet pga den ökade blodmängden.

Hoppas allt ser normalt ut vid ultraljudsundersökningen, hälsningar från mig som jobbar med att göra sådana undersökningar

• HJohannesson

Jag har blåsljud på hjärtat (som kommer och får konstigt nog, det hörs inte alltid)

Jag fick veta det för några år sedan. Jag är fullt frisk och det är inget man fortsätter att kolla upp :)

Fick barn precis och det gick alldeles utmärkt!

Lycka till på måndag :)

• KissMeQuick
    Anoke skrev 2016-10-12 22:36:11 följande:

Blåsljud behöver inte bero på något hjärtfel utan kan lika gärna bara bero på att det bildas lite turbulens i blodflödet när hjärtat passerar klaffarna eller på väg ut i blodkärlen och då hör man detta som ett extra ljud. När man är gravid har ju blodmängden ökat markant och därför kan man höra detta extra tydligt. Samma kan gälla om man har en infektion eller feber då hjärtat jobbar på lite extra, då kan man också höra ett blåsljud (vilket är väldigt vanligt bland barn, över hälften av alla barn har någon gång under uppväxten blåsljud). Detta kallas precis som någon ovan skrev för fysiologiskt blåsljud eller vibrationsblåsljud och beror som sagt inte på något hjärtfel.

Blåsljud kan ju också bero på någon typ av hjärtfel, tex en klaff som läcker eller som är trång, ett hål i en vägg i hjärtat eller ett kärl som är smalare än normalt mm. Om man dock aldrig hört ett blåsljud på dig tidigare är detta mindre sannolikt men det är väl jättebra att de gör ett hjärtultraljud så att man vet om det är något som man behöver ta hänsyn till vid förlossningen. Läckage i klaffar tex kan ju öka under en graviditet pga den ökade blodmängden.

Hoppas allt ser normalt ut vid ultraljudsundersökningen, hälsningar från mig som jobbar med att göra sådana undersökningar

Hej och tack för ditt svar!

Förutom blåsljudet sa läkaren att jag har en klaff som inte stänger. Han sa att Det inte var nån fara men orolig blir man ju att kroppen säger ifrån. Och kanske på det här viset.

Mitt tredje barn, blir mitt andra snitt. Och med ett stort myom som sitter taskigt till är jag orolig för blödningsrisken i samband med det och tidigare snitt som oxå kan öka komplikationer. Så det här med hjärtat kom som ett slag i magen. Men nu har jag läst din info och det var lättare än att lyssna på läkaren.

Tack.
  • KissMeQuick
    Zazou skrev 2016-10-12 22:08:18 följande:

Fick också bekräftat att jag hade blåsljud när jag besökte läkaren för annat. Han tryckte i axlarna åt det som att det inte var någon fara så jag har inte tänkt mer på det. (V.33)

Fick du höra att det skulle vara farligt?

Min läkare var lite konfunderad över att jag inte kände till blåsljudet. Så sa han om min ena klaff som inte funka som det skulle. Men det skulle inte vara nån fara inför ks. Han var inte så tydlig tyckte jag men det läst inte neg.
  • KissMeQuick
    HJohannesson skrev 2016-10-13 00:08:20 följande:

Jag har blåsljud på hjärtat (som kommer och får konstigt nog, det hörs inte alltid)

Jag fick veta det för några år sedan. Jag är fullt frisk och det är inget man fortsätter att kolla upp :)

Fick barn precis och det gick alldeles utmärkt!

Lycka till på måndag :)

Aha. Tack för ditt svar. Jag blir ju så nojig. Haft en skit graviditet. Haft konstant förkylningar, halsfluss, gallstens attacker, sår som varit svårläkta, läkare som skrämt upp mig att jag har diabetes för jag får stora ungar trots alla värden varit super inkl blodsocker. Gjorde en belastning som jag klarade galant. Så klart man känner sej orolig. Fyllde 40 för några dagar sen så med detta besked om hjärtat kom lite som en chock då jag bara fick en snabbremiss men ingen förklaring. Men har lugnat ner mej nu. Ja i övermorgon är det dags.

Tack!
  • Anoke

Vad bra att min info var till lite nytta Såg de ett klaffläckage när de gjorde ultraljudet alltså? De flesta människor har små läckage i klaffarna (jag själv tex) och det är inget som behöver följas upp om det inte är måttliga eller stora läckage. Men om läkaren sa att du inte skulle oroa dig så var det säkert inte ett särskilt stort läckage och som sagt kan det bli lite större läckage under graviditeten som sedan går tillbaka när blodvolymen minskar igen. 

Hoppas du har fått din bebis nu och att alla mår bra

Svar på tråden Nån med blåsljud på hjärtat?