• Anonym (jullängtan)

Hur göra med adventskalender?

Jag har två barn som är 2,5 år och 5 år som jag kommer göra en paketkalender till med antingen en liten sak som dom får eller en gemensam aktivitet eller en godis på helgen. 
    Har även två bonusbarn 14 år och 11 år. Ska man ge något till dom fast dom inte uppskattar det. Om, bör jag göra så dom får något varje dag även när dom inte är här? Annars funderar jag på att dom bara får något den helgen dom är här, blir ju bara två saker och mina får 24 saker/aktiviteter. Blir inte det lite orättvist?

• Svar på tråden Hur göra med adventskalender?
  • Fia 28

En 11-åring och 14-åring är kanske för gammal för en sån kalender...

• Anonym (,,,,,)

Att ha en litet paket var till dem när de är hos er är väl en trevlig och fin gest. Det hade jag absolut gjort om jag var i din sits. Inget märkvärdigt men ändå nåt som du tror de gillar. Det får de att känna sig välkomna och omtyckta :)

En sån till synes liten gest kan bäddar för en fin relation. Att visa att du bryr dig. Fast det har ni förhoppningsvis redan.

• Anonym (M)

Jag tycker inte det blir orättvist, bonusbarnen har ju en till familj som förhoppningsvis tar hand om dom väl och ger dem saker som dina barn inte får. Såklart är det viktigt att de inte känner sig mindre betydelsefulla så att ge dom något/göra något för dom när dom är hos er är väl en självklarhet :) kanske planera något litet pyssel som är anpassat för de äldre så de känner att det är gjort för dom och inte bara för de mindre barnens skull, brukar uppskattas även i den åldern :)

• Ess

Jag hade pratat med deras pappa om saken, och sen hade han fått fixa något till dem om han ansåg att de inte var för gamla.

• Dixie

Jag hade fixat present till dem de dagar de är hos er, behöver inte vara så mycket - men kul om de också får ngt!

• Carambolan

Jag tycker också att en 11 och 14-åring är för gamla för paketkalendrar. Välj helgaktiviteter som är roliga för hela familjen så lider de inte av att inte få vara den som öppnar paketet.

• BioBonus

Såna kalendrar är ju trots allt lite åldersrelaterade tycker jag. När mina egna barn var 11 och 13 så fick de ingen adventskalender, utan då gjorde jag bara till bonusdottern. 

• Brumma

Vi har sådan kalender med VÄLDIGT blandat innehåll. Det är allt från en liten godisbit, en ficklampa, en legogubbe eller ett finare hänge att ha i granen (de får några i adventskalendern varje år samt en finare kula i julklapp - tanken är att de skall ha en fin samling julgranspynt när de flyttar hemifrån tex).

Trots att bonusdottern är mkt äldre (våra gemensamma är i förskoleåldern och deras syster i övre tonåren) är det fortfarande vissa gåvor vi gärna henne oxå. Och då är advenstkalendern ett bra sätt att ge små extra saker.

Så de helger hon är hos oss blir det ibland ngn godis till dem var eller ngt av de "finare" presenterna som även hon kan uppskatta. Ett julgranspynt eller en tomte att ställa i rummet tex ;)

De dagar hon är hos sin mamma finns det bara paket till våra gemensamma.

• Anonym (Fia)

Det känns konstigt att de skulle få 24 paket som de ska öppna inom loppet av två dagar. Bättre att de får paket de dagar de är där.

Prata ihop dig med deras pappa om lämpligt innehåll, det skulle ju kunna vara lite dyrare (eftersom det bara är två dagar) och helt andra saker än småbarnens paket. Jag tänker något som pappan och barnen kan göra tillsammans, kanske biobiljetter eller något annat som passar dem. Samma dag kan de mindre barnen få ett besök på lekland eller museum med dig.

Annars gillar jag något som en kollega gjorde, flera av deras paket var av typen 15 extra datortid, stanna uppe och titta på ett speciellt tv-program och liknande. För de större barnen kan det vara lite extra mys när de mindre gått och lagt sig, och där de får välja program/film.

• Påven Johanna

Varför skulle du ge dem något de inte uppskattar? Det verkar ju helt knäppt. Det är väl bättre att du/ni ger dem något de uppskattar? Således får de mindre barnen paketkalendrar och de stora barnen saker/aktiviteter/pengar som är adekvata för deras åldrar och intressen. 

Ja, så skulle i alla fall jag göra. 

Svar på tråden Hur göra med adventskalender?