• mrmorgan

Vanlig mens - utebliven ägglossning

Hej,

Jag var hos gynekologen idag och enligt honom har jag inte heller fått ägglossning denna månad. Jag får ingen ägglossning men har äggblåsor samt vanlig menscykel.

Vad beror det på?
    Har ni upplevt något sånt?

• Svar på tråden Vanlig mens - utebliven ägglossning
  • Mallemamma

Det hände mig förra hösten, sonen skulle skolas in och jag skulle börja studera, mensen var inte direkt normal för min menscykel blev ca 50 dagar men anledningen att jag kollade upp det var för jag hade ont (som mensvärk) titt som tätt. Då visade det sig att jag hade inte haft ägglossning och läkaren sa att det kan bero på stress och det passade in på mig just då..

Men det kom igång igen våren efter och nu ett år senare blev jag gravid på första försöket :) så det verkade inte påverka fertiliteten iaf, och det sa även läkaren att det inte skulle eftersom jag hade massa äggblåsor.

Din ägglossning kommer nog snart igång igen eller så kanske det bara var en månad du inte fick den.

• Mallemamma

Förutom den perioden har jag en "normal" menscykel, runt 35 dagar så lite längre än normalt.

• Galia

Jag har läst/hört att det normala är att ägglossning uteblir ca två ggr per år. Mensen är det som kroppen bygger upp i livmodern för att ta emot ett befruktat ägg. Fäster inget ägg så måste den uppbyggda slemhinnan ut ändå så mens har man oavsett om man släppt ägg eller inte.

Menar du att du aldrig har ägglossning?

• mrmorgan
    Mallemamma skrev 2016-10-12 10:40:17 följande:

Förutom den perioden har jag en "normal" menscykel, runt 35 dagar så lite längre än normalt.

Du har allafall fått ett svar på vad det eventuellt kan vara och jag är glad för din skull! Min läkare gav ingen direkt svar på vad det kan bero på utan han tyckte att det var konstigt. Jag har också massor av äggblåsor fick jag veta och stress ( ja kan bero på att jag inte får barn :) )

Jag hoppas verkligen det - är rädd för att jag aldrig ska bli med barn ...
  • mrmorgan
    Mallemamma skrev 2016-10-12 10:40:17 följande:

Det är många som har haft det så - det unika med mig är att jag har vanlig mens..
  • mrmorgan
    Galia skrev 2016-10-12 10:40:45 följande:

Jag har läst/hört att det normala är att ägglossning uteblir ca två ggr per år. Mensen är det som kroppen bygger upp i livmodern för att ta emot ett befruktat ägg. Fäster inget ägg så måste den uppbyggda slemhinnan ut ändå så mens har man oavsett om man släppt ägg eller inte.

Menar du att du aldrig har ägglossning?

Hos min läkare låter det som att ägglossningen ska ske. Jag vet inte om jag har haft ägglossning tidigare eller ej och jag har fått plustecken på vissa ägglossningstest men många har varit negativa. har försökt i 9 månader nu.

Svar på tråden Vanlig mens - utebliven ägglossning